Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 40 cc Bensinare hjälp!!!

  1. #1
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard 40 cc Bensinare hjälp!!!

    Hej alla och ha en god fortsättning!

    Jag har problem med min 40cc bensinare (helt ny). Tycks som om den inte vill ha fram soppa.

    När den väl startat så går den fin i ca 2sec sedan dör den. Och det kvittar hur jag skruvar på nålarna eller hur mycket jag använder choken.

    Vet någon m dessa förgasare? Kan pumpen ha hängt sig?

    eller vad kan det bero på?
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Är det en Walbro förgasare?
    / Christian Olsson

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Kolla så att packningen mellan motor-förgasare är tät,

    Kan vara så enkelt att skruvarna som håller förgasaren inte är åtdragna. Annars prova häll lite bensin på packningen eller ta lös den och doppa den i bensin å sätt tilbaka den sen.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har du kollat så att kanalen mellan vevhuset och förgasaren är öppet.

    Beroende på vad det är för motor så kan det se olika ut.

    Kan vara en slang mellan vevhuset och förgasaren eller så kan det vara kanal mellan vevhuset och förgasaren.
    Det senare altternativet kan packningsmassa ha satt igen kanalen så att förgasaren inte får något vevhustryck.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Standard

    kolla också att förgasaren sitter rättvänd, har varit med om att den sitter 180grader fel från fabrik... om du tar bort den och har ett litet hål iden som matchar ett litet hål i vevhuset är det där den får pumptrycket, kolla så hålen sitter mitför varandra, på de jag har sett har den suttit 180 grader fel...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Tack för alla svar. Ska kolla dessa. Återkommer med info.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  7. #7
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Hej igen.

    Jo då. Det var lite skit i min förgasare. Det hade fastnat en liten "kula" frigolit i bränsleröret till förgasaren. Så nu går den som den ska


    Titta på filmen!! ca:2,5 mb

    Nu har jag ett problem till

    Jag får mycket radiostörningar när motorn går. Kan detta komma från tändsystemet?

    Vad kan man göra åt detta ????
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Minsta avstånd mellan tändsystem och mottagare 30 cm. Kolla att du jordat tändsystemet ordentligt. Du kan ev. linda AL-folie runt tändmodulen för att minsta störningarna.

    Du kan testa med ferritring till trottelservot + chokeservot

    Ang. skit i förgasaren - visst är det så att liten tuva stjälper stort lass...

    GOTT NYTT ÅR!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Folie kring hela tändkabeln eller så byt ut hela tändkabeln/tändhatten mot en avstörd sådan.
    / Christian Olsson

  10. #10
    JBs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    162
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hejsan Tonic

    Det är inte säkert att försöka sig på en egen avstörning, den typen av radiovåger som ett "läckanade" tändsystem genererar är mycket svåra att få ordning på.
    Jag hade först kollat med ett nytt tändsystem. Där efter så är det ju bara mottagaren kvar.

    Själv så har jag modeller med både magnet och elektroninskt tändsystem. Får ofta frågan om inte tändsystemet stör. Har faktiskt inte varit med om det överhuvudtaget.
    Det första som du skall tänka på är att använda mottagare med BRA kvalitet, och då gärna PCM eller SPCM. Har själv SPCM i alla mina modeller.

    I en av mina skala modeller så har jag en ZG62 med magnettändning, p.g.a tyngdpunkten så sitter alla batterier ovan på motorn. Detta ger inga störningar alls.

    Så om du måste hålla isär tändmodul och övrig elektronik med minst 30 cm så är det fel någonstans. FLYG INTE. Det skall inte behövas idag med de radiosystem och morderna motorer som finns idag.

    Mvh
    Jonas

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vi förutsätter förståss, om du har ett elektroniskt tändsystem, att du har ett separat batteri för tändsystemet.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Hej… Jag har ett separat batteri till tändsystemet.

    Jag provade att linda in modulen i aluminium och det blev mycket bättre. Eftersom jag har 2st servo alldeles intill motorn, kan kanske de vara bekymret.

    Jag har inhandlat ferritkärnor. Ska prova med dessa i morgon, så får vi se vad som händer.

    Jag tror säkert det finns bättre system som är mer kapslade och störningsskyddade än det som följer med motorn. Men de kostar också där efter.

    Om de nu använder sig av ett ”switchat” system(troligtvis så är det switchat), så uppstår det oftast mycket störningar med elektroniken. Det som oftast hjälper är att man isolerar de komponenter som ger ifrån sig störningar.


    Återkommer med mer info!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  13. #13

    Standard

    I min Predator helikopter med Zenoah 230 motor är det inte möjligt att få till ett så stort avstånd som 30 cm mellan mottagare och tändsystem. Det ska inte behövas heller. Jag har en gång haft ett problem från störningar från tändsystemet. Felet låg i att tändhatten inte satt ordentligt fast så att det kunde bildas gnistor mellan kontaktpunkterna för tändstift och hatt. Sitter allt ordentligt fast utan glapp någonstans så ska det inte behöva uppstå problem med störningar från ett tändsystem. Använd inte en PPM mottagare i dessa sammanhang. Kör PCM eller motsvarande.

  14. #14
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Moderna digitala PPM-mottagare skiljer sig inte från PCM-dito vad gäller störkänsligheten. De har en microprocessor som "filtrerar" signalen med ett "fönster" som endast släpper igenom pulser som har servonas "utseende". Så antagligen är problemet ett annat.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Beträffande mina störningar så har jag fixat det genom att twista alla servokablar, satt dit feritringar och kapslat tändmodulen med aluminium. Så nu är det störningsfritt.

    Tack för all hjälp!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Liknande ämnen

  1. Ny bensinare
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 01:23
  2. Ang bensinare.
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 05:50
  3. Min 120 bensinare
    Av Diesel i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:04
  4. Nåt som vet vad det här är för bensinare?
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 14:18
  5. Kombo Yak 54+ bensinare. HJÄLP!
    Av Magoozi i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •