Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Pulse XT 40 video

  1. #1
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard Pulse XT 40 video

    Jag vill bara fråga om någon har video eller flygtesting beskrivning av detta kärra ? Hangar 9 Pulse XT 40 ?

    Jag är mycket intereserat att köpt en av såna men , vet inte hur är det på flygegenskaper etc etc etc....

    mvh
    Hugo

  2. #2
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Hej!

    Jag skulle vilja ha lite råd om vilken propeller som skulle bli lämpligast till min pulse XT 40 med en Saito 72.

    1. Inkörningspropp..? (ny maskin)

    2. Akrobatik propp...? ( Lite hovring knivegg inventerat vertikalprestanda )

    3. Speedpropp...? ( Som får motorn yla och kärran att gå fort )

    Så ös på med info.......

    Ska köra på 17 Helsynt / 10 Nitro

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Den är ju som vilken lågvingad sportkärra som helst! Går att flyga lugnt och sakta med men är inte någon snabbflygare direkt.

    Till en .72 fyrtaktare passar en 12x7, 12x8, 13x6, 13x7, 14x4W kanske även 14x5N APC.
    Någon snabbflygare blir ju inte kärran med en Saito .72:a.

  4. #4

    Standard

    Ruskigt fin modell, har fingrat på den men lyckades hålla mig

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=632497
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Den är ju som vilken lågvingad sportkärra som helst! Går att flyga lugnt och sakta med men är inte någon snabbflygare direkt.

    Till en .72 fyrtaktare passar en 12x7, 12x8, 13x6, 13x7, 14x4W kanske även 14x5N APC.
    Någon snabbflygare blir ju inte kärran med en Saito .72:a.
    Jag älskar dina innehållsrika och informativa svar, det märks att du är en mycket erfaren snabbflygare
    //Tobbe

  6. #6
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Någon snabbflygare blir ju inte kärran med en Saito .72:a.
    Kika på den här filmen...! [ame="http://www.youtube.com/watch?v=TAXRyLF58e0&feature=related"]YouTube - Pulse XT 40 ARF flying really or extremely fast![/ame] Sen tror jag du ändrar uppfattning om att flyget inte går att flyga fort med...!

    Men om den går fort med en saito 72 är en annan femma

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det där gick skapligt fort tycker jag med tanke på model.... men för pylon jaka är det promenad fart --
    snygg flygning på filmen iaf !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Nu får Pulsen en Saito 82 GK istället för en 72....!

    Vågar jag köra med en APC 13x4 Wide på 82:an utan att den tar skada av övervarvning...?

    Kan ej gå upp mer i tum p.g.a markfrigången....!

    Hjälp mig välja passlig propp....!

    Senast redigerat av Kamikaze den 2008-09-10 klockan 14:04.

  9. #9

    Standard

    13*4w är inte direkt rätt propp för denna modell o motor, kan du ej överstiga 13 tum, använd en 13*7 eller 13*8 till denna motor, kommer bli perfekt

  10. #10
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    13*4w är inte direkt rätt propp för denna modell o motor, kan du ej överstiga 13 tum, använd en 13*7 eller 13*8 till denna motor, kommer bli perfekt
    Okej..! Jag har en 13x7 liggandes.! Så det blir den proppen

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har tyvärr under lång tid sett att flera av er gång på gång är ironiska mot Jaka och nu kan jag inte längre - med äran i behåll - undvika att kommentera detta.
    Han anstränger sig i vart fall med att ge råd - det är inte alla av er som kritiserar hans råd som gör detta, tyvärr.
    Hänger ni upp er på hans sätt att formulera sina svar så strunta i det - vi har alla olika fallenhet att använda språket. Det viktiga tycker jag personligen är kunskapen kombinerat med viljan att dela med sig !
    Vore jag Jaka skulle jag för länge sedan gett upp eftersom han tycks ha blivit en hack-kyckling bland många förståsigpåare.
    Man må ha olika uppfattning om saker och ting - det är givetvis helt OK - men argumentera istället för ER uppfattning istället för att hela tiden klaga på andras - i detta fall Jaka's.
    Jag delar inte heller jämt Jaka's uppfattning men jag respekterar honom och vet att han är en erfaren och kunnig RC-flygare - visserligen mest metanol-drivet men det får man stå ut med..
    Nä, jag tycker att vi lägger ner detta med ironiska kommentarer gentemot kollegor som faktiskt anstränger sig för att hjälpa "frågande" flygare - då blir Forumet ännu trevligare att läsa !
    Detta inlägg var på intet sätt illasinnat eller ironiskt tänkt utan bara skrivet med en önskan att alla blir behandlade på ett respektabelt sätt.
    Roger

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    sorry mcgregor men lilla smil gubben pekar på att det var med glimten i ögat !!
    tyvärr så blir det lätt så att det som menas med ett leende för det mesta uppfattas fel när det skrivs ... tonen bakom kommer inte med .. och jag klagade nog inte på jaka ... men kan hålla med dig att han får mycket skit ... å mest på smf forumet som jag uppfattat det .. men där får man ju skit bara man skriver .....har jag märkt ,,
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Kenneth,
    Kan nog hålla med om att det är klart värre på SMF men eftersom jag inte skriver där så passade jag på här.. Och nån orsak finns det säkert till att jag undviker SMF..
    Jag vill absolut inte peka ut nån särskild men min personliga åsikt är att det skulle vara ännu trevligare här om vi kan enas om att inte ironisera över behjälpliga kollegor. Och som du säger - "smilisar" säger ju inte allt och det som vid "face-to-face" kan uppfattas som sagt med glimten i ögat kanske inte jämt uppfattas lika när det skrivs.
    Nog om detta - om alla vill så ordnar det sig säkert !
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man blir luttrad!
    Har ingen aning vem den där "Tobbe" är ...men han tycks veta en hel del om mig...!?

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Man blir luttrad!
    Har ingen aning vem den där "Tobbe" är ...men han tycks veta en hel del om mig...!?
    oavsett så tycker jag du skall komma med dina tips !! se mellan raderna jaka .. oftast är det bara för att vara lite jävlig tror jag ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De jag inte riktigt förstår i detta ämne är vad man ska ha en .82 motor i en .40 modell för ?.. Hangar 9 rekomenderar en 46:a 2-takt det brukar motsvara en .52-60 motor 4-takt. Att hänga på en större motor försämrar nog prestandan mer än den gör nytta.

    Man vi inte ha tunga monster utan lätta plan som svävar fram som på moln.
    /Martin

  17. #17

    Standard

    En Saito 82 väger inte många gram mer än en kullagrad 46 2-takt med orginal dämpare, dock är effekten helt annan. Bygger alltid mina plan med de lättaste motorerna i sin klass och tar bort all onödig vikt på planen. De blir urstarka o flyger som fjädrar. Ännu viktigare är att välja rätt flygplansmodell som inte är för tung. Tex passar en Saito 82 kanon i nästan alla acrobatplan i 40 storlek.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Har inte haft någon Pulse XT 40 själv men däremot har jag hjälpt en klubbkompis att trimma in denna fina modell och jag ser den flyga varje flygdag.
    Min bedömning av denna modell är att den den är nästa lika snäll att flyga som en Calmato Sport. Min erfarenhet av dessa plan är att Pulsen är lite vassare än Calmaton och lite mera en aerobatic trainer.
    Pulse har lite längre momentarmar och är lite smäckrare, men den har samma enkla vingform som Calmaton och samma små roderytor.
    Min klubbkompis flyger sin Pulse med en Saito 56 o denna motor passar helt perfekt. En större motor skulle få denna fina kärra att bli helt disharmonisk o likna ett "dasspapper efter ett snälltåg".
    Jag såg att "hovring" nämndes i den ursprungliga frågan och vill bara säga att detta är inget plan man hovrar med! Om man är så duktig flygare att man kan hovra med en Pulse så ställer man kanske inte frågan om Pulse här på detta forum. Då kan man flyga o då vet man exakt vad man vill ha.
    Vad gäller lämplig propeller till en Saito 72 så är 12x 8 eller 13x7 lämpliga storlekar.

    Pulse är en jättefin modell ooch min bedömning är att den är en andra / tredje kärra efter en högvingad trainer.

    Stig

  19. #19
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Kan säga att jag flygit pulsen hela dagen i dag med Saito 82 som inte alls är för stor för denna fina modell! Nej kan säga att den gott å väl behövde denna motor! Dessutom så vägde den in perfekt på rekommenderat c.g! Kan man hovra med en cub så kan man oxå hovra med en puls......! Men kan hålla med om att det inte är ett hovringsflyg! Med en mindre maskin så skulle flyget ha blivit tungflyget! Nej Saito 82 är kanon val av motor till detta flyg! Flyger som en gud å landar något helt otroligt vackert.
    82:an ser inte alls för stor ut..! Passar in helt perfekt!

    Fint flyg...

Liknande ämnen

  1. OSD nära Video tx?
    Av jesse78 i forum FPV OSD
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 22:02
  2. Ny OSD Video OSD PRO Expander
    Av Ludde i forum FPV OSD
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 09:29
  3. pulse jet på Hässlö flyg gymnasium
    Av Daniel L i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 10:03
  4. Video redigering
    Av Zipz i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •