Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Elipsoid & XL 3200

  1. #1

    Standard Elipsoid & XL 3200

    Hej,

    Är det någon här som har erfarenhet av dessa båda El-seglare (termikmodeller)?

    Jag behöver lite tips avseende set-up och då för en "racer-variant" i den meningen att jag vill kunna stiga SNABBT till lämplig höjd utan att behöva sega mig uppåt.

    Hade tänkt bifoga två bilder på modellerna, men begriper inte hur jag gör. Lägger in två länkar och hoppas dessa funkar


    http://www.reichard.cz/de/_elipsoid.htm
    http://www.reichard.cz/de/_xl3200.htm

    Hälsningar
    Örjan Björnsson

  2. #2

    Standard

    Elepsoiden verkar vara en kopia ivf väldigt lik Hackar Antares. En sådan har jag haft och med direktdriven 600-motor driven av 8.4v NiCd acc så kom jag upp hyfsat snabbt, nuvarande ägare har satt dit en växlad och tycker att den stiger ungefär likadant men verkar dra mindre ström. För raketprestanda så får du nog kika på borstlöst antar jag.

    MVH
    \Kenth

  3. #3

    Standard

    Tack Kenth,
    Vad jag förstår kom Eipsoiden och XL-en ut på marknaden 98/99...så den har funnits ett tag. Jag tror (obs tror) att Antares är en senare modell som man från MFT rekommenderar en AXI 2814/20 motor (borstlös outrunner), vilket torde räcka även till Elipsoid eller XL3200 med 3 (eller 4) cellers LiPo batterier....då blir det förmodligen raketfart, sagt i dessa nyårstider.

    Att jag i första hand är " tänd" på XL, är att den är utrustad med "egna" flaps så man behöver inte programmera skevrodrena för denna funktion. Dessutom slipper man göra ingrepp om man nu vill installera flaps, vilket krävs för Antares och Elipsoid. Sedan är alla 3 (inkl Antares) väldigt vackra skapelser.

    Hälsningar
    Örjan

  4. #4

    electric mikes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Luleå RC-klubb

    Standard Motorisering av Hacker Antares och XL3200

    Men en AXI 2814/20 motor så blir det inte precis något raketstig i en Antares.
    Snarande ett harvande - jag vill gärna använda Fredrik Wergelands teminologi - han flyger både Antares och XL3200.

    "Stiget ska inte vara flaaaapa-flaaaaapa-flaaaaapa, det ska vara swooooosh....."

    Han använder i Antares AXI 2826/10, 4s 3,7 Ah lipo, 20C och 13x7" Graupner fällbar. Helt klart expresshiss-till-molnbasen-prestanda!

    Ang XL32000 som är större och tyngre så lär du behöva en rejäl motor än om du vil ha expresshiss-prestanda. En AXI 2814 skulle knappt få en XL3200 att lyfta..

    Kolla gärna med Fredrik W hur hans motorisering ser ut. Jag har sett hans XL3200 flyga, och det är swooooooosh upp till molnbasen.

    Har själv nyligen skaffat både en Antares och en XL3200 och jag tänker kopiera Fredriks lysande setuper för dessa båda kärror.

    Du kan nå Fredrik på fredrikwerg@telia.com

    /Micke H
    "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

  5. #5

    Standard

    Hej Micke och STORT tack för dina värdefulla tips. Jag har nog också kommit fram till att det minst ska vara en AXI 2826 och kanske en 12.a och större propeller. kanske rent av en AXI 41-serien....om den får plats

    Nu är det så att jag övergivit tankarna på både Antares, Elipsoid och XL3200 och istället köpt en BARACUDA (3 m spännvidd) från samma firma som gör XL.en och Elipsoiden. Denna lär vara lite mer tålig för högre farter, ingen Hotliner, men en "snabbis" (jag avser farten).

    Däremot är nog Fredriks set-up helt applicerbar även på denna modell, den är ju i samma division.

    /Örjan

  6. #6

    Standard Det blev en Baracuda

    Hej,
    Det blev en Baracuda till slut och en väldigt välgjord sådan som anlände med posten från Danmark häromdagen, ingen i Sverige kunde (eller ville) tillhandahålla en sådan.

    Nu återstår bara att fixa alla tillbehör och det är ju en del. Jag har (tror jag) bestämt mig för en AXI 2826/12, Jeti55Spin fartreglage...men vet fortfarande inte om jag ska köra på 4 eller 5 celler, men helst 5400 mAh för flygtidens skull. Likaså vet jag inte vilken propeller jag ska ha, förmodligen en 14x9,5, men är osäker om det är rätt storlek.

    Länken nedan är till en amerikansk sajt med några bilder av Baracuda, fast min har vit kropp och röda vingar (danskt värre).
    http://www.espritmodel.com/index.asp...OD&ProdID=2848

  7. #7
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jäkligt snygg kärra! Får man fråga vad du gav för den ink frakt ?

  8. #8

    Standard

    Hela härligheten gick på ca 3200 DKK (danska kronor), varav modellen kostade 1875, 6 servo för 980 DKK...samt frakt 315 DKK och en mindre avgift för Mastercard.

    Väldigt trevliga personer att ha att göra med.

    Hälsa från mig om du mailar dom/Örjan

    Här är länken till Electric Flight Equipment i Fredriksshavn:
    http://www.el-fly.dk/start.htm

  9. #9
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag får sem, är lite kluven just nu. Är sjukt sugen på en Ocelot. Men blir det en sådan så får det bli utan motor. Men då blir jag låst till hanget eller gummibandet. Den du köpte där är ju ruggigt snygg och skulle passa väldigt bra som termikplan. Dessa dilemman.

  10. #10

    Standard

    Mitt dilemma var att jag ville ha allt i ett, en bra termikkärra med "pulver" framtill och som dessutom tål halv hotliner-fart och avancerad flygning.

    Hang har jag inte flugit på "100 år" och tycker nog att det är lite trist att bara hasa runt en kulle...så därför vill jag upp på höjd snabbt och kanske stanna där nån timme eller så, men däremellan festa till det för batterier och reglage....och mih själv

    Blir sur på denna förbannade IE, som ständigt krånglar när man ska ange URL...funkar mkt bättre med Firefox/Örjan

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Mitt "problem" är nog mer att jag bara flugit en Blue Phoenix de senaste 17 åren (har testat några andra med, men min BP 'vann' alltid)

    Skulle vilja ha en lite större utmaning och då tror jag att Oceloten kommer funka bra. Man kan ju faktiskt dra upp den med gummiband med och som jag har förstått det så skall den ju inte vara usel på termik.

    (Sorry för att jag bröt tråden)

  12. #12

    Standard

    Alla trådar går av någon gång...har ingen som helst erfarenhet av Ocelot.

    Jag flög tidigare friflyg, ja tävlingsflög i det som då kallades A2 (stora segelkärror) och C2 (stora Wakefield-modeller, gummimotor) och har bara det senaste året kommit igång igen med flygandet på allvar igen men valde då förastås STYRBART.

    Så när fingrarna slutat frysa fast i spakarna ska jag ut och få upp både Baracudan och Telemster 40 som jag hållit på att bygga sedan november...och nu har jag satt igång med en Fokker E III dessutom (tur att man bor stort)...är lite svag för denna typen av flygplan, dvs WW1/Örjan

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Mitt "problem" är nog mer att jag bara flugit en Blue Phoenix de senaste 17 åren (har testat några andra med, men min BP 'vann' alltid)

    Skulle vilja ha en lite större utmaning och då tror jag att Oceloten kommer funka bra. Man kan ju faktiskt dra upp den med gummiband med och som jag har förstått det så skall den ju inte vara usel på termik.

    (Sorry för att jag bröt tråden)
    Jag har ingen aning om vad en Blue Phoenix är, låter ju imponerande om du hållt igång med samma kärra i så många år...har du någon bild på härligheten??

  14. #14
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

  15. #15

    Standard

    Ja det gör jag, den påminner väldigt mycket om de friflygande segelmodeller jag ägnade mig åt en gång i tiden, då alla hade "öron" som man fick skränka en aning för att slipps "stall" när man kopplade ur/Örjan

Liknande ämnen

  1. Ny billig turbinkärra! 3200 kr!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •