Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Calmato 40 Sports igen!

  1. #1

    Standard Calmato 40 Sports igen!

    Hejsan hejsan, ny medlem på forumet. Är en 20-årig kille som i somras återvann intresset för modellflyget. Började flyga då jag var 14 med en Kyosho Trainer 40 (Den där gula pärlan), som jag totalkvaddade första flygningen. Bror duktig som man var (är) ville ju inte ha någon hjälp av kunnig med första flygningen. Köpte en likadan året därpå, med nyinköpt OS 40 LA och Hitec Focus 4. Lärde mig själv och flög hela säsongen med samma maskin. Den trainern såg dock sitt slut då jag råkade sätta den i ett fotbollsmål...
    Men med problem att ta sig till fältet osv blev modellflygandet lagt på is.

    Men så i somras tänkte jag, nu när jag har körkort och allt kan man ju faktiskt köpa sig en kärra och starta om hobbyn. Ville ha en Calmato Trainer men fastnade för filmerna på bokis Calmato Sports, så jag köpte en sån, satte min OS 40 LA och Focus 4 i och iväg det bar. Flög fint. Mycket nöjd.

    I helgen hittade jag en OS 52 fyrtakt, blå jubileumsmodell och blev så sugen att jag slog till. Tänkte sätta den på Calmato Sporten. Vad rekommenderar ni för propeller till denna kombination?

    // Fredrik

  2. #2

    Standard

    Bra att du ska köra fyrtakt, det är rätt
    OS.52or är fina motorer men jubileumsmodellen med blå ventilkåpa och 'gun-metal'svart dämpare är ju kanonläcker!
    Jag har också varit sugen på att köpa en, men jag har redan 3 st 52 fyrtaktare...

    Jag kör APC 12X6 på mina 52'or. Det är en bra allround propeller.


    EDIT: Har du bilder på din jubileumsmotor.

    EDIT2: Välkommen till forumet.

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej,kul o läsa att vi inspirerat nån! Perfekt motorval men det räcker med
    en 11x6-11x7,du får för dålig frigång annars..
    O bygg inte om den utan behåll noshjulet,det är halva charmen
    o smyga ner den med hög nos..
    Är du riktigt inspirerad så sätt en master airscrew 3-blad 11-7,av nån anledning så blev den jättetrevlig med den vispen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Standard

    det räcker med
    en 11x6-11x7,du får för dålig frigång annars..
    Vad menar du med "frigång"? Jag kör endast med 12x6'or och har inte provat mindre för att inte varva så högt över 10k.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bokis avser säkert avståndet mellan proppen och marken - stor propp = litet avstånd och alltså mindre marginaler innan proppen slår i marken vid lite hårdhänt landning.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Förstås!
    Jag var insnöad på frigång-tomgång-frivarv, what not.. och fick inte ihop vad Bokis menade
    Givet kan han inte köra med en 12" prop om det inte finns utrymme, men annars är det mitt tips på en bra allroundprop till 52fs motorn.

  7. #7

    Standard

    Tack för svaren!

    Jag tog en bild på motorn samma dag som jag köpte den, dock inte monterad med ljuddämpare. Kan kanske fixas senare
    Och så ska vi se om jag lyckas placera bilden...


    Vilket jag inte lyckas med!!! :/

  8. #8

    Standard

    Ladda upp:
    http://www.imgspot.com/

    Sen länkar du med:
    [img]bildens adress[/img]

  9. #9

    Standard

    Coolt! Tack för hjälpen.

    Får väl hosta fram lite fler bilder sedan, men denna så länge.




    MVH // Fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Hu vilket vinterväder vi har! Apropå Calmato Sport, här är lite bilder från förra vintern!







    Ha det gott,
    /Petter

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Ohhh, finfina bilder 8)

    En sådan e på G men min högvingade calmato verkar vara väldigt långlivad :badgrin: så den får gå ett tag till.
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Underbart!

    Citat Ursprungligen postat av Propellerpetter
    Hej,

    Hu vilket vinterväder vi har! Apropå Calmato Sport, här är lite bilder från förra vintern!







    Ha det gott,
    /Petter

    Underbara bilder!
    Hur har du gjort skidorna?
    Vad hindrar dom från att snurra runt i fästet?
    Kan dom röra sig något över huvudtaget?

    Mvh Örjan.

  13. #13

    Standard

    Det där är Dubro Snowbird skidor, de kommer med en fjäderlösning för montering.
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXWH30&P=7

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Underbart!

    Citat Ursprungligen postat av plutoorjan
    Vad hindrar dom från att snurra runt i fästet?
    Kan dom röra sig något över huvudtaget?
    Mvh Örjan.
    Jag har precis fått mina Dubro-skidor och gjort en flygning med Twisten. Tidigare har jag fasat för starter och landningar på isen med tjockt snötäcke (gropiga snöskoterspår att starta från och harrierladningar på de smala skoterspåren) och när jag flög i onsdags kunde jag göra touch and go och flera landningar var som helst i snön.

    Bor i Finland och hittade skidorna i en av våra hobbyaffärer http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=7502

    Priset är ganska högt (26,90€) och för en kärra med noshjul behöver man dessutom en skida till (14€). Men skidorna är snygga och fungerar bra.

    Man låser skidan i en positiv anfallsvinkel (skidspetsarna något uppåt) och så kan skidspetsen inte röra sig uppåt mera. Däremot fjädrar skidan åt andra hållet - så när man sätter ner kärran följer skidan snön (ungefär som när en backhoppare landar). Kan nog ta någon bild av konstruktionen om du är intresserad.

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Re: Underbart!

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Citat Ursprungligen postat av plutoorjan
    Vad hindrar dom från att snurra runt i fästet?
    Kan dom röra sig något över huvudtaget?
    Mvh Örjan.
    Jag har precis fått mina Dubro-skidor och gjort en flygning med Twisten. Tidigare har jag fasat för starter och landningar på isen med tjockt snötäcke (gropiga snöskoterspår att starta från och harrierladningar på de smala skoterspåren) och när jag flög i onsdags kunde jag göra touch and go och flera landningar var som helst i snön.

    Bor i Finland och hittade skidorna i en av våra hobbyaffärer http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=7502

    Priset är ganska högt (26,90€) och för en kärra med noshjul behöver man dessutom en skida till (14€). Men skidorna är snygga och fungerar bra.

    Man låser skidan i en positiv anfallsvinkel (skidspetsarna något uppåt) och så kan skidspetsen inte röra sig uppåt mera. Däremot fjädrar skidan åt andra hållet - så när man sätter ner kärran följer skidan snön (ungefär som när en backhoppare landar). Kan nog ta någon bild av konstruktionen om du är intresserad.
    Okej, verkar vara kanonseriösa skidor.
    Ta gärna ett par bilder på skidorna och konstruktionen om du har möjlighet!

    \Mvh Ö.

  16. #16
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ok, här kommer ett par bilder.
    Vid flygning gör fjädern så att skidan vilar mot skruven (positiv anfallsvinkel). Bäst är att fila en platt yta långt ute på hjulaxeln, så hålls stoppringen med den långa skruven i position. (Den filade ytan har man ju även för att stoppringen till hjulen ska hållas kvar).


    När man landar, eller planet står på marken, fjädrar skidan (du märker att stoppskruven inte längre tar i skidan).


    På undersidan av skidan finns en "styrlist" som gör att planet inte glider i sidled på snön.

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard ok

    Superbt!
    Tack för bilderna!
    Mvh Ö.

  18. #18

    Standard

    Du behöver inte en positiv anfallsvinkel på skidan då det sannolikt ger annan lyftkraft/luftmotstånd.
    Montera dem vågrätt så blir det ändå bra när du landar med nosen högt.

  19. #19
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Skidorna är ganska små, och min 3D Twist är inget fartmonster. Monterade enligt anvisningarna och har inte behövt röra trimmen efter bytet från hjul till skidor. Låter dom vara Twisten är ju en modell med sporrhjul, så i förhållande till flygkroppen har jag bara någon grad uppåtriktade skidor.

Liknande ämnen

  1. Calmato Sports
    Av ask i forum Metanolmodeller
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 02:57
  2. Calmato sports
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:29
  3. Calmato sports
    Av chrisvås i forum Metanolmodeller
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 15:37
  4. Calmato sports
    Av Birdtwig i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •