Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: För gammal radio?

  1. #1

    Standard För gammal radio?

    Jag har problem med att få nya mottagare att fungera som dom ska.

    Utav sex sex inköpta nya mottagare har två bitvis tappat kontakten under flygning, och en varit helt död vid testning efter uppackning. Jag har hävdat att det varit fel på dom och fått dom utbytta, varav de nya strulat igen. En är "helt död" och de andra tappar återigen bitvis kontakten.

    Det kan ju knappast vara slumpen att så många mottagare strular för mig så tanken har slagit mig om det är min radio (Hitec Prism 7X) som är källan till felet. Den är ca 8 år gammal men har använts väldigt lite förutom sista tiden.

    Kanske enda rätta är att köpa en ny radio?

  2. #2

    Standard

    tja svår fråga, men kolla igenom din radio så att du inte ha glapp i antennen, kolla att dina ackar är i bra skick. Sällan som radion bara dör, tror mest på glapp i ditt fall. Har du kunskapen skruva isär radion å kolla så att du inte har nån kallödning eller att antennen har lossnat inuti radion.

    Vad jag kommer på så här just nu...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Glömde tala om att om jag testar kontakten mellan radion och en av de stulande mottagarna så fungerar det om jag skjuter in antennen en bit men inte om jag har den utdragen. Konstigt! Det kan inte vara så att sändarkristallen är skadad? Jag har haft den uttagen ett antal gånger och då har jag fått använda en smal tång då den suttit ganska hårt.

  4. #4

    Standard

    aha, prova tvätta av antennen med sprit. Har varit med om att efter ett antal vändor på fältet med oljiga fingrar så har det bildats en hinna på antenenen som hindrat signalens framfart, så börja med att tvätta rent antennen ordentligt så har vi uteslutit en felkälla!

    Vad gäller kristallen har jag fått förklarat för mig att antigen funkar den eller så är den död, alltså inget "funkar -- funkar inte" med den.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    OK!

    Ska prova att använda sprit på ett annorlunda sätt för att se om det hjälper

  6. #6

    Standard

    Tänkte på en sak!

    Om det är en oljefilm på antennen som orsakar kontaktproblemen med mottagarna varför fungerar då tre av mina modeller helt utan problem?!

  7. #7

    Standard

    Är kristallerna och mottagarna av samma fabrikat?
    Att blanda fabrikat kan vara öderstigert!

    Om man blandar kan det vara så att mottagarna inte lägger sig
    rätt i frekvens utan hamnar lite snett.

    Två kristaller med samma Channel number men av olika fabrikat
    svänger inte garanterat på samma frekvens.

Liknande ämnen

  1. Gammal
    Av lekman i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 21:03
  2. Gammal OS .40 FSR
    Av senmathal i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 17:14
  3. Ja ä gammal!!!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 22:48
  4. gammal seglare
    Av chulie i forum Segel och Hang
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 21:37
  5. Gammal / fel radio ???
    Av gin i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •