Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: GPS-navigator i modellplan?

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard GPS-navigator i modellplan?

    Köpte en GPS-navigator till bilen i mellandagarna (ska på bilsemester till Sverige i början av juni och har redan satt in Barkarby flygfält, Östersunds modellhobby m.m. :-) och så fick jag en smått galen idé. Har någongång undrat över hur lång väg planet förflyttar sig under en flygning, maxfart etc.

    GPS navigatorn har ju en trippmätare som lagrar maxfart, körsträcka, medelhastighet m.m. och nu funderar jag på att nångång pröva den i min Sukhoi (skulle vara kul att få pålitliga data på maxhastigheten). Skulle montera den med skumgummi inne i kabinen så att antennen har sikt ut till satelliterna. Då skulle jag få data på hur långt och snabbt modellen flyger under mina 14-minuters sessioner.

    Har någon prövat? Finns det någon risk att navigatorn stör RC-mottagaren?

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    När jag körde modellbåt (modell större) så hade jag GPS i båten. Det var ju enda sättet att få reda på om man fick båten att gå fortare eller inte.
    GPS´en satte jag fast med gummiband ovanpå tanken och det funkade hur bra som helst. Inga störningsproblem el dyl.
    / Christian Olsson

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    För en 7-8 år sedan flög jag med en Garmin GPS i en SIG 4-star.
    Det fungerade alldeles utmärkt. Det var intressant att enkelt kunna avläsa hur långt, fort och hur långt bort från sig själv jag flög.

    Om jag minns rätt var toppfarten på SIG 4-Star:en drygt 110 km/h, den mesta flygningen skedde med en fart på cirka 70-80 km/h och flygavståndet var endast undantagsvis mer än 400 m.

    Jämfört med då är dagens GPS:er mindre och lättare och dessutom har SA (selectiva availability) koppplats sedan 1 maj 2000 vilket höjt positioneringsnoggrannheten.

    /Michael

  4. #4
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Kolla på:
    Eagle Tree Systems - Telemetriskt Flight Data Recorder hos AM. Har ett sådant system med GPS-modul.. Torrkört på backen men skall prova det fältmässigt nu i vår...

    Inte billigt men....

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  5. #5

    Standard

    Nu fick jag en trevlig idé om vad jag ska ha min gps-modul till

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jag har loggat 380m över befintlig mark med en Multiplex Smiley mha Eagle Tree. Sen var det inte mer kräm i motorbatteriet så jag kom inte högre. Nu är ett LiPo på 4Ah installerat så det är knappast gränssättande längre. Tyvärr har jag inte Eagle Tree systemet kvar.

    I dagarna satte jag LED-belysning på Smileyn men vädret har inte medgivit någon nattflygning ännu. Jag väntar med spänning på ett bra tillfälle

    På min fotohelikopter har jag ständigt en GPS monterad som presenterar data på en monitor på marken via videolänken. Jag använder den främst till att få en indikation på höjden delvis därför att jag inte får flyga högre än 100 m enligt mitt verksamhetstillstånd från LFS. Sen är det ju naturligtvis smart att kunna se var man befinner sig men eftersom jag sällan flyger längre än 150 meter från mig med fotohelikoptern kan man lika gärna logga positionen på marken.
    /Christian

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Så har jag då prövat ta upp GPS-navigatorn i min Sukhoi (Garmin Nüvi 300) Kabinen på Sukhoien ligger mycket längre bak än tyngdpunkten så jag valde att sätta fast navigatorn utanpå flygkroppen ovanför tyngdpunkten.

    Kollegan tippade på 80 km/h, jag tippade på drygt 100 km/h och det visade sig att modellen är betydligt snabbare än så.
    Jag hann flyga drygt två minuter innan ena hjulaxelns mutter vibrerade loss och skidan började peka rakt uppåt. Den bromsande skidan gjorde att planet skevade ganska kraftigt - så jag var tvungen att ta ner modellen efter bara 3 min. Landningen gick bra! Ska sätta låsmuttrar på hjulaxeln innan nästa flygning.

    Maxhastighet 157 km/h (drog på i medvind, vindhastighet 6m/s) topphastigheten i vindstilla borde då vara drygt 135 km/h.

    3 min 11 sekunder med planet i rörelse, under den tiden förflyttade sig planet 4,1 km

    Medelhastighet (inklusive sträckan planet rörde sig på marken) 77,2 km/h

    Planet är en Black Horse Sukhoi SU 31 http://www.rcuniverse.com/product_gu...fm?kit_id=3434
    Motorn en Super Tigre G2300 (1.41 eller 23cc)
    Propeller: Master Airscrew 16x8 (mjuk och flexar grymt) en träpropeller eller APC skulle väl ge ännu mera fart. Ska beställa bättre propeller och testa igen.


Liknande ämnen

  1. Äldre ritningar av modellplan
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 21:48
  2. Användning av klaff på modellplan
    Av Bosse G i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 10:21
  3. Lära mig flyga modellplan runt Uddevalla
    Av Tomas carlsson i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •