Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Propellrar

  1. #21
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Träproppar har sina fördelar...Oftast billigare än sin motsvarighet i "plast" ,lättare,snabbare acceleration o därmed bättre respons vid gaspådrag men skörare(dock så är träproppar olika sköra beroende på fabrikat/typ)
    Dock så kan vikten vara en nackdel också,man förlorar "svänghjulseffekten" som man har med en tyngre proppeller..
    För mig har det blivit så att allt över 16" så blir det oftast trä,allt under blir APC ,JXF eller liknande men andra har säkert andra erfarenheter..
    Sen så har alla propptyper sina karaktärer som passa till en viss typ av flygning men det är en annan femma...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #22
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Okej! Men vad är det för skillnad mellan standard och skjutande proppellrar :?:
    Negativ Pitch. Den blåser "framåt".
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #23

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Okej! Men vad är det för skillnad mellan standard och skjutande proppellrar :?:
    Negativ Pitch. Den blåser "framåt".
    Så kan man också säga det. Enklast säger man nog att en "skjutande" proppe är gjord för att snurra "åt andra hållet" (vänster), jämfört med en "standard" proppe som snurrar åt höger.

    Detta gör att man kan montera en glödstiftmotor bak-fram t.ex. i häcken på ett plan, och fortfarande behålla rotationsriktningen på den.

    Har man elmotor kan man använda en standardproppe även om motorn sitter bak på planet, man bara vänder rotationsriktningen på motorn och flyger vidare...

    Sen kan man också använda en "skjutande" proppe ihop med en "standard" proppe i ett tvåmotorigt plan (t.ex. DC-3?), där man vill ha snurrorna att rotera motsatt väg - om man vill undvika att modellen vrider sig.

    Still confused? Just wait 'till the NEXT episode of...

    Mvh

    Professor Taylorcraft
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. Propellrar
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 10:56
  2. Kolfiberförstärkta propellrar
    Av radioactive i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 02:34
  3. Tester av propellrar
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 22:11
  4. Propellrar
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •