Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Propellrar

  1. #1
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard Propellrar

    Lite fundersam blir man...

    Sitter och "gullar" med en ASP 120 2-stroke... Kollar runt lite ang vad olika tillverkare rekommenderar för propellrar.

    "ALLT" från 14x10 till 18x8!!?
    Nu har jag haft 120 motorer innan så det blir nog 16x6/16x8 ngnting men lite konstigt är det att rekommendationerna är så olika...

    Kanske är som med oljeinblandningen..20% ricin och liten propp för att inte överbelasta... Blir mitt standardbränsle.. 13%syntet; 5%bensin och resten metanol..

    Sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Sosmoset!
    15X6 är prexis vad doktorn ordinerar,varken mer eller mindre...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Toni! kom in i matchen!
    Jag har hört att 15x6 är för lite... :!: :?: Har själv en ny okörd ASP 1.20 som jag köpte en APC 15x6 till. Enligt Toni var denna propp lite för liten och han rekomenderade en Master 16x6...

    men nu blev jag fundersam..
    / Christian Olsson

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om vi talar APC så är 16x6 perfekt till en OS 120:a,sen är det liiite mer pulver i än en SC/ASP/SY/kinesmotor..
    16x6 funkar också till den men den förlorar en del i rappheten o den blir snällare på tomgång med en 15X6..
    Jag tror Sosimos ska ha den i Furyn o för att den ska bli lätthanterlig/pålitlig så skulle jag(o det sitter i min spitt o hurricane)
    15x6 men visst funkar det med 16x6..
    när man har fått kärran i trim o känner att det saknas lite fart så
    kanske en 15x8?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extraknäcker som lokförare åt SJ.....(Sist Jämnt)
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Undrar om inte Bokis tänker på 4-taktare nu??


    Jag skulle gå på 16" proppar stigning 6-8 när det gäller 1.20 2-takt. Kör min MOKI 1.50 på 18x8 med dryga 9000rpm

  6. #6

    Standard

    hmmm, förra veckan köpte jag en Formula 3D magic till en Rossi 10cc (60:a)och jag fick en 14x6 propp till den, blir lite fundersam nu ju, den känns stor men jag tror de ska gå bra?

  7. #7
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Toni! kom in i matchen!
    Jag har hört att 15x6 är för lite... :!: :?: Har själv en ny okörd ASP 1.20 som jag köpte en APC 15x6 till. Enligt Toni var denna propp lite för liten och han rekomenderade en Master 16x6...

    men nu blev jag fundersam..
    Citat Ursprungligen postat av Sosen
    Sitter och "gullar" med en ASP 120 2-stroke... Kollar runt lite ang vad olika tillverkare rekommenderar för propellrar.
    Nu använder han en 2-taktare. Stor skillnad vilken prop man ska använda då. En f-takt vill ha en tyngre och större snurra. Använd inte en APC på en fyrtakt då jag tycker de inte fungerar bra på dem.

    På en fyrtakt bör du använda mellan 15*6 till 18*6 beroende på modell av proppen.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  8. #8
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    BTW:

    Colsson! Prova med en superlätt träprop typ 16*6 på din 120 4-takt. Byt sedan till en Master 16*6.

    Du kommer märka skillnaden direkt. Ett bra och inte så kostsamt prov för att se hur mycket din 4-takt "orkar" dra. :idea:

    Med en träpropp kommer motorn att gå superdåligt på de låga varven. Stor risk att motorn stannar när du slår av på gasen. Mastern kommer att hålla motorn stabil på de låga varven. förmodligen så är det massan i Mastern som får motorn att gå bättre.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  9. #9
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pete
    hmmm, förra veckan köpte jag en Formula 3D magic till en Rossi 10cc (60:a)och jag fick en 14x6 propp till den, blir lite fundersam nu ju, den känns stor men jag tror de ska gå bra?

    Till min Rossi blir den för stor Peter Du ska ha en 12*6 på den. Rossin vill ha högt varvtal och en APC.

    Du skulle fråga mig innan du köpte en snurra till den!!!!!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Såg just min egen miss..
    Jag fick för mig att det var en fyrtakt sos hade..
    beklagar! ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Såg just min egen miss..
    Jag fick för mig att det var en fyrtakt sos hade..
    beklagar! ops:
    Du är förlåten min vän
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extraknäcker som lokförare åt SJ.....(Sist Jämnt)
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    jaha!!

    Måste lägga till lite i denna debatt eller "massiva goda råd till SoS'en ang. propeller storlek tråden" . Jag har själv en ASP 1.20 4T som sitter i en HET Extra 330 spännvidd 160cm. Den kör jag med en 14x7 - 15x6 APC. Och det är MAX vad min rova klarar. 15 tummaren är nog i största laget. Är faktiskt lite besviken på orken i min rova. Läser ju bara en mass gott om den på olika forum. Kanske det är nåt som spökar med min??? Har läst om felkuggade kamaxlar t.ex. Ska väl ta en titt närmare våren .....

  13. #13

    Standard

    Attans, Jag skyller på Jacob på Skånehobby men jag har en 13x6 APC, funkar väl med den?

  14. #14
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 9,3x62
    jaha!!

    Måste lägga till lite i denna debatt eller "massiva goda råd till SoS'en ang. propeller storlek tråden" . Jag har själv en ASP 1.20 4T som sitter i en HET Extra 330 spännvidd 160cm. Den kör jag med en 14x7 - 15x6 APC. Och det är MAX vad min rova klarar. 15 tummaren är nog i största laget. Är faktiskt lite besviken på orken i min rova. Läser ju bara en mass gott om den på olika forum. Kanske det är nåt som spökar med min??? Har läst om felkuggade kamaxlar t.ex. Ska väl ta en titt närmare våren .....
    Jag körde med 15*7 trebladig i min nya ASP 1.20:a 4-t. Det var bra ös i den. Jag har provat APC också, men där tog det stop. Den ville inte gå riktigt bra med APC:n och jag vet att min OS 1.20 4-t tycker det samma om APC. Prova med en Master eller Graupner?
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  15. #15
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Såg just min egen miss..
    Jag fick för mig att det var en fyrtakt sos hade..
    beklagar! ops:
    Du är förlåten min vän
    Sos å 4-takt Bokis!?? Tsssss

    He he...

    Mvh Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  16. #16
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard Vilken propp

    Hejsan! Är det någon som vet vilka propellrar som passar till en O.S 46 AX Som sitter i en Alpha Trainer 40! Vet ej vilken propp jag ska beställa hem till den! 2-bladig eller 3-bladig! Vad ska hålet ha för storlek ! Vilka märken passar och är bra! Finns det nån3- bladig som passar den motorn! för jag fick med en spinner i kittet som är till en trebladig propp! Hjälp.... :roll:

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extraknäcker som lokförare åt SJ.....(Sist Jämnt)
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard Re: Vilken propp

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Hejsan! Är det någon som vet vilka propellrar som passar till en O.S 46 AX Som sitter i en Alpha Trainer 40! Vet ej vilken propp jag ska beställa hem till den! 2-bladig eller 3-bladig! Vad ska hålet ha för storlek ! Vilka märken passar och är bra! Finns det nån3- bladig som passar den motorn! för jag fick med en spinner i kittet som är till en trebladig propp! Hjälp.... :roll:

    10x6 -11x6, 2 bladiga. Kommer att funka fint. APC eller RAM är de bästa enligt mitt tycke. Centrumhålet kommer att passa utan modifikationer. Plugg änd pläj bara

    3 bladigt kan det nog funka med 9x6 - 10x6. Men jag skulle välja 2 blad de snurrorna är både bättre och lättare att få tag i.

  18. #18
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Okej! Men vad är det för skillnad mellan standard och skjutande proppellrar :?:

  19. #19

    Standard

    Det är väl så enkelt att skjutande propellrar är till för motorer som är monterade bakåfram?

    By the way, ni som har lite erfarenheter av träproppar. För och nackdelar mot nylon/glasfiberproppar? Går de lättare av? Nån sa till mig att det kan räcka med en hård landning för att ha av en träpropeller? Väldigt sugen på en sådan, de är ju grymt snygga!

    MVH / Fredrik

  20. #20
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Aha! D va så enkelt 8) Men nu beställde jag dom här propparna från Östersund!

    1 x 11x7 (APC11X7) = 60:-
    1 x 12X6 (APC12X6) = 75:-
    1 x 10x7 glasfiber (8310070) = 35:-
    1 x 10x8 glasfiber (8310080) = 35:-
    ------------------------------------------------------
    Totalt exklusive frakt: 205:-
    Inklusive moms : 41:-
    Total: 205:-

    Nån ska den väl ta till väders med :up:

Liknande ämnen

  1. Propellrar
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 10:56
  2. Kolfiberförstärkta propellrar
    Av radioactive i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 02:34
  3. Tester av propellrar
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 22:11
  4. Propellrar
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •