Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: NiMh-Lipo Jämför

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard NiMh-Lipo Jämför

    Jag brände en 3S 2200mAh lipo och jag är för snål att bränna 700 sänn på en ny.
    Så jag funderade på en NiMh ersättare. Och fick detta svar.

    "Högströms NiMh klarar stora urladdningar. Effekten som tas ut blir delvis värme - och det är ju en bov i dramat, precis som för Li-po-ackarna. De tidiga Ni-Mh skulle ju helst inte bli varmare än 40 grader innan de riskerade att förstöras. En KAN 1050 kan ju ge 25 Amp - och det skulle bli C25!

    För högströmsackarna (Nimh) talar tillverkarna om 70 grader som en övre temperaturgräns. Så det är snarare temperaturen än belastningen som begränsar. Men det är klart att ett kortslutet batteri kommer ju blixtsnabbt upp i temperatur...

    Vi får hoppas en elsegelflygare kommer in på tråden och klargör begreppen hur man "Zappar", Matchar och hanterar Nimh's för bästa prestanda.

    Mvh
    Ove

    Nu var det här inte tänkt att gnälla på AM, kanske mina förväntningar var för stora?
    Jag köpte 8st KAN 1050.
    Belastade med ca 13 A
    Efter så där 30 sekunder var strömmen nere i 9A, Jag viftade upp och ner med gasen för att simulera körning och efter högst en minut var draget helt borta.
    Har jag missat något?
    Hur skulle strömmen sjunka om jag belastat med 20A
    Ökar kapaciteten mycket om ackarna blir ordentligt inkörda?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Olle,
    Jag har tidigare kört rätt många Kan950/1050-packar och dom fungerade utmärkt. Belastade nog ungefär som du utan problem. Låter som du har problem med en eller flera celler i paketet. Om du inte cyklat dom några gånger i laddaren så gör gärna det. Sen mår NiMh bäst av att komma direkt "från ugnen" (=från laddaren) in i kärran och flygas direkt - och dom får gärna vara lite småljumma när du börjar flygningen. Att t ex ladda dagen före är inte så lyckat med NiMh - det ger lägre effektuttag och lägre kapacitetsuttag.
    Men - KAN-cellerna är helt OK när dom fungerar - dock är min erfarenhet att det finns en och annan cell som INTE fungerar - även som nya...
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag kan bekräfta att det kan vara väl så viktigt att balansera NiMh som Lipo - kanske inte av direkt samma orsak.
    Jag har ökat både effektuttag och kapacitet till det 10-dubbla på några riktigt usla paket som inte använts på länge. Detta genom att ladda ur varje cell för sig innan jag laddat upp packen på nytt igen.
    Kommer man åt mellan cellerna med en koppartråd eller något så är det bara att lägga en gammal 400-motor eller motsvarande motstånd för att ladda ur cellen fullständigt - det bör inte vara någon risk alls enligt min erfarenhet - fast det kan ta en bra stund per cell om de är relativt fulla.

    Möjligen går det ungefär lika bra att cykla cellerna om man gör det med låg ström men genom att ta varje cell för sig så kan man ju mäta upp spänningen också - helst ska man mäta varje cell under måttlig belastning för att se att ingen är kass.
    /Patrik

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Tack.
    Jag får väl ta isär min omsorgsfullt hoplödda ack och kolla alla.

  5. #5

    Standard

    Hejsan!

    Här har du en EL-Segelflygare!

    Ja, KAN celler är OK så länge det är frågan om måttliga uttag, men gäller det att belasta mycket så ska man satsa på GP! Precis som världseliten gör!

    Du frågade lite om Matchning mm och detta har jag fått beskrivet av han som ”matchar” alla mina paket.

    Alla cellpaket jag bygger är matchade efter inre motståndet.
    Jag mäter inre motståndet på dom nya cellerna när jag får dom.
    GP påstår att de då skall ha samma laddning, och det tycks stämma.
    Jag sorterar dom i intervall på 0,2 miliohm. 1100 cellerna ligger på mellan 5,1 och upp till 6,5 milliohm, de flesta på 5,3 till 5,5. Jag plockar ut dom jag skall ha till paketet och tömmer dom.
    Jag har gjort en utrustning som urladda varje cell individuellt, upp till 4 om gången.
    Urladdningen sker med 3 st parallelkopplade 0,83 ohs motstånd, ström något över 3 A, sjunkande till något under. När spänningen sjunkit till 0,65-7 volt bryts urladdningen och cellspänningen stiger till ngt över 1,2 volt, men är garanterat lika tömda.
    Matchning genom att köra urladdningskurvor är ett tidsödande jobb med många moment och görs därför bara på dom störa Sub-C tävlingspaketen.
    Efter urladdningen förtennas dom i änderna och löds ihop. Jag har en speciell lödpasta så att jag inte behöver slipa botten på cellen


    Ett matchat paket håller spänningen mycket bättre vid höga strömuttag vilket resulterar i mer watt ur Ackpaketet. Sen kan jag nämna att det är inga bekymmer att dra 50Amp ur GP:s 1300 celler (samma storlek som kan 1050)under en kort stund.

    Mvh. Johan

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Sju ackar 1.29-1.32 V.
    En ack 1.01 V.

    Lite skurkaktigt beteende, va?
    Lämnar man tillbaka sådant till handlaren?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Olle,
    Nog tycker jag att du skall reklamera den. Min erfarenhet är att kvaliteten är ojämn på KAN-cellerna och att det du råkat ut för inte är så ovanligt. Men får du ihop ett hyfsat matchat paket så brukar dom fungera fint. Dock är det som Johan säger - GP1300 är definitivt att föredra men också dyrare.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Hej igen!

    Glömde nämna att ackar av ”sämre” kvalitet kan fungera utmärkt vid lägre belastningar, men skulle det vara någon cell i ett paket som är lite sämre än dom andra så kan den knäckas redan vid specat max belastning.

    Nä, vet man med sig att man tänker belasta ackarna mycket så är GP ett givet val! Som en liten parantes kan jag nämna att när jag är ute efter max ”watt” till ett stig så ”laddtoppar” jag mina GP till 45-50 grader precis innan start för att minimera det redan låga inre motståndet i cellerna. Obs! GP pallar för sådan behandling, men troligtvis inte tex KAN!

    Mvh. johan

Liknande ämnen

  1. Batteri till mottagare lipo eller NiMH
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 23:57
  2. Laddning av Nimh acc
    Av Phonta i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 10:53
  3. Ladda Nimh-acc!
    Av mageri i forum Batterier och Laddare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 20:05
  4. Varför dör NiMH-celler?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 11:58
  5. Laddning av NiMh?
    Av Taurus i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •