Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Tips på färg till airbrush

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard Tips på färg till airbrush

    Köpte mig en airbrush och kompressor på Biltema idag, dom verkar fungera fint men det är lite svårt att veta vilken konsistens på färgen som är bäst.

    Sedan vill jag veta vad ni använder för sorts färger. Det jag helst vill använda är vattenbaserad färg som man sedan klarlackar. Så rada gärna upp märken på färg som ni använder, vilken sorts klarlack som fungerar samt hur mycket ni spätt färgen.

    Hoppas på att bli lite klokare...

    Den här köpte jag...double action-funktion


    Kompressorn fungerar fint och går tyst

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Createx & Faskolor är bra vattenbaserade färger som du kan klarlacka med alla förekommande klarlacker. De kostar båda runt 50-70:- för en liten flaska. Båda färgerna torkar snabbt och blir då matta.








    Du späder med ett par droppar vatten direkt i koppen efter tycke och smak.
    Createx finns på Matton eller custompaint.se och Faskolor finns bl.a hos rc-webshop.com

    Humbrol funkar också utmärkt att spruta. Du spär/rengör då med vanlig lacknafta. En del färger funkar inte alls pga av de större färgpigment som de innehåller. Riktig airbrushfärg har ofta mindre färgpigment i sig för att den ska flyta bättre i sprutan.

    Det är viktigt att hålla efter nålen i sprutan och se till att inte intorkade färgrester byggs upp där. På en nål med matt spets och som är full med små repor byggs färglager snabbt upp.

    För att hålla nålen blank och fin kan du plocka ut den ur sprutan och försiktigt spänna fast den i en borrmaskinschuck. Fatta sedan tag om nålspetsen försiktigt mellan tumme/pekfinger med en trasa med lite Autosol på. Kör borrmaskinen på lågt varv en stund och nålen blir som ny. Blank och fin! OBS>> Borrmaskinen ska sitta i stativ. Håll den inte i handen! Det ska inte mycket till för att man ska kröka nånspetsen!


    Lycka till!
    / Christian Olsson

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Tackar CO...det där med rengöring hade jag tänkt lösa i framtiden genom att köpa mig en ultraljdustvätt Dom är just nu slut på kjell.com men dom ska få hem dom den 20:e denna månad - då ska jag beställa en.

    Du har inte provat några färger som finns i vanliga färgaffärn? Det skulle vara så enkelt att åka dit och köpa precis när man vill.

    Hur är det annars med klarlacker vs. bränsle/olja? Någon lack som håller bättre än andra?

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mac77
    Tackar CO...det där med rengöring hade jag tänkt lösa i framtiden genom att köpa mig en ultraljdustvätt Dom är just nu slut på kjell.com men dom ska få hem dom den 20:e denna månad - då ska jag beställa en.

    Latmask..

    Du har inte provat några färger som finns i vanliga färgaffärn? Det skulle vara så enkelt att åka dit och köpa precis när man vill.

    Nix. Du får testa dig fram. Om det funkar eller inte beror som jag skrev på färgpigmentens storlek.

    Hur är det annars med klarlacker vs. bränsle/olja? Någon lack som håller bättre än andra?

    Ska jag lacka en motorkåpa, klarlackar jag med Topflites Lustrecote. Jag fattar inte varför inte fler använder den?? Det är precis som om ingen känner till att den finns!? Den tål 15% nitro och finns bla. hos Skånehobby i matt eller blank. Ska det inte tåla nitro så kan det räcka med en bilklarlack från Mekonomen. T.ex Auto K.
    / Christian Olsson

  5. #5
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Lackade i våras ena sidan på mitt dator chassie med faskolor. Detta var ett enkelt motiv med vit och blå pearl färg på datorns svarta grundfärg.
    Detta lackades sedan på lackfirma med 2-komp PPM klarlack (800 spänn litern om du vill köpa säjlv) å det gick fin fint.

    Har nyss lackat min heli kåpa och ska iväg med den till en annan lackfirma snart, ligger betydligt tjockare lager med färg nu. Återkommer om resultatet blir lika bra denna gång

    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    mac hur fungerar en ultraljudstvätt. har hört att dom ska vara nån slags mirakelmaskiner
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Norpat på Kjell & Company:

    Ultraljudsrengöring.

    Ultraljudstvätt är en rengöringsform som bygger på snabba vibrationer i vätska. Vid > 18000 svängningar per sekund bildas vacuumblåsor i vätskan, och när de imploderar skapas tryckstötar (kavation). Ju högre frekvenser desto mindre blåsor och skonsammare rengöring. Den mekaniska vibrationen går ned i de allra finaste repor och skrymslen på de föremål som sänkts ned, och det finns ingen möjlighet att nå en sådan renhetsgrad med andra metoder. Principen kan kallas för elektronisk borstning.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Aha vilken cool grej. inte så fasligt dyr för den lille heller, man kanske måste skaffa en sådan
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Ultraljudstvättar finns billigt på rcmart. Dock så får man byta kontakten.
    http://www.rcmart.com/catalog/produc...oducts_id=6468

    Ett altenativ om Conrad har slut på sina.

  10. #10
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Nu måste jag fråga.

    Fungerar dessa bra?

    Och till vad kan man använda den till?

    Kan man rengöra motorer, plast mm?

    Använder man någon kemikalie, vätska vid rengöring?
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ännu mer norpat på Kjell & Company :-)

    Ultraljudsrengöringsbad 70W
    1400 ml tank
    Denna ultraljudstvätt kan användas med vanligt kranvatten, och är det mest effektiva hjälpmedlet för rengöring av glasögon, klockarmband i metall, piercing-smycken, rakblad, kammar etc. Nu behöver man inte ta i ett par riktigt smutsiga glasögonsadlar eller klockarmband. Sänk ned dem i CD-4800 så gör den jobbet. Resultatet blir kliniskt rent. OBS att plastkorgen i behållaren måste användas, annars risk för repor. CD-4800 arbetar med frekvensen 40 Khz, vilket är en lämplig frekvens för skonsam rengöring. Tekniska data: Timerinställning upp till 5 minuter, drivs med 230V/50W. Tankens volym är 1,4 liter och rymmer upp till 1 liter vätska.

    Mått 230x180x160 mm.
    Mått på rengöringskärlet: 160x130x55 mm
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Tack MrJ!

    Då bör man kunna rengöra motorer och dyligt?
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Min tanke är att bl a kunna rengöra motorer, men även annat såsom t ex min airbrush. Jag har inte provat en ultraljudsvätt själv förut. På jobbet skickar vi olje- och bränslefilter på ultraljudsrengöring och dom är ju kliniskt rena när dom kommer tillbaka.

    Apropå vätskor så vet jag faktiskt inte vad dom tvättarna från kjell.com tål, tänkte läsa mig till i manualen - men minst avfettning alt. nafta borde dom ju tåla.

    Dom är för tillfället slut hos kjell.com, men dom ska få hem den 20:e januari!

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Tack MrJ!

    Då bör man kunna rengöra motorer och dyligt?
    Det känns som att det är idealiskt, å andra sidan påstår dom ju att man ska kunna rengöra glasögon och där finns väl nästan alltid plastdetaljer?

    Mac: Jag tror säkert att man kan köra avfettningsmedel i den, det är väl en relativt mild kemikalie?
    Men jag undrar om det är någon poäng med det, det är väl i princip vätskans "mekaniska" påverkan på smutsen som gör jobbet...
    Då borde det inte spela någon roll vad det är för vätska.
    Kanske man kan lägga prylarna i avfettningsmedel ett tag innan man kör dom i tvätten?
    Men, det är väl bara att prova med vatten, blir man inte nöjd så är det kanske läge att gå på dom tunga prylarna..,. :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Mr J - det låter som en bra idé att testa med vanligt vatten först, sen får man se vad manualen säger också.

    Beställt en från kjell.com nu, slog till på den större varianten!

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Kul, du får berättta här hur det funkar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    De var ju faktiskt överkomligt dyra också. Jag är också nyfiken på resultatet av testerna.

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Krille, vad använder du för spruta & färg?

    Mac, vad tyckte du om kompressorn? Låter den mycket? Hur högt tryck kan den lämna?
    / Christian Olsson

  19. #19
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    colsson
    jag använder en aztec spruta och är jättenöjd med den. har 3 olika munstycken till den.
    färgerna rä faskolor

    kompressor är en oljefri från biltema. 8l tank har jag för mig att det är. låter en hel del men det får man ta.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  20. #20
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Är det den gråa Azteken? Det är väl deras "de luxe" variant..
    Jag har sett att den även finns i metall om man vill ha det.

    Är den smidig att rengöra tycker du? Du har inte lite närbilder på den?
    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Kompressor till Airbrush??
    Av HaBo i forum Allmänt och Tips
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 21:34
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 21:19
  3. Färgblandning till airbrush
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 19:57
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 16:15
  5. färg till depron
    Av Husse i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •