Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: "Flygcert" Hur ska man förhålla sig med det?

  1. #1

    Standard RC-cert

    Vissa (ja rent av många) klubbar man vill bevista och flyga hos, kräver ju RC-certifikat och medlemsskap i SMFF för för att få nyttja deras fält...samtidigt som RC-certifikatet är avskaffat, enligt SMFF.

    Hur går detta ihop och hur påverkar ett RCFF medlemsskap istället detta förhållande ???

    Örjan

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det är en intressant fråga, som jag ser det måste klubben som innehar fältet ha rätt att övertyga sig om att du kan flyga på ett säkert sätt innan dom släpper lös dig på egen hand, så åtminstone jag hade varit beredd på en "uppflygning" för att få flyga. Vilket även torde gälla nya medlemmar i den egna klubben.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    Ja, det låter ju vettigt.

    Men när man kommer nästa gång och någon annan än den som man "flög upp för" är där, så undar förstås denna "vem är du" och vad säger man då?..eller ska man visa upp en OK-lapp?...isf är vi ju där igen med RC-cert, fast på ett annat sätt...vad är då uppnått?

    Ska varje klubb hålla en officiell lista över godkända gäst-flygare, kanske är det så/Örjan

  4. #4

    Standard

    Gör man inte problemet med cert störrre än det är i praktiken? Jag har aldrig blivit tillfrågad efter ett cert då jag varit på besök någonstans.

  5. #5
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Gör man inte problemet med cert störrre än det är i praktiken? Jag har aldrig blivit tillfrågad efter ett cert då jag varit på besök någonstans.
    Inte jag heller och jag har besökt en hel del modellflygklubbar!
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Gör man inte problemet med cert störrre än det är i praktiken? Jag har aldrig blivit tillfrågad efter ett cert då jag varit på besök någonstans.
    Nej, inte jag heller.

    Är jag rätt påläst upphörde certifikaten att utfärdas efter SMFF´s förbundsmöte 2006

    Det beslutades på SMFF´s årsmöte att ett nytt Utbildningsbevis i form av ett
    Teori-diplom och ett RC -diplom skall ersätta tidigare RC-certifikat.

    Enligt RC-grenens protokoll från årsmötet fanns ambitioner att detta skulle vara klart till den 1/1 2007, så verkar inte ha blivit fallet.

    Summa summarum:
    Inte helt lätt att ställa krav på certifikat som inte kan och får utfärdas.

    Är du det minsta osäker? Be då en ”säker” flygare om hjälp

    Läs in alla tänkbara säkerhetsfrågor/regler,

    Använd sunt förnuft

    Säkerställ att du är rätt försäkrad.

    Lycka till med flygandet!

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  7. #7
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Gör man inte problemet med cert störrre än det är i praktiken? Jag har aldrig blivit tillfrågad efter ett cert då jag varit på besök någonstans.
    Det tycker jag med. Man ska inte förstora upp innebörden i ett "cert"

    Visst är det bra om vi kan få fram ett bra fungerande system som kan visa för andra att man kan flyga. Men jag vill fortfarande påstå att detta kommer aldrig att försäkra omgivningen att en olycka inte kan uppstå. Jag som har flugit i många år, kan råka ut för en olycka vid första starten.
    Radion kan sluta fungera
    Ett linkage kan lossna
    Roder kan lossna eller fastna
    Motorbortfall kan förekomma vid start
    Plötslig vindpust kan uppstå när man startar

    Listan kan göras lång. Och jag själv har råkar ut för en radiostörning vi start. Det var en arobatic kärra på 2.2 mm med en 30cc Supertigre som skenade rakt mot fältets modellflygare. Jag fick slänga min radio i all hast, samtidig som jag sprang efter modellen. Jag hade tur i detta fall, och fick tag på modellen innan den träffade folket på fältet.

    Så visst kan olyckor hända, även om man har erfarenhet av modellflyg. Det kan hända den mest erfarna piloten med ödesdigert resultat. Senast vart det i Ungern med dödlig utgång och ett fall i Asien.

    Alla måste följa de regler som finns på klubbar de flyger på. Är man ny inom sporten, måste man som nybörjare berätta detta för de andra på fältet. Så de kan vara till hjälp och stöd.

    Ett ”flyg cert” eller ett flygbevis visar bara att man kan flyga en trainer (många nybörjare köper oftast ett avancerat flygplan i ett tidigt skede). Men detta är ingen försäkring mot en olycka. Givetvis så kan man tycka att ett dokument kan vara lättare att visa upp för andra, men det går lika bra att berätta att man är nybörjare och osäker med sin flygning.

    Om man nu vill ha ett ”cert” för att använda som bevis, behöver man också ha ett certprogram som är gediget med olika prov (man behöver också ha en särskild utbildad lärare för att få utfärda ett giltigt dokument). Både teoretiska och praktiska, där man skiljer olika modeller från vartannat

    Typ:
    Flyga en Trainer
    Flyga lågvingad
    Flyga flermotorigt
    Arobatic flygning
    3D flygning
    Helikopter
    UFO

    Listan kan bli lång.
    Gör man detta grundligt kan man kanske använda ”certet” som ett bevis på erfarenhet.


    Jag personligen tycker inte det behövs ett dokument för att behöva flyga ett modellflygplan.
    Det är mycket bättre att man har en dialog med de andra modellpiloterna. Som kan hjälpa en om man är osäker och ny i sporten.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  8. #8

    Standard

    Jag tycker nog att du är fel ut med att säga att men inte behöver ett cert.

    Som erfaren dykare skulle jag inte släppa ner en som inte kan bevisa att dom har varit med på någon form av utbildning.

    Och som du nämner är ju våran hobby farlig eller kan vara !
    skenande plan mot publiken och roderhorn som går av motorbortfall mm
    Då är det väl bra om man har en org som utfädar någon sorts cert som, visar att du vet att det kan vara farligt och förstå riskerna med slarvigt byggda ARFer.
    Ni kan väl och bör väl stå bakom någon form av bevisning att man vet vad som gäller med ett modell plan eller helikopter !

  9. #9
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Jag tycker nog att du är fel ut med att säga att men inte behöver ett cert.

    Som erfaren dykare skulle jag inte släppa ner en som inte kan bevisa att dom har varit med på någon form av utbildning.

    Och som du nämner är ju våran hobby farlig eller kan vara !
    skenande plan mot publiken och roderhorn som går av motorbortfall mm
    Då är det väl bra om man har en org som utfädar någon sorts cert som, visar att du vet att det kan vara farligt och förstå riskerna med slarvigt byggda ARFer.
    Ni kan väl och bör väl stå bakom någon form av bevisning att man vet vad som gäller med ett modell plan eller helikopter !

    Jo det du säger är ju inte fel. Men?

    Vad kostar ett Dykcert?

    Vem är det som utfärdar dessa giltiga dokument?

    Hur ska vi i förbundet skapa ett dokument som har en innebörd och trovärdighet.

    Vem ska utbilda en flyglärare, för att få utfärda ett ”cert”

    Hur ska man ha en fungerande utbildnings plan?

    Vilket material(böcker, skrifter) ska man använda sig av.

    Vad får det kosta?

    Vem är villig att utbilda sig till lärare?

    Hur många kommer att ha råd med ett ”cert”

    Kommer detta dokument, som förmodligen kommer att kosta skjortan vara ”mera förklarande” för omgivningen att man kan flyga säkert? Eller kan man själv berätta det för sina kamrater, att man behöver hjälp?

    Kan du besvara dessa frågor starfighter?

    Det vore kul att se vart vi hamnar!


    Ta det inte som ett påhopp. Kan bli kul att se hur mycket tid och pengar en sådan apparat skulle kosta. Samt hur komplext det blir.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag tycker utan tvekan att det skall finnas någon form av 'cert' eller 'bevis' för att man skall få flyga på klubbarna. Det kan vara (är) en farlig sport och alla borde lära sig vilka regler som är 'best practice' innan man får flyga ensam.

    Om man jämför det med klättring (en sport som jag utövat en del) så _måste_ man vara ansluen till den centrala organsationen för att få lov att klättra på klubben som medlem (Just för att man skall vara försäkrad). Vill man ha ett medlemskort på klubben så måste man även 'klättra upp'. Där får man bevisa sina teoretiska (och till viss del praktiska) kunskaper om sporten för att man skall lyckas. När man sen är medlem på en klubb och har sitt kort så funkar det på alla andra klubbar med som ett bevis på sin kunskap.


    /Glawe

  11. #11

    Standard

    Först:
    Bra att någon gjorde ett nytt ämne av frågan, men den är ändå kopplad till SMFF och RCFF, dvs krav på tillhörighet eller utanförskap mm.

    Sedan:
    Oavsett vilka regler som ska gälla, tycker jag att likformighet är ett måste, så man har nå't att gå efter. Budskapen är väsensskilda mellan klubbarna och mellan klubbar och SMFF....och här kanske RCFF kan hitta en fungerande lösning...åtminstone en LIKTYDIG variant som är tillämplig.

    Hur lockar och fångar man upp alla "parkflyers"? Det minskande medlemsantalet i klubbar måste ju ha en förklaring, kanske en del kan förknippas med detta fenom...som säkert också behöver försäkringar.

    Var går gränsen och vem sätter denna mellan "parkflyers" och andtra modellflygare och krav på färdigheter?
    Jag har själv sett synnerligen häftiga saker, bl.a modeller med 2 spv i vilda ackrobatiska övningar på forbillsplaner samtidigt som löpare rusar runt på banorna strax intill.

    /Örjan

  12. #12
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Jag tycker utan tvekan att det skall finnas någon form av 'cert' eller 'bevis' för att man skall få flyga på klubbarna. Det kan vara (är) en farlig sport och alla borde lära sig vilka regler som är 'best practice' innan man får flyga ensam.

    Om man jämför det med klättring (en sport som jag utövat en del) så _måste_ man vara ansluen till den centrala organsationen för att få lov att klättra på klubben som medlem (Just för att man skall vara försäkrad). Vill man ha ett medlemskort på klubben så måste man även 'klättra upp'. Där får man bevisa sina teoretiska (och till viss del praktiska) kunskaper om sporten för att man skall lyckas. När man sen är medlem på en klubb och har sitt kort så funkar det på alla andra klubbar med som ett bevis på sin kunskap.


    /Glawe

    Jo det hade varit bra. Men hur ska detta användas i en modellflyg klubb?

    Har du tankar och idér om det. Skriv det så vi kan spåna vidare i ämnet. Vi kan inte bara tycka, om man vill genomföra en förändring. Skriv några konkreta förslag!!!

    T.Ex. Att man har ett gemensamt dokument som alla klubbar avänder sig av. Så kan man visa upp detta?
    Vilka kriterier ska uppfyllas?
    Vem får utfärda detta dokument?
    Osv.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  13. #13
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tonic
    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Jag tycker utan tvekan att det skall finnas någon form av 'cert' eller 'bevis' för att man skall få flyga på klubbarna. Det kan vara (är) en farlig sport och alla borde lära sig vilka regler som är 'best practice' innan man får flyga ensam.

    Om man jämför det med klättring (en sport som jag utövat en del) så _måste_ man vara ansluen till den centrala organsationen för att få lov att klättra på klubben som medlem (Just för att man skall vara försäkrad). Vill man ha ett medlemskort på klubben så måste man även 'klättra upp'. Där får man bevisa sina teoretiska (och till viss del praktiska) kunskaper om sporten för att man skall lyckas. När man sen är medlem på en klubb och har sitt kort så funkar det på alla andra klubbar med som ett bevis på sin kunskap.


    /Glawe

    Jo det hade varit bra. Men hur ska detta användas i en modellflyg klubb?

    Har du tankar och idér om det. Skriv det så vi kan spåna vidare i ämnet. Vi kan inte bara tycka, om man vill genomföra en förändring. Skriv några konkreta förslag!!!

    T.Ex. Att man har ett gemensamt dokument som alla klubbar avänder sig av. Så kan man visa upp detta?
    Vilka kriterier ska uppfyllas?
    Vem får utfärda detta dokument?
    Osv.

    1. Kortet visas upp när det behövs. Varje klubb för sig kan själv utfärda kort. Kortets useende har ingen betydelse utan var klubb för sig kan själva bestämma detta. Giltlighet på kortet är upp till var klubb med. Terminskort eller årskort är ju ett förslag. På kortet skall det sitta en klisterlapp med det centrala förbundets logga. Kortet är plastat efter det.

    2. Kriterier: Baskunskap är ju a och o. Varför flyger ett flygplan osv, hur fungerar en glödstiftmotor? Termik, Hang. Vilka regler gäller på vårt/andras fält. Frekvenstavlan osv Allt detta bör man få information om på en kurs hos klubben, man kan kalla det för obligatorisk teori inför uppflygning.

    3. Det sista momentet är ju såklart lite svårare efterssom det kan ta lite tid för vissa att lära sig flyga.
    Segelkärror/små elkärror är en klass för sig. Jämför det med automatar bilkörkortet. Tar man till segel får man bara flyga segel.
    Tar man till glödstift/större el/snabbare el får man flyga både och.
    Man skall klara start, navigera efter en bestämd bana och kunna punkt landa.
    Instruktören blir då den person som avgör när man är redo för ensamflygning.

    Har man inget kort får vem som helst som innehar kort på klubben ta hand om en person som inte har ett kort och lära upp denne eller ha denne personen under sitt ansvar under flygning.


    Vem som skall få utföra cert på klubben? Det blir ju lite hönan eller ägget just nu, men den centrala organisationen kan te.x göra ett teoritest för nya instruktörer på nätet te.x. Bara man hittar seriösa personer i början så blir det nog inget störe problem att se till att var klubb iallafall har en eller två personer som kan 'certa' folk


    /My 2 cents

  14. #14
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    1. Kortet visas upp när det behövs. Varje klubb för sig kan själv utfärda kort. Kortets useende har ingen betydelse utan var klubb för sig kan själva bestämma detta. Giltlighet på kortet är upp till var klubb med. Terminskort eller årskort är ju ett förslag. På kortet skall det sitta en klisterlapp med det centrala förbundets logga. Kortet är plastat efter det.

    2. Kriterier: Baskunskap är ju a och o. Varför flyger ett flygplan osv, hur fungerar en glödstiftmotor? Termik, Hang. Vilka regler gäller på vårt/andras fält. Frekvenstavlan osv Allt detta bör man få information om på en kurs hos klubben, man kan kalla det för obligatorisk teori inför uppflygning.

    3. Det sista momentet är ju såklart lite svårare efterssom det kan ta lite tid för vissa att lära sig flyga.
    Segelkärror/små elkärror är en klass för sig. Jämför det med automatar bilkörkortet. Tar man till segel får man bara flyga segel.
    Tar man till glödstift/större el/snabbare el får man flyga både och.
    Man skall klara start, navigera efter en bestämd bana och kunna punkt landa.
    Instruktören blir då den person som avgör när man är redo för ensamflygning.

    Har man inget kort får vem som helst som innehar kort på klubben ta hand om en person som inte har ett kort och lära upp denne eller ha denne personen under sitt ansvar under flygning.


    Vem som skall få utföra cert på klubben? Det blir ju lite hönan eller ägget just nu, men den centrala organisationen kan te.x göra ett teoritest för nya instruktörer på nätet te.x. Bara man hittar seriösa personer i början så blir det nog inget störe problem att se till att var klubb iallafall har en eller två personer som kan 'certa' folk
    Din idé är bra.

    Frågan är om alla "certet" kan gälla på andra klubbar?
    De olika klasserna är också enbra ide tycker jag.
    Utförandet av "cert" kan kanske bestämmas av styrelsen i klubben. Dvs. Att man utser en eller flera personer, som kan utföra "certen"

    Det finns flera saker att tänka på.

    Ska förbundet ha en "punktlista"över kriterier som ska uppfyllasvid en utbildning?

    Ska alla klubbar använda sig av samma "cert" Dvs. ett gemensamt urseende?

    Hur ska alla klubbar godkänna"certet"?
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  15. #15
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Som så bra är sagt! Gör det inte större än det är detta med cert men...

    Målet med körkortsutbildning är körkort!
    Målet med dykutbildning är dykcert (eller ved det kan heta)
    Målet med R/C flygutbildning kan vara ett cert! Minns min son som inte fick sitt cert fast han flög på "Hobbex Cup" när det blåste småspik! Certutfärdaren vågade inte flyga men hade egenhändigt ordnat med sitt cert!?!!!

    Vi kanske måste ha kvar målet! Även om vägen dit kan diskuteras!

    Mvh
    Sosen. (Ordförande och certutfärdare i UMFK)
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  16. #16
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ska förbundet ha en "punktlista"över kriterier som ska uppfyllasvid en utbildning?
    *Absolut enl min mening

    Ska alla klubbar använda sig av samma "cert" Dvs. ett gemensamt urseende?
    *Absolut enl min mening. Det är dock upp till förbundet att ta fram ett förslag där de olika klubbarna får komma med kritik tills att ett beslut kan tas. Sen borde ju det bli ett majoritetsbeslut hurvida alla klubbar eller inte skall använda sig av samma modell. Kanske blir det bara så att 50% av alla de klubbar som finns är 'kompatibla' med varandra och de andra står utanför ?

    Hur ska alla klubbar godkänna"certet"?
    Det är upp till förbundet att skapa riktlinjer för detta enl min mening.

  17. #17
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    En sak till som jag tycker är värt att nämnas.

    Ett cert är ju inte till för synes. Jag tycker själv att modellflyg kan klassas som en riskfylld sport. Min morfar har te.x satt en cesna rakt ner i ett hustak pg.a av att han inte visste om att elledningar kan störa radion. Han flög för nära och vipps var det danmarks energi som flög hans plan rakt ner i en industrilokal. Detta hade säkert kunnat undvikas om han hade fått en grundläggande teori samt en kunnig person som instruerat honom i början. Det handlar om säkerthet och seriösitet.

    /My 2 cents

  18. #18
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Ska förbundet ha en "punktlista"över kriterier som ska uppfyllasvid en utbildning?
    *Absolut enl min mening

    Ska alla klubbar använda sig av samma "cert" Dvs. ett gemensamt urseende?
    *Absolut enl min mening. Det är dock upp till förbundet att ta fram ett förslag där de olika klubbarna får komma med kritik tills att ett beslut kan tas. Sen borde ju det bli ett majoritetsbeslut hurvida alla klubbar eller inte skall använda sig av samma modell. Kanske blir det bara så att 50% av alla de klubbar som finns är 'kompatibla' med varandra och de andra står utanför ?

    Hur ska alla klubbar godkänna"certet"?
    Det är upp till förbundet att skapa riktlinjer för detta enl min mening.
    Tror att man kommer rätt långt med bara "sunt förnuft" Är ju sällan så att klubben har 3500 medlemmar!?

    Rätt lätt att bedömma om vederbörande klarar sin luftkarkost på ett säkert sätt samt är insatt i de säkerhetsföreskrifter som nog är obligatoriska på de flesta modellflygfält.

    Flyg inte mot depån.
    Flyg inte över depån.
    Stå inte som en vilsen kråka kvar på fältet efter start utan backa till fältgränsen (pilotrutan) när du startat......

    Finns ett antal punkter till men de ingår under benämmningen "bonnförnuft"!

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  19. #19
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Ska förbundet ha en "punktlista"över kriterier som ska uppfyllasvid en utbildning?
    *Absolut enl min mening

    Ska alla klubbar använda sig av samma "cert" Dvs. ett gemensamt urseende?
    *Absolut enl min mening. Det är dock upp till förbundet att ta fram ett förslag där de olika klubbarna får komma med kritik tills att ett beslut kan tas. Sen borde ju det bli ett majoritetsbeslut hurvida alla klubbar eller inte skall använda sig av samma modell. Kanske blir det bara så att 50% av alla de klubbar som finns är 'kompatibla' med varandra och de andra står utanför ?

    Hur ska alla klubbar godkänna"certet"?
    Det är upp till förbundet att skapa riktlinjer för detta enl min mening.
    Tror att man kommer rätt långt med bara "sunt förnuft" Är ju sällan så att klubben har 3500 medlemmar!?

    Rätt lätt att bedömma om vederbörande klarar sin luftkarkost på ett säkert sätt samt är insatt i de säkerhetsföreskrifter som nog är obligatoriska på de flesta modellflygfält.

    Flyg inte mot depån.
    Flyg inte över depån.
    Stå inte som en vilsen kråka kvar på fältet efter start utan backa till fältgränsen (pilotrutan) när du startat......

    Finns ett antal punkter till men de ingår under benämmningen "bonnförnuft"!

    Sosen..

    Vi har riktlinjer och säkerhetsregler i RCFF. Om dessa följs är risken minimal att en olycka sker. Jag tycker fortfarande att man klara sig utan ett "cert". Man måste som ny på ett fält prata med de andra piloterna. Då får man berätta att man är ny inom sporten. I vår klubb så, välomnar vi ett nytt ansikte och frågar var de kommer ifrån, hur länge de flugit osv.

    Så för tillfället ser inte jag ett behov av ett "cert".

    Det Glawe skriver är bra. Om alla klubbar vill ha ett "cert" kan man använda sig av tidigare tankar och ideer.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  20. #20
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Det är tyvärr inte allt folk som förstår sig på förnuft. Finns det fasta regler och föreskrifter att följa + någon form av obligatorisk utbildning av nya piloter så kan inte komma och säga 'det visste inte jag' osv. Tror även att våra kära försäkringsbolag hade gillat sådana regler. Jag förstår att gamla piloter tycker detta verkar jobbigt och omständigt, men för dessa räcker det säkert att tala med instruktören i klubben. Som sagt, man kommer långt med sunt förnuft, men jag kan aldrig tänka mig att man kommer hela vägen i mål utan regler.



    Hmm, här snackar jag och babblar och tycker en massa, jag som inte ens är med i en klubb. Det är nog dags att ta sig i kragen! hehe

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •