Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Enkel turbinkärra Jetmach 60

  1. #1
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard Enkel turbinkärra Jetmach 60

    Hej!

    Är det någon av er som känner till denna enkla jetkärra? Behöver en jetkärra som inte kräver så mycket utrymme och kan landa på små fält.
    2000 kr är ju ett billigt pris! Se videon här http://www.laser-design-services.com/jetmach60high2.wmv

    http://www.rcuniverse.com/magazine/n...roduct_id=1572

    Jag känner till Boomerang, Facet, AV8R,DV8R, Super Reaper och Reaction 54 som är i samma klass.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  2. #2

    Standard

    hmm har sett flera liknande maskiner, tyvärr inte på den här kontinenten dock. Har själv letat efter en lämplig jet man kan köra på "svenska" fält och som kräver minimalt med "meckande" dvs tanka å flyga. Orkar inte ha fler maskiner som tar 1timme innan man ens kommit till depån...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Dessa maskiner kanske också kan vara av intresse. Har mailat om pris på Skyjeten.

    http://www.rc-unionen.dk/nytforum/to...TOPIC_ID=20075


    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Den ser ju ut som en vanlig trainer...
    Går den lika fort som en trainer?

    Jetkärror ska ju vara snabba....

  5. #5
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Jo visst ska de vara snabba men ibland kan det också vara kul med en maskin som går lite långsammare och som man kan landa på ett frimärke. Små dåliga fält går ofta hårt åt de stackars infällbara ställen och då kan det vara skönt med ett fast ställ som man slipper justera hela tiden. Nu undrar någon varför man då inte lika bra kan flyga med en metanolmotor. Svaret på den frågan är ljudet och lukten av flygfotogen som är oslagbar. Idag kan man ju också få en begagnad turbin i bra skick för 10 000 kr och den kan man flytta mellan sina modeller. Jag har själv en jetkärra till men den kräver rätt så stort fält för att landa och den är riktigt snabb. Skulle behöva något enklare och robustare.
    Skyjeten ovan gör cirka 200 km/h och det är ju rätt fort i förhållande till en trainer men den kan också flyga riktigt långsamt.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  6. #6
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    350
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej Jakob

    Kan detta vara något för dig?
    http://www.x-tremejets.com/twe/produ...?products_id=2

    Eller så kan du köpa en sån här som du bygger om till turbine.
    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=542
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  7. #7
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej Tomas!

    Tack för ditt svar Jag har även tittat på A-10X ARTF och den är säkert bra. Jag vill dock helst ha en maskin utan infällbara ställ. Sen är den för lik den Jetco jag redan har. Se bild. Jag satsar på ett lågbudgetbygge med standardservo etc.

    Bobcaten är en modell jag funderar på att köpa hos Airmedia men då utrustad med glödstiftsmotor. Jag vet att de konverterar dom i USA till jet men jag tror min Simjet 1200 är aningen för stor(7 kg dragkraft på ca 4 kg) sen är den ju också väldigt lik min Jetco.En Wren 44 passar nog bättre.



    Jetco från Paf Flugmodellbau Pris 3500 kr
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  8. #8

    Standard

    jakob, säg till när du fått pris på maskinen...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard Nu har jag fått pris!

    Jag fick detta svar angående priset på Skyjeten.

    Hi,
    the kit is available in two versions.
    SkyJet S with fuselage made of glass fibre (epoxy) and the wings made of foam/balsa.
    SkyJet pro fully made of glass fibre (epoxy).
    Both kits include gears, turbine mount and accessories.

    The price of the kits are 865,00 € for the SkyJet S,
    and 1430,00 € for the SkyJet pro.

    cost of shippment ( your adress?)
    bank transfer 15,00 €

    Delivery time is about 4 weeks. Paying before deliver.

    Best Regards
    Thomas Kuhlmann
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  10. #10
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard Det blev en Super Reaper

    Hej!

    Skyjeten var lite för dyr tyckte jag.Köpte därför en begagnad Super Reaper igår. Funderade länge på Jetmach 60 då jag ville ha en enklare maskin som kan landa på små gräsfält fält. Men så dök det upp ett tillfälle att få köpa en fin Super Reaper och denna kan ju som bekant också flyga riktigt långsamt vid landning så det fick det bli en sådan. Ska sätta i en Simjet 1200. Nu får vi hoppas på att det blir vår snart så man kan ut och flyga.

    Video som förre ägaren till Super Reapern gjort. Där han börjar få upp farten.

    http://hjem.get2net.dk/mfa/stuff/super_reaper.avi


    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Glöm nu inte att låsa sidorodren...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Mats fenorna är förstärkta på denna! Det är tydligen ett välkänt fenomen att de kan blåsa av annars då de kommer i svängning. Inte bara Peter som drabbats av detta. Jag kommer inte ha så kraftig motor heller så det kommer gå lugnare.
    Det fina med denna är att den är utrustad med en rejäl fiffig luftbroms under kroppen av egen konstruktion (Typ ladugårdsdörr) så att den inte ska glida så förbaskat bra vid landning.
    Peter som har en mycket större motor i sin har haft problem med att tomgångsvarvet på motorn varit tillräckligt för att den ska hålla sig i luften. Det blir svårt att komma ner då. Med min mindre motor ska det nog bli lite enklare. Jag har köpt min av en dansk, det är alltså inte Peters gamla men lika fin. Så kanske blir det roteflygning
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  13. #13
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Sniff sniff..... tycker de luktar som fler e sugna på jet.....

    ....sniffsniff.....drhanke.......bokis......

    elller......?

    Peter :badgrin:

  14. #14
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    he,he.... Njae...nää.... Trots god tillgång på 2380 o A-1 så har jag inget större sug faktiskt.. Har bara sett en människa flyga rc-jet på det vis jag
    vill se det o den skickligheten kommer jag aldrig att uppnå..
    Allt för många "gungan", rollar o loopar med 500m i diameter på meetings har kurerat mig från suget(just nu i alla fall)..
    Den gode Doktorn däremot..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Standard

    Va fan, skall man bli skicklig på det man håller på med också? Då är det bara för mig att lägga ner

  16. #16
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Denna kan också vara ett billigare alternativ! Fox Cub! ARF om man tycker om Jetmach 60 stuket! men tycker Skyjeten är för dyr. Pris 5975 Nok

    http://www.rc-flight.com/catalog/pro...d3b2deacf31780
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  17. #17
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Nu är turbin och elektronik monterat i min Super Reaper. Peter (pilotkalle) och jag gjorde det i helgen hemma hos honom. Det är mycket som ska in men Super Reapern är mycket rymlig och hela ovansidan av kroppen går att ta av så man kommer lätt åt och det är en stor fördel.
    Tyngdpunkten är kontrollerad, roderutslagen är de rätta och failsafen är programmerad så nu ska det bara vara och tanka och köra. Ja det ska göras räckviddskontroll också, med turbinen både på och av.
    I bakgrunden står Peters Super Reaper. En av hans 3 kompletta jetkärror.





    Det sitter 2xHS5945 (digital 11 kg) i vingarne. 2xDS5391 (digital 5 kg) på canard. 1xDS5391 (digital 5kg) på sidoroder. Samt 2 st standard servo.





    På bilden syns min turbin Simjet 1200 på 7 kg:s dragkraft och tank. Vi la in hela dunken :roll: på 2,5 liter. Detta ger 10 minuters flygtid.
    Lägg märke till FOD insugsfiltret på motorn gjord av en vanlig sil. :idea:
    Klumpen längs fram på turbinen är startmotorn som är en helt vanlig 600 motor. Den har ett bendixdrev som gör att den trycker mot turbinaxeln när den börjar snurra. Nästan som när man trycker en starter mot spinnern på en vanlig glödstiftsmotor. :idea: På turbinen syns också ledningen till glödstiftet som är ett helt vanligt standardstift till glödstiftsmotorer. Det enda man måste göra är att dra ut glödspiralen lite grann så att propangasen börjar brinna när man startar turbinen.



    Här syns bränslepumpen överst(precis framför tanken) och ventilerna för bränsle och propangas som turbinen startas med. Ventilerna och bränslepumpen styrs av ECU:n Desto mer gas du ger med trottelspaken desto mer flygfotogen pumpar bränslepumpen. Min motor drar cirka 2 dl i minuten på fullgas.
    Kontrollpanelen för turbinen syns också tillsammans med strömbrytaren för radion. En festokoppling är även monterad för att man ska kunna koppla till propangasen till turbinen. Den vita lådan i mitten är ECU:n som styr turbinen och ser till att det är rätt varvtal samt att temperaturen i turbinen inte blir för hög. :evil: Den bör ligga kring 600 grader. Det sitter en avkännare i utblåset som är kopplad till ECU:n Max varvtal på fullgas är 161000 varv/ min och tomgångsvarvet är på 50 000 varv/min



    Här ser ni mottagaren på sidan fastsatt med kardborreband samt servona som styr canardvingarna längs fram. Två accar på vardera 3500 mah ligger också till vänster. På sidan är accvarnare samt ett öga monterat så att man på en trådlös terminal kan se alla värden på motorn under gång. Detta fungerar endast några meter. Mellan accarna skymtar också servot till den enorma luftbromsen under kroppen. Lägg också märke till ferritringarna som behövs då det är långa kablar. De minskar störningsrisken. De ska sitta så nära mottagaren som möjligt. Mottagaren är en Multiplex IPD PPM mottagare på 9 kanaler. Jag har tejpat kristallen så att den inte kan vibrera ut ur mottagaren. Alla servokontakter är säkrade med krympslang så att de inte kan dela på sig.

    Hoppas nu att jag förklarat lite hur en jet fungerar och är uppbyggd och att ni också kanske kan tänka er att börja.

    Det var väl inte så svårt?
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  18. #18

    Standard

    Är det samma ack till startmotor som mottagare?

  19. #19
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Nej det är olika accar. Två stycken på 3500 mah. En på 9,6 volt till turbinen samt en till mottagaren på 4,8 volt.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  20. #20

Liknande ämnen

  1. Enkel simulator för nybörjare
    Av Pelleflygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 20:52
  2. Enkel gimbal för Keychain Cam
    Av pernstig i forum FPV Kameror
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 17:41
  3. Väldigt enkel kärra för flygvideo
    Av faboguy i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 11:45
  4. Ny billig turbinkärra! 3200 kr!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 12:18
  5. Enkel Li-Po laddare
    Av T5 i forum Elektronik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •