Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Klemm 25

  1. #1

    Standard Klemm 25

    Min pappa håller på med att bygga en Klemm 25 i byggsats från Graupner. Spännvidden är 130 cm och bygget kommer att hamna på ca 9 hg när den är klar tror vi. I instruktionerna står det att en 400-motor med växellåda ska vara lagom, men jag är skeptisk till att det är tillräckligt för den vikten.
    Har någon föslag på en passande borstlös motor som vi kan stoppa i och som även kan användas senare i andra (mer akrobatiska) plan?

    Niklas

    https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=4685

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag är jävig, men jag hade valt:

    Typhoon Micro 15/13 som drar upp till 11 tums propellrar, ett 25 Amp fartreglage och tre Lipoceller på 1500 - 2000 mAh.

    Mvh
    Ove

  3. #3
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Jag är jävig, men jag hade valt:

    Typhoon Micro 15/13 som drar upp till 11 tums propellrar, ett 25 Amp fartreglage och tre Lipoceller på 1500 - 2000 mAh.

    Mvh
    Ove
    Du kanske är jävig. Men du har bra kunskap om saker. Då tycker jag att man ska informera som du gör.

    artyman:
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det beror ju lite på hur stort utrymme det finns för motorn och hur motorutrymmet är utformat men jag kör en Nippy 1812/100 i en Miss Acro som väger ca: 860 g flygklar på en spännvidd av 1360 mm - och den motorn räcker gott. Laddar in ca: 200 W och kör på 3S1800-ackar - rovan drar då runt 18-20 A som max. Med normal flygning för maskintypen så drar jag ur ca: 900 mAh på drygt 8 minuters flygning. Ni kan kolla denna kärra här - http://www.mcregor.se/MissAcro.htm
    Jag tror alltså att en liten outrunner som klarar minst 200 W - gärna lite mera för att hålla uppe verkningsgraden - kan vara rätt medicin för Klemmen. I praktiken torde det vara en outrunner i 70--85 g klassen med ett KV på runt 1000 rpm. Lägre KV = större snurra men där beror det på hur stor snurra som får plats m a p landstället...
    Ett exempel på en rova - förutom Nippyn - som antagligen fungerar ypperligt är Dynomax C351022 - http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4164
    Finns under en del andra namn också men den erfarenhet jag hittills haft av dom är mycket god.
    Som fartreglage använder jag ett Jeti Eco 25 i Miss Acro - kommer säkert att fungera bra för er också. Eco-serien är billiga och bra reglage från en erfaren tillverkare av borstlösa reglage. Begränsningen ligger i max 3S men kör på 3S1800--3S2200 om ni får plats.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Har ni ont om utrymme för acken så kan också E-Power 3S1300 (20--30C) vara ett alternativ - den acken är det bra drag i - håller spänningen väldigt bra vid hög belastning !

  5. #5

    Standard

    Jag tackar för svaren och ska kolla in era förslag.
    Jag såg på nätet en motor som heter Rimfire 35-30-950. Skulle den kunna vara ett alternativ? Frågan är i så fall om någon handlare i Sverige har den.

    Niklas

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om jag inte missminner mig så är Rimfire en motor från Great Planes - i så fall har säkert Minicars och deras återförsäljare den motorn - eller kan ta hem den. Men jag skulle nog i ditt fall hellre ta t ex Dynomax-rovan.
    Men frånsett att den är lite ovanlig i Sverige så passar säkert storleken.
    men kolla hur stor snurra om landstället kan hantera - det styr lite vilket KV ni skall ha på motorn tillsammans med acken - spänning och kapacitet.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard AXI motor

    Hej,
    Jag hade för den modellen kanske valt en AXI-motor, en sk Outrunner för att slippa hålla på med växellåda. I ditt fall sannolikt en AXI 2217 och 2-4 LiPo samt ett Jeti Spin22 reglage och en 12x6 prop/Örjan

  8. #8

    Standard

    Det "bidde" en Rimfire 35-30-950 med 25 A fartreglage.
    Klemmen är ett långtidsprojekt pga olika orsaker, men vi hoppas att kärran ska komma i luften under våren.

    Tackar för förslagen.

    Niklas

Liknande ämnen

  1. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 223
    Senaste inlägg: 2020-05-25, 21:47
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:45
  3. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •