Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Luftfilter!

  1. #1
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard Luftfilter!

    Kan man inte ha ett luftfilter på glödmotorn i flyget! Typ sånt som sitter på bilarna :roll:

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Visst kan du ha det, men varför?
    Det brukar normalt sett inte behövas.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Tänkte på start och landning! på en dammig grusväg! Eller land och start på en sandstrand t.e.x! Det är ju inte alla som har tillgång till ett nyasfalterad start & landbana på nära håll 8)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag använder sedan ett antal år alltid luftfilter på mina tvåtaktare.
    Fördelarna är att jag inte riskerar att få in sandkorn i motorn som kan repa fodret (jag flyger ibland från ett fält som är rätt sandigt).
    En annan fördel är att bränslekladdet minskar högst avsevärt. Många tvåtaktare har en tendens att spotta bränsle ur förgasarhalen och luftfiltret sätter effektivt stopp för det.

    /Michael

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    85
    Jobb
    Smörjare
    Klubb
    KRFS -Karlskrona Radioflygsällskap

    Standard

    Har för mig att webra har nån variant på luftfilter som option.

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Visst kan du ha det, men varför?
    Det brukar normalt sett inte behövas.
    Körde min Sukhoi med Super Tigre 2300 (23cc) på ett gräsfält i somras, hade väl inte gjort mer än 20 flygningar med planet och den nya motorn.
    Det var ju en torr sommar, och jag landade med motorn igång. Följande flygning fick jag problem med gasen, kunde inte få full gas och fick inte heller ner modellen på tomgång.

    Hade två alternativ med min 5½kg modell. Ta ner modellen i med motorn på halvgas eller vänta tills bränslet tog slut. Eftersom Sukhoien inte seglar så bra valde jag att landa med högt motorpådrag och det gick bra. Det halvlånga gräset bromsade upp planet och jag kunde stanna motorn genom att hålla för ljuddämparen med en trasa.

    Trodde att det var stötstången som kärvade i plaströret, så jag vickade fram och tillbaka på trottelarmen några gånger. Det visade sig att förgasaren hade sugit in damm från fältet, så när jag öppnade förgasaren var det fula repor på "kolven" och "fodret" i förgasaren. Borde förstås inte ha rört på trottelarmen, utan öppnat föragasaren genast - men det är lätt att vara efterklok.

    Trodde jag skulle vara tvungen att beställa ny förgasare, men efter att jag hade spolat rent från spån och oljat in delarna funkade motorn bra igen.

    Har kolven monterad på "kl. 7.30" på Sukhoien, så förgasaröppningen pekar nästan rakt neråt. Skulle vara tackam för tips om hur man kan få tag på luftfilter för Super Tigre G2300. Mycket sällan jag har tillfälle att starta och landa på asfalt.

  7. #7
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Det är nog lika bra att jag sätter på ett luftfilter hör jag! Det är alltid bäst att vara på den säkra sidan! 8) Det måste ju finnas nått filter som passar O.S 46 AX tycker jag

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Jorå,

    Jag köpte ett sånt för några år sen, består av en metallring med nät i, samt en bit grå silikonslang som man trär över insuget på förgasaren och fäster med en kabelstrip. Hm... Var ligger den nu montro??

    Sen är ju frågan om den fortfarande finns att köpa...

    Mvh

    Taylorcraft
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. Luftfilter till motorn?
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •