Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Premiär Multiplex Acromaster

  1. #1

    Standard Premiär Multiplex Acromaster

    Idag var det första turen med nya Acromastern. Skidor är monterade och drog på ordentligt för att stiga ganska brant upp på säker höjd och bekanta sej med maskinen. Det var inte många meter tills den var i luften och stigningen blev vertikal till ca 50m, det var klös i den katten Körde med 50% roderutslag och den flög verkligen fint. Inga klipptendenser. Skidorna var ställda några grader uppåt och lite lopar och rollar gick fint. Prövade sedan en fullgasrepa men då blev det fladder på skidorna i högre farter. Vid första landningen grävde skidspettsarna ner sej och det blev tvärstopp dock utan skador i den mjuka snön. Inför flygning nr:2 justerades skidorna upp till ca 15 grader och landningarna gick mycket bra sedan, loparna och rollarna blev däremot lite fulare med den skidvinkeln. Ja man kan väl inte få allt, är i allafall mycket nöjd med Acromastern så här långt. Med hjul flyger den väldigt fint på olika filmer jag sett på nätet bl.a på Östersunds modellhoppys sida. Var 12 gradet kallt och allt maskinellt fungerade utmärkt. Som sagt nöjd med köpet, endast lite finlir med skidvinkeln återstår. Kanske någon har tips om skidinställning :?:

  2. #2

    Standard

    skoj! jo den flyger bra och snällt, många är bara "rädda" för den pga elapor materialet... varför vet jag inte... för en mer välflygande modell i 1m klassen som tål mer än balsa modellerna hittar man inte.

    Beträffande skidorna så tror jag inte att du kommer ifrån att de bromsar, prova ändra vinklarna tills att de påverkar minst/fungerar att landa med.

    Vad har du för setup i din?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Hej drhanke

    Håller med, elapor måste vara bra om man vill ha en tålig maskin. Får prova med olika vinklar på skidorna. Setupen på AcroMastern är följande: Motor Dynomax c351412 30A 363 watt, Fartreglage E-flight 40Amp, Ackar: 2st paralellkopplade Flight Power 2150mAh 11.1v Li-Po (tot 4300mAh), Prop: 11x8.5, Mottagare: Hitec HFS-06 MT extra long range, Servon: skev 2st MC 500BB, Sida Hitec 81, Höjd Hitec 81. Har varit upp en liten sväng idag med, flyger helt underbart och inte större än att man fraktar den i bagaget på en vanlig bil helt ihopmonterad.

  4. #4

    Standard

    uj, kör med bara den ena acken så blir den lättare å roligare 3d mässigt, den som vi flyger i filmen har en 2500mah FP ack, du skall hamna kring 1000g för att få bästa ur den, du ligger nog på 1300-1400g skulle jag gissa med dubbla ackar och det är lite tungt för den modellen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Väntar på min - vinst i rimtävlingen på SMF inför Julen - men jag vill minnas att jag sett att den har en svag punkt runt "tankutrymmet" - att elapor:en är väldigt tunn och lätt kan gå sönder i det området.
    Kanske går att förstärka med lite ply eller så...får väl kolla när den dyker upp.. Den ligger visst på tillväxt hos Kanelbullmästaren just nu..
    Håller med Doktorn att man nog bör hålla en sån kärra så lätt som möjligt - bara man inte får TP-problem vill säga. Men som sagt - har inte sett min än - och ännu mindre flugit den. Hoppas det blir en positiv upplevelse.
    Men hellre lite mindre motor om man därmed kan dra ner på ackstorlek - och totalvikt !
    Borde vara fullt 3D-kapabel med ca: 300 W inmatat om man håller nere vikten - och då borde t ex 3S2200 räcka...liksom en lättare motor än Dynomax c351412.
    Men - bara spekulationer från min sida. Skall hursomhelst bli kul att se den när den dyker upp. Men upp i luften kommer den nog inte förrän framåt den varmare årstiden...tror plasten trivs bäst när det är lite varmare...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    sant mcgregor, men samtidigt kan en tyngre setup å andra sidan göra makinen mindre vingkänslig och mer allmänt mjukare å flyga de flesta dagarna i sveriges fina klimat. De riktigt fina sommar kvällarna kan man ju köra på bara ett ack och därmed få den roligare. Men visst både och funkar ju ifs beror lite vad man är ute efter....
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Standard

    Jo tanken har hela tiden varit att man ska kunna välja om man vill köra med en eller två ackar. Isolerar bara kablarna som blir över om man kör med en ack. Men mina gamlaste ackar på 1550mah går kanske inte så bra att köra ensamma, mycket därför som jag har kablar för två ackar. Vill ju gärna kunna använda dom med.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Doktorn,
    Håller inte riktigt med - samma kärra - men tyngre - flyger sällan bättre i blåsigt väder enligt mina erfarenheter. Det som hjälper är högre fart - inte högre vikt (om man antar rimliga viktökningar).
    En större/tyngre kärra uppträder normalt lite lugnare i blåst jämfört med en mindre/lättare men då vi inte talar om rena hangkärror så ser jag inte att en viktökning är positiv på något sätt - vi talar trots allt om ytterst marginella förbättringar såvida inte vingbelastningen skall öka drastiskt. Och då blir nog inte flygegenskaperna så trevliga så man ens vill flyga kärran..
    Bygg lätt är den tes jag tror på. Sen kan man behöva offra lite vikt på att förstärka på vissa punkter för att därmed nå avsevärt bättre hållbarhet - kanske speciellt om man är nybörjare och emellanåt handskas en aning "entusiastiskt" med kärran..
    Hälsningar
    Roger

    PS: Nu hamnade vi/jag nog en aning Off topic - ursäkta ! Dock börjar jag bli lite mera nyfiken på Acro Mästaren nu..
    Kanske det finns nån annan som också byggt och flugit kärran och kan ge flera tips ?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Får besvara mitt eget påstående om svagheten i främre delen av kroppen - hittade denna bild på RC Groups som förklarar var - http://www.rcgroups.com/forums/attac...mentid=1024690
    Nån som upplevt detta här i Sverige ? Lämplig åtgärd för att slippa problemen ? Kanske nån form av plywood-förstärkning inuti ?
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Hejsan,då har Acromastern avverkat 5 flygtimmar och många starter/landningar ibland, på en ack. Är bara så kul med skidor och en stor sjöis Ganska snart så visade det sej att snö åkte in i luftintaget när det fallit nysnö och man taxade runt på marken. Det tinade upp och rann in i fartreglaget med motorstörningar som följd. Efter upptorkning så tätades gavlarna på fartreglaget och sedan har det fungerat utmärkt. Parkflyerskidorna har bytts ut mot Dubroskidor i 60st. De skidorna fungerar utmärkt på AcroMaster. Mina gamla 1550 ackar har jag kört med 2st i paralellkoppling och dom nya 2150mah för det mesta ensamma. Maskinen är mer vändbar i alla plan med en ack ombord och trögare med 2st ackar, men viktökningen tycker jag den klarar av med glans. Faktiskt kul att med 2st 2150 ackar kunna glida runt i ca 20min utan broblem 8) Vanlig aerobatic(ej 3D)är för min egen del helt ok med en tung AcroMaster (2 ackar). Den går även klart stadigare i luften vid 4-5m/s när den är tung. Jag vill nu inte påstå att den är bäst tungt lastad i alla lägen utan försöker bara delge mina iaktagelser. Den flyger som en dröm med en ack och helt ok med två. Alla flygningar har skett under vinterförhållanden med minusgrader från -8 till -18 och inga sprickor har upptäckts. Multiplex AcroMaster får MVG av mej.

  11. #11

    Standard

    Hejsan igen, lite rapport här. AcroMastern har nu ca 12 timmar i luften och enbart under vinterförhållande. Har som kallast varit -22 och endast fått flyga i + grader senaste flygningen. Inga självsprickor i kroppen så här långt så materialet måste väl vara köldtestan nu tycker jag. Har visseligen fått limma landstället, men det var mitt eget fel. Klantlandade precis på kanten av ett skoterspår. Lade en yta med CA-lim och sedan epoxy. Det är ca 80 start/landningar sedan och håller fortfarande. En bra kärra i den här storleken tycker jag.

  12. #12

    Standard Japp inne på andra Acromaster

    Jag är inne på min andra Acromaster för att det är så otroligt roligt och tåligt modellflygplan.
    Flyger här hemma på åkern när det är skapligt väder och den är otroligt tålig och snäll rekommenderas absolut som ett nybörjar plan med små utslag.
    Vid landning fäller jag upp skevrodren ca. 5-8 mm sen landar jag med rätt så kraftig höjd planet stannar ibland på 0.5-2 m
    Ska det flygas 3D bör det vara en större motor
    Olsson

  13. #13

    Standard

    www.modellhobby.com har den som "Påskägg" för 995kr fram tills midnatt.

  14. #14

    Standard

    Liten uppdatering. AcroMastern har 17 timmar nu och inga sprickor förutom landställsinfästningen som sprack i vintras efter landningen på kanten av skoterspåret. Den limningen håller fortfarande, men har köpt ett nytt ställ med infästning som reserv.

  15. #15
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Hur lång flygtid har du om du bara kör med ett 2150 ack?
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanneG
    Hur lång flygtid har du om du bara kör med ett 2150 ack?
    Flygtiden brukar normalt ligga mellan 7-8 min, då har den fått jobba ganska hårt och ändå är det marginal kvar på acken. Har kört 10 min ibland, men det är kanske på gränsen om man vill vara snäll med ackarna. Är ju rena arobatikpass jag menar nu.

  17. #17
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag flyger 15min på mitt 3600 ack.
    Har ett par 2200 ackar funderar på att testa med dem. Jag har en lite
    större motor (E-Flite 15) så jag börjar nog på 5 min och ser hur mkt jag får i
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  18. #18

    Standard

    Ja en laddare som man ser vad man får in är nog det rätta. Beställde en ny laddare av Kenneth ÖMH som ska klara av att drivas 12V e 230V. Ladda Lipo och NIMH, men nu kom jag på att jag inte frågade om man ser hur mycket man får in. Får väl ringa och kolla upp det i morgon

Liknande ämnen

  1. inställning multiplex acromaster
    Av per i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-24, 13:32
  2. RC Åland - Premiär med Multiplex Twinstar II
    Av Ålänning i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 23:37
  3. Multiplex Acromaster och Turnigy
    Av drjoshua i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 09:01
  4. Multiplex AcroMaster
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 21:11
  5. Bygge, Multiplex Acromaster
    Av K-Å i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •