Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kyosho CAP232-60

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Kyosho CAP232-60

    Hej jag vill ha in tips och råd / erfarenheter om Kyosho CAP 232-60. Det sitter en TT 91FS i nosen.

    Jag har förstått att TP kan vara svår att justera in. Har ni andra erfarenheter eller tips så hör gärna av er till mig.
    Frank

  2. #2

    Standard

    Hej Frank!

    Jag har en ASP 91 2-t i min och den balanserade rätt utan problem. Har flugit med den i fyra år nu, sommar som vinter, så den är ganska sliten, men den flyger väldigt bra...

    Var försiktig med höjdrodret bara, för stora utslag och den klipper direkt. Vet man bara om det är det inga problem. Försök bara inte hämta upp en brant dykning med våldsamt ryck i högerspaken, det slutar illa...

    Lycka till !
    __________________
    Peter Schmidt
    IMAC-Sverige
    www.mini-iac.se

  3. #3

    Standard

    Finns en hel del info på "den andra" sajten. sök där.
    Det är en helt underbar kärra, jag har en OS 91 FX i min, det är väl samma motor som din... i princip...
    Jag är inne på kärra nummer nummer två. Jag har inte alls märkt av några klipp-tendenser på någon av mina, knepigt, får provocera mer. Det kanske blir till att hälsa på i Hbg.
    Bygg en fältvagga, det sparar modellen i transport och så, säg till om du ska ha ritning.

    F-n vad flygsugen jag blev nu!

    /Peter

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Hej Peter

    Jag tar gärna emot en ritning till en fältvagga.
    Frank

  5. #5

    Standard

    För att göra dig ännu mer flygsugen...

    Så här såg det ut på vårt fält tisdagen innan jul.
    Hann flyga några tankar med "gamla Bettan" innan det blev mörkt...



    *Jag har gjort en ny huv, (en vagga hade ju varit bra istället för att lägga den på huven varje gång man skruvar på vingen).

    *Förbrukat två motorer, (den första en Irvine 72 höll ca 1½ år). ASP'n (som ju är en kopia av OS 91:an) som sitter i nu har jag bytat lager i en gång.

    *2 eller 3 sporrställ har väl också gått åt...

    Men, som sagt, en underbar modell att flyga aerobatic med, klarar dessutom en hel del vind.
    __________________
    Peter Schmidt
    IMAC-Sverige
    www.mini-iac.se

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Ja nog gör du mig sugen alltid

    Anser du att detta är en bra första modell för att börja öva på akrobatik. Jag har som ambition att gå vidare efterhand men detta kändes som en bra början?
    Frank

  7. #7

    Standard

    Ja, det är ju ingen modell man börjar lära sig flyga med. Men jag antar att du lärt dig flyga innan och kanske även flugit en del med en lågvingad trainer? Som en tredje modell är den nog ett bra val.

    Som ett steg in i konstflyget är den kanon. Bara man är medveten om spelreglerna. Den flyger fortare än en trainer, den högre vingbelastning ger högre landningshastighet och klipptendenserna jag skrev tidigare är lite att tänka på.

    Men, det är bara att träna. Det var med denna modell jag började min karriär som "konstflygare" och den kan göra allt och lite till. Det gav så mycket att lära sig flyga "konstigt" att för min del har det blivit större och större modeller efterhand, (som är mycket lättare att flyga...)

    Jag flyger mycket med den fortfarande för att den är så enkel att ta med ut till fältet när man inte har så mycket tid. Det senaste jag lärt mig är flatspinn och kniveggs-spinn som ser brutalt ut...

    Jag har mixat lite höjd till sidrodret eftersom den gärna viker av annars i knivegss-läget, men det är överkurs.

    Ta det bara lugnt i början och lär känna var gränsen går innan den klipper (helst på lite höjd).

    Jag ser att du kommer från Karlskrona, så du kan säkert få hjälp av både Kent och Michael, som var i Helsingborg och flög IMAC i augusti.
    __________________
    Peter Schmidt
    IMAC-Sverige
    www.mini-iac.se

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Ja det finns nog mycket att lära

    Jag har en lågvingad Camato sports och detta blir min tredje maskin som jag hoppas kunna utvecklas med. Kan man tävla med denna maskinen "Om ett bra tag " ? Ja vi har flera duktiga piloter i klubben som redan erbjuder mig sin hjälp.
    Frank

  9. #9

    Standard

    Då blir det perfekt Frank !
    Och utvecklas kommer du att göra, det lovar jag...

    Kan du göra en looping, en roll, halv kuban, och några varianter utav det?
    Då kan du också vara med och flyga IMAC Basic, modellen gör det med bravur, och säkert du med efter lite träning.

    Här är en direktlänk till flygprogrammet:
    http://www.mini-iac.se/dokument/2007_Basic.pdf

    och en enkel beskrivning:
    http://www.mini-iac.se/dokument/2007_bas_spo_int.doc

    Hoppas vi ses på tävlingarna...
    __________________
    Peter Schmidt
    IMAC-Sverige
    www.mini-iac.se

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Träna ja det skall jag börja med men först lite mer tid med

    Ja jag skall nog sata på att börja tävla men det kommer att ta lite tid innan det är dags. Jag kommer att forsätta att rapportera och ställa frågor här.
    Frank

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Tyngdpunkts problem

    Hej
    Hur gör ni då ni skall väga av era flygaplan. Jag har följt anvisningarna i byggspecn. Fortfarande något framtung hur och med vad balanserar ni?
    Frank

  12. #12

    Standard

    Jag har bara satt fingertopparna under där vingen är som tjockast och lyft och sett vart den välter, därefter har jag viktat med självhäftande vikter framför sporrhjulet.

    Lycka till!

    /Peter
    Mvh

    Peter Gårdö

    ~ Ingen kommer ihåg en fegis ~

  13. #13

    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    24
    Klubb
    ÅHUS MODELLFLYGKLUBB

    Standard fältvagga

    Hur ser en fältvagga ut?

Liknande ämnen

  1. CAP232 EP premiär
    Av Exocet i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 07:47
  2. Kyosho SU 31?
    Av Stig Johansson i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 20:23
  3. VRflyer flyger FPV med Hyperion CAP232
    Av Impulze i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 21:30
  4. Dogfight CAP232 vs Sensation 1400
    Av Donnie78 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •