Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Var försiktiga!!

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard Var försiktiga!!

    Tjena vill bara säga var försiktiga med CA-LIM!!Vet att ämnet tagits upp tidigare,har haft en veckas semester och spenderat en del i min hobby lokal,med en del limmande som följd och andvänt skyddsmask,men lokalen är ej ventilerad så bra,ett litet fönster att öppna.Och blivit krasslig som tusan,huvudvärk slemmhinnor infekterade ,ont i örongångar, feber.Detta har skett förut med men bara trott att det var förkylning.Men nu vet jag att det e från limmet med största säkerhet!!Skall köpa en köksfläkt att ha och limma under,med utloppet ut genom fönstret!!Var försiktiga!!MVH Baronen

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Och varför duger inte vanligt snickar-vitlim. Själv så limmar jag säkert till 90% av mina byggen med vitlim och har så gjort i ca 50 år.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP
    Och varför duger inte vanligt snickar-vitlim. Själv så limmar jag säkert till 90% av mina byggen med vitlim och har så gjort i ca 50 år.

    /Lasse
    "Snickar-limmet" är bra till trä. Om du ska limma en bit pianotråd i en träbit eller en bit plast mot en metallbit, hur gör du då?
    / Christian Olsson

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ruggar limmytan och limmar antingen med epoxy eller polyuretanlim.

    Och det fungerar definitivt inte med ca-lim om man är ute efter hållfasthet.

    Skall kanske tillägga att jag skrev att jag till 90% av mina limningar använder vitlim.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5


    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    10
    Jobb
    Byggnadssmed
    Klubb
    RFK Gripen

    Standard

    Hej!
    Har faktiskt använt vitlim för att limma fast balsa på landstället som är gjort av bockad pianotråd. Funkar jättebra och sitter som berget, har putsat med slippapper först och sedan rengjort med förtuning efteråt.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Det handlar inte om att snickar lim inte duger....det är väl jätte bra med snickarlim.Det säljs mycket Ca -lim och därmed används mycket i modell sammanhang även industri.Det fram kommer inte alltid tydligt på flaskorna att det är väldigt ohälsosamt.Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter,och inte bidra till något "limrace"

  7. #7

    Standard CA-lim

    Jag har nästan helt slutat med CA och använder mest vitlim (Aliphatic Resin...något gult till färgen) vilket funkar hur bra som helst i trä-mot-trä. Torkar på 5 minuter och total hållfasthet erhålls efter ca 8-10 timmar.

    Vid speciella behov (extra starkt) eller mellan olika material använder jag uteslutande Epoxy-lim.

    CA använder jag enbart på enkla ställen där jag snabbt vill få ett fäste för att kunna fortsätta och som inte ställer krav på "dramatiska" inpassningar och korrigeringsbehov....för då hinner man oftast inte korrigera.

    /Örjan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •