Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Borstlös setup till min Turmoil

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Borstlös setup till min Turmoil

    Har kört min Turmoil inomhus med den medföljande borstmotorn under jullovet. Modellen är ganska tung (360 g med originalmotor och 840mAh 3-cells lipo).

    Idag övade jag flera minuter på torque-rollar, dvs. flög nästan inte alls utan enbart hovrade. Till slut stannade motorn som vid det laget var otroligt het (luktade bränt). Nu har jag alltså bränt originalmotorn, men trivs med planet och skulle gärna ha en borslös setup.

    Vill inte satsa enorma summor på motor och reglage - vet inte mycket om bortlöst och vilken effekt som krävs. Jag vill alltså kunna hovra och torque rolla utan att hela tiden vara rädd att jag kör motor eller reglage för heta.

    Har hittat ett billigt GWS-paket med motor och reglage på SABE (i Finland) för 49 euro. Nu vill jag gärna veta om dessa har tillräcklig kapacitet för min Turmoil.

    http://www.gwsus.com/english/product/motor/gwblm002.htm
    http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...120&grpid=4306

    Räcker det?

  2. #2

    Standard

    Har haft denna motor till Formosan och den drog Formosan vertikalt upp.Så den räcker nog till Turmoilen.Drar med 10x6 ca 650g.
    Fartreglage funkar även mycket bra men mitt reglage brann upp i lördast.

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Kollade på atala igår, de har samma motor och reglage för samma pris men även ett annat större paket med 25A reglage. Vilken ska jag ta till Turmoilen Casimir? Blir det mycket tyngre med denna setup?

    http://www.atalarc.fi/kauppa/view_pr...p?product=4/23

  4. #4

    Standard

    Denna motor som AtalaRc säljer är än mindre motor än den som Sabe säljer.Den heter GWS 2205/15T och den är gjord för 7,4v men funkar att köras på 11,1v.Vet en i klubben som har denna motor och kör på 11,1v och motor är ännu hel

    GWS 2205/15T är även lättare en den som
    Sabe säljer(2208/18T).Med 7x3,5 drar den ca 560g vilken nog räcker

    Alltså den motor som du länkar till skulle jag ha valt.
    (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_pr...p?product=4/23)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Jag har en 2208/18t.(den större)

    Motorn sitter i en "Hillebille"(hemmabyggd seglare med 1.2m i spv. vikt runt 250g)
    Med den motorn och en 2s 700mah ack så sticker kärran rakt upp på fullgas.
    Jag kör med en 8*6 propp(tror jag) och ett CC phoenix 10 reglage.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är aldrig lätt att välja motor men jag skulle nog tveka att köpa en GWS borstlös - den långa axeln är som jord för att krökas - och gör det också, tyvärr.
    Skall du köra med den "tunga" 3S-ack du har så kan man anta att vikten exkl motor borde ligga runt 290 g - rätt tungt för en inomhuskärra av den storleken, tyvärr. Skulle tro att du behöver välja en borstlös i 45 g-klassen för att få nån fart i en såpass tung kärra. Skall du köra 3S så bör du satsa på en motor med ett KV på ca: 1100--1300 - i Axi-termer en 2208/34. Till detta t ex ett 8-12 A Jeti-reglage. Med den setup:en så borde du nå en totalvikt på ca: 340 g men med ett avsevärt mycket bättre drag än den borst-setup du har idag.
    Dock skulle jag rekommendera max ca: 180-200 g flygvikt på en inomhuskärra i den storleksordningen. Kan du komma ner till 160-170 g är det ännu bättre. Lågfartsegenskaperna förbättras högst avsevärt när du får ner vikten. Med en kärra med totalvikt max ca: 180 g kan du t ex välja en Axi 2204/54 eller motsvarande och en acke i storleken 2S460 - behöver du mera drag - utomhus kanske - så kan du öka på till 3S460 i kombination med lite mindre snurra - t ex en GWS-SF 8*4,3".
    Du kan läsa lite om några inomhus-setup:er på min hemsida - http://www.mcregor.se/InomhusShockys.htm
    Nu finns ju andra motorer än Axi men det kan vara nåt att utgå från. Sen måste du absolut montera en propp-saver (om den inte är integrerad i motorn).
    Lycka till hälsar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 09:43
  2. Borstlös setup till Arttech wingdragon?
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 21:32
  3. Behöver hjälp med borstlös setup!
    Av Toye i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 23:27
  4. kylning till borstlös
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:17
  5. Turmoil inomhus
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •