Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Typhoon 430!

  1. #1

    Standard Typhoon 430!

    Någon som flyger Typhoon 430?

    Undrar vad ni har för flygvikt och vad ni tycker om vingen?
    Min väger 385 gram med 1300 acc och en del lagningar, vilket är på tok för mycket. Men flyger gör den ju i alla fall...

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min Typhoon flyger utmärkt - men den väger flygklar 295 g inkl Kokam 3S740 (20--40C). Inga problem för mig med motortider runt 8 min - inte fullt järn hela tiden visserligen men "normal" flygning med Vinge.
    Kolla gärna min hemsida för mera info - http://www.mcregor.se/Typhoon430.htm
    Där finns även info om andra maskiner inkl setup:er.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Kanonkul maskin!
    Förmodligen de bäst investerade modellflygpengarna någonsin...

    Min väger 288g med 1050mAh 3s vilket ger en flygtid på 8-15 min beroende på hur mycket gasar.

    Jag bytte till Typhoonen från Zagi the wing och det var ett oerhört lyft :-)
    Mycket vildare och piggare utan att vara mer svårflugen.
    Sen slipper man byta motor stup i kvarten, jag körde den med 3s LiPo så motorerna höll inte mer än 5-10 timmar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Har funderingar på att köpa än Typhoon 430 till för att få en lättare modell, men frågan är hur mycket viktförändringen gör.

    Att flyga modellen i ca 290 grams utförande, istället för som i mitt fall 385 gram, kanske inte påverkar flygegenskaperna så mycket eftersom det är en så snabb och kraftfull modell.
    Vad tror ni?

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag hade lite flyt med batteriet, mitt 1050 mAh 3s passade perfekt i urtaget i Typhonen och när jag kollade tyngdpunkten så låg den på milimetern rätt. Så jag har inte behövt lägga på ett enda gram för avvägning.
    Med tyngre batteri borde den bli för framtung så att du får blya baktill?
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Inte heller min är nedtyngd med vikt - mitt 3S740 balanserar den perfekt.
    Lustigt att Mr J:s kärra är lättare trots tyngre ack (förmodar jag).
    Min är i o f s lite förstärkt med kolfiberstavar i vingen samt tunn ply i botten av "urgröpningarna" för servon, mottagare och acke. Sen kör jag med 9 g servon och 18 A fartreglage - möjligen är reglaget en aning tungt.
    Hursomhelst - klarar man ca: 300 g så fungerar den utmärkt. Men The Wing flyger långsammare om man gillar det - vill minnas att min "Vinge" väger runt 265 g med 2S850.
    Detta är en utmärkt "alltid i bilen-kärra" - sändare + ett par ackar så kan man "flyga av sig" flyg-suget nästan var som helst..
    Men frånsett den lägre maxfarten så är The Wing en alldeles utmärkt kärra det också - mera kul får man knappast för pengarna...
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag får nog köpa en Typhoon 430 till. Är sugen på att se skillnaden i flygegenskaper med en ca 100 grams lättare modell.
    Det är ju inte fel att ha två Typhoon 430

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Lustigt att Mr J:s kärra är lättare trots tyngre ack (förmodar jag).
    Jag får nog ändra mig angående vikten, jag blev nyfiken och kontrollvägde planet. Den här gången blev det 299g, skumt, det har inte blivit nåt lim...
    Möjligen har en vinglet snuddat vid bordet eller nåt sånt första gången
    jag vägde den...?

    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mr J,
    Ja, det är nog så att våra hushållsvågar inte heller visar så riktiga värden jämt... har varit med om att kamrater haft rätt "trimmade" vågar som visat alldeles för lite - m a o så är t ex inomhusmodellen ibland avsevärt tyngre än vad vågen indikerar. Man blir lätt lurad av att dom har en upplösning på 1 g...
    Min våg är kontrollerad med tarerade vikter på 500 g , 1000 g samt 1500 g och visade då exakt rätt. Men hur rätt den visar vid t ex 200 g - det vet jag inte..
    Hursomhelst - Typhoonen är fortfarande en kul kärra som kan rekommenderas. Men speciellt tystgående är den ju inte - om man nu förväntar sig detta av en elkärra... PDT_Armataz_02_03
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det har du naturligtvis rätt i, men det är samma våg som jag använt bägge gångerna, och man tycker ju att den borde visa ungefär lika fel varje gång :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Standard

    Tror ni att det bara är lågflygegenskaperna som är sämre på min "tunga" Typhoon eller ger det modellen sämre flygegenskaper i det stora hela?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara en gissning men troligen är det väl företrädesvis lågfartsegenskaperna som kan påverkas negativt av lite övervikt. Med fullt spett så torde knappast övervikten betyda speciellt mycket.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag håller med, det är säkert där det märks mest.
    Hur funkar det med vertikala stigningar?
    Min sticker som en raket rakt upp så länge det finns ström, det kan ju också påverkas av ett extrahekto...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Standard

    Vertikalflygning går som smort.

    Den sticker blixtsnabbt rakt upp tills man måste bryta för att det är svårt att se modellen. Så som sagt det verkar bara vara lågfarten som blir hämmad av extravikten.

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Då tycker jag att du ska flyga och ha kul, om du inte har problem med lågfartsegenskaperna vill säga. Möjligen kan du testa med ett lite mindre batteri, det är väl det enklaste sättet att kapa lite vikt snabbt.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Hawker Typhoon BIY
    Av Graffen i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 22:19
  2. Typhoon 430 *nybörjare*
    Av kalleT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 23:21
  3. typhoon 430 kloning
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 19:47
  4. The Wing (Typhoon 430)
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 14:18
  5. Typhoon 430
    Av xoqrps i forum Byggdagboken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •