Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 43 av 43

Ämne: "Flygcert" Hur ska man förhålla sig med det?

  1. #41
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Tycker det låter sunt med. Men vore det inte bra om det fanns gemensamma 'riktilinjer' för hur en klubb kan 'godkänna' folk ?

    Dvs, inget tvång på något sätt. Men om klubb A kan säga att vi göra ungefär på samma sätt som klubb B & C så borde ju alla tvivel lösas upp !?!

  2. #42

    Standard

    Det viktigaste (vilket de flesta har påpekat) är ju säkerheten. Låt klubbarna enas om t.ex. dokumentet "Säkerhetsregler i RCFF".
    Låt den "nye piloten" läsa igen detta. Piloten får skriva på att han/hon har läst och förstått. Några enkla frågor kan ju följa som kontroll att så är fallet. Därefter erhåller man ett "säkerhetskort" eller vad man ska kalla det som kan visas fram t.ex. när man kommer till ett nytt fält. Detta visar att här har vi en pilot som förstått vad som gäller och att man inte behöver kolla honom/henne hela tiden.
    Jag skulle känna samma trygghet då med en "ny" pilot som med en som är mantalskriven på fältet.

    Tja.. det var min lilla fundering....
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är lite frågande till om RCFF skall ta fram "eget" utbildningsmaterial. SMFF håller ju på med detta och tanken där är att det skall bli tillgängligt för alla - bl a via Webben - så att en tänkt nybörjare kan plugga i lugn och ro hemma samt "köra upp teorin" för att sedan söka upp klubben för de praktiska övningarna. I vart fall så var det på det sättet jag uppfattade det vid förra SMFF-stämman. Vi behöver väl inte göra det besvärligare än det är - och annorlunda. Bättre utnyttja det material som tagits fram tycker jag. Kan väl knappast tänka mig att det kommer att ha nån form av Copyright...olyckligt i så fall. Många Klubbar är dessutom med i SMFF så problemet är nog rätt litet.
    Hälsningar
    Roger - den late.. PDT_Armataz_02_05

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •