Reklam

 
Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 145

Ämne: BT's spitfire VIII och IX

  1. #81
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    har du helt rätt i.
    jag tror nog att inte få bygga hela tiden gör att intresset för bygget inte avtar och det blir roligare att bygga de gånger man får det.

  2. #82
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Man får glädjas åt de tillfällen som ges, det gör jag iallafall.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #83

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag har märkt att försöker jag få till åtminstone en timme i bygglokalen varje kväll så får jag väldigt mycket gjort. Och jag tror att det beror på att jag arbetar effektivare...

    Hmmm, skall nog ta ett snack med chefen om den här iaktagelsen. Samma lön och 5 timmars arbetsvecka....det vore något! PDT_Armataz_02_23

    Göran

  4. #84
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Jag har märkt att försöker jag få till åtminstone en timme i bygglokalen varje kväll så får jag väldigt mycket gjort. Och jag tror att det beror på att jag arbetar effektivare...

    Hmmm, skall nog ta ett snack med chefen om den här iaktagelsen. Samma lön och 5 timmars arbetsvecka....det vore något! PDT_Armataz_02_23

    Göran
    Låter som en bra ide´ PDT_Armataz_02_11
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #85
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nej nej jag vet vad du ska göra.
    du ska få chefen att börja med modellflyg först så han/hon fatta hur roligt det är och då får du den tiden du behöver att bygga, därför chefen så gärna vill se din modell flyga.

  6. #86
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nåja det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden.
    det gå trögt. förtillfället håller jag på att montera dit ena skevrodret.
    bilder kommer snart.

  7. #87
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag har funderat på att bygga en vakum press men jag kan inte hitta vad det är för slags plast eller var man kan få tag på det.

    (bilder kommer snart på spitfiren )

  8. #88

    Standard BT Spitfire, Vacumplast

    Hej!
    Plast som kan användas för vacumforming kan du hitta hos
    välsorterade pappershandlare. Samma PET-plast som används
    till flaskor finns som skivor att göra/ skydda annonsställ med.
    Finns i 0,6 och 1,0 mm tjocklek. Plasten måste också finnas hos
    plastgrossister om man vill köpa större mängd.
    Finns det någon som har mera erfarenhet av vacumdragning -
    så kom gärna med förslag och tips!
    MvH Jesper

  9. #89
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    okej då är det bara och börja leta efter en pappershandlare i varberg då.
    Ska nog finns någon. 8)

    jaha så var det nyheter om spitfiren då.
    jag har äntligen fått fylla upp en bra bit av vingen med ett roder
    ska bara göra klart skevrodret sedan bilr det plankning.

    jag har också börjat på fenan. ena halvan är klar för plankning.

    här är en liten bild på skevroder servot.

    jaha så har jag upptäckt att stabilisatorn är skev . jag tyckte inte den blev så bra heller så istället för att försöka rätta till den gör jag en ny bättre. detta är väldigt lätt för alla spryglar som sitter i den finns på ritningen. så det är bara att kopiera och skära ut.

  10. #90
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    en ska jag har klurat ut är att om man ska bygga denna modellen ska man inte limma fast skevroder gångjärnen förrän man har satt dit stötstängerna och om man ska lägga glasfiber på den ska man också göra det före man sätter fast det.

    gör man inte detta först så kan man få allvarliga problem med att du inte får låss rodret.


    (ett litet tips om någon annan vill bygga modellen. förövrigt är ritningen och den uppfatningen om modellen jag har förträfflig.)

  11. #91
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    först två små nyheter
    Igår(tisdag) fick jag ett paket med delar ifrån ÖMH.
    i paketet var det bland annat stötstänger och en list skärare.
    har satt dit stötrtången till skeven


    Jag har haft ett lite vid sidan av projekt. jag fick den ifrån min plastpappa som i sin tur hade fått det ifrån sin bror. Planet är en segeltjärra med 3,5m i spännvid. jag har flygit det en gångtidigare men på grund av för liten motor(OS 10) och att den var för tung vek den sig och vingen träffade en staketstålpe och den inre delen av vingen pulviriserades.
    att vingen bara exploderade så där beror nog på att modellen är över 20år gammal. det var tur att ritningarna fanns kvar.

    har byggt ihop den nu och snart kommer den att flyga.
    jag har tagit bort den gammla motorn och satt dit en 40:a.

  12. #92
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag har inte ännu börja att leta efter plast timm min framtide vakumformare. jag funderar dock på om inte det skulle vara möjligt att använda en dammsugare som vakum pump eller skulle den vara för svag.
    Om så skulle vara fallet var för annat alternativ har jag???

  13. #93
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    oj oj nu var det länge sedan jag gav er nyheter om spiten.
    tyvärr så finns det inga, mycket för att min pappa håller på att flytta.
    En sak som är bra med det är i alla fall att jag får ett dubbelt så stort hobbyrum.

    ååå just det jag har fått lite bilder irfån en kille ifrån kanada på en riktig spitfire VIII. PDT_Armataz_02_05

    bara för rolighetens skull har jag börjat att bygga ihop en T-38 i depron.
    kommer väll bilder på den när jag är klar.

  14. #94
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ska en avstörnings kabel sitta vid mottagaren eller vid servot?????

  15. #95
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    inga nyheter om spitfiren flytten pågår fortfarande.

    nåja så igår blev det vindstilla och jag tänkte att jag skulle flyga mitt segelplan (bild på den ovan).
    så ute på fältet.
    1.motorn gick inte som den skulle.

    2.fick motorn att gå bra

    3.kastar iväg modellen, hummm den stiger lite mycket dyker lite..
    oooo nej aaaa jaaa den klarade sig. orasaken till ljuden vingarna flaxade som f####n. nåja humm den lutar åt höger, drar spaken år vänster för att den ska rätta ut sig. ojoj spaken fult åt vänster men modellen svänger bara åt höger.

    4. jag landade i en spiral. går fram till modellen kliar sig i huvudet, fattar inte varför den betede sig så. kom fram till att motorns vrid vred modellen så att den bara kunde svänga åt höger.

    5. åker hem inte helt nöjd över modellen.



    vad tror ni kan jag ha kommit fram till rätt slutsats att motorn var för stor. det är en 40motor.

  16. #96
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Äntligen har jag kommit igång med bygget efter flytten.
    Så här ser det nua hobbyrummet ut (inte städat men än då).



    jag har fortsatt med stabilisatorn (nr2). Blev färdig med de två halvorna och skulle bara planka dem men då upptäckte jag att jag hade slut på 1,5mm balsaflak så det blev inget.



    nåja jag får väll börja men den andra vinghalvan. uptäckte då att jag inte hade tillräkligt med genomskinlig plast att lägga uppepå ritningen PDT_Armataz_02_16. Så jag la ut det jag hade och började lägga ut spryglarna och så här långt hann jag.


  17. #97
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    lite framsteg på spiten.
    har kommit lite längre på vinge nr:2.


    jag har funderat på det hät med kylningen och luftflödet i motor rummet
    och fick den här iden, men jag vet inte och det kansk blir för tungt?
    jag vet inte om rören (4cm i diametern) är tillräkliga?
    jag ska ha ett rör ut i varje vinge och utsläppet där kylarna under vingen sitter.


    det skulle vara trevligt att få komentarer på om det är en bra eller urusel ide.

  18. #98
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nu är ena halvan klar av fenan.


    jag har också gjort en kopia på det evntuella kylnings rören.



    jag testade att blåsa igenom röret och jag höll handen vid den andra änden, jag måste säga att det inte alls kom ut lika starkt. men att det är två rör kanske väger upp detta inte vet jag.
    röret är 60cm långt med två 90graders och en 50graders sväng.

    jag skulle verkligen vilja får lite kommentarer om denna iden inna jag kanske genom för den.

  19. #99
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nu har jag kommit lite längre på vinge nr:2.


    jag är också klar med båda halvorna till stabilisatorn.
    tänkte att en bild skulle duga .



    åter till min fråga om detta röret jag gjorde för kylluften skulle vara en bra ide eller dålig, är det inga av alla 1073medlemmar som har en tanke om denna iden. Jag bryr mig inte om ni tycker iden är dålig säg bara varför så hittar jag på en annan.

  20. #100
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    åter till min fråga om detta röret jag gjorde för kylluften skulle vara en bra ide eller dålig, är det inga av alla 1073medlemmar som har en tanke om denna iden. Jag bryr mig inte om ni tycker iden är dålig säg bara varför så hittar jag på en annan.
    Har aldrig provat något liknande, men känns lite krångligt... Luftintaget blir inte speciellt stort och du bör (ska?) nog styra luften direkt över cylindern för att det ska fungera.
    Brian Taylor brukar använda ett system med en fjäderbelastad lucka i nosen. På marken är den stängd men öppnas av fart/propeller-vinden. Den behöver inte vara så stor. Utluften kan sen gå ut via hål i "skala-avgasrören" eller ledas ut under kroppen. Kanske gå ut i luftintagen i vingen som du tänkt, men skulle nog leda rören i nederkant på kroppen, i höjd med cylindern och på var sida om tanken.

    Den här Spitfiren såg jag förresten i en hobbyaffär i England för ett par veckor sen. Det ser ut som en "Brian Taylor-lucka" men även en lucka för utluften! Mitt i mellan finns hålet för ljuddämparens rör. Är nog helt tillräckligt för kylning.



    Om du ändå vill testa ditt rör, här är en artikel från en engelsk tidning. Kan kanske ge lite tips & tankar?







    Som sagt, långt ifrån en expert i ämnet. Bara mina tankar!

Liknande ämnen

  1. TWM Spitfire 160....
    Av Irokee i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 21:24
  2. Spitfire
    Av matbos i forum Byggdagboken
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 17:02
  3. Spitfire EP
    Av Heda i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 18:52
  4. Mbl spitfire...
    Av Zekee i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •