Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Funderar på att ta och skaffa mig en helikopter

  1. #1

    Standard Funderar på att ta och skaffa mig en helikopter

    Hej
    Funderar på att ta och skaffa mig en helikopter och det lutar mot att bli en T-rex 450s
    Och att jag då behöver ha
    T-REX 450S - Byggsats med borstlös motor och 35A reglage
    3 x Lipo ack 1800 mAh - 8-12C - 3 celler - 11,1V
    4 x E-Power Pro-80 servo.
    MS Composit Digital Piezo gyro MS-024 Funderar på att ta ett Futaba 401 istället
    MPX Högströmskontakt BATTERISIDA
    MPX Högströmskontakt REGLAGE/LADDNING
    e-STATION LP-4
    Graupner/JR MX-12. Radiostyrningsset.
    Laddare för sändare/mottagare
    och något att transportera den i =)


    Så min fråga är
    1. Ser det vettigt ut eller borde jag satsa på något annat.
    2. Är det är något mer jag behöver
    3. Och är det några resärv delar som jag borde skaffa direkt.
    4. Och vilken flygsimulatorer rekommenderar ni och vad behöver jag för att koppla sändaren till datorn/simulatorn?

    /Marcus

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Utan att vara heli-flygare så skulle jag ändå tipsa om att det du mest av allt behöver är en erfaren heli-flygare som kan justera in din heli så att den blir flygbar - sen kommer din stora utmaning !
    Reservdelar torde du med stor sannolikhet behöva en hel del av men det kan säkert nån T-Rex-flygare berätta mera om.
    Om du händelsevis menar E-Flight Pro-80-servona så avstå dessa...det finns bättre om man så säger...
    Satsa på bra, exakta servon och ett Futaba GY-401 redan från början - det rådet tror jag du kommer att få från många. Och inte minst en bra mottagare.
    Kontakter till acke, laddare och fartreglage kommer du att behöva ett antal så snåla inte där - det är jättetrist när man upptäcker att det fattas en ynka kontakt - som man kanske måste skicka efter från nån avsides hobbyaffär..
    Är du bara sugen att lattja lite med nåt som påminner om en heli så finns det mycket billigare lösningar - t ex E-Sky Robins 22 och alla andra dubbelrotorhelisar. Men skall du satsa seriöst kan du ju gå på en T-Rex men kostnaden blir en helt annan, tyvärr...bara för att den är liten så blir inte kostnaden mindre....
    Lycka till med ditt kommande heli-flygande - men sök upp en Klubb först så kan du förhoppningsvis hitta nån som kan hjälpa dig på traven.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Angående gyrot kan jag bara rekomendera att gå på Futabas GY 401 eller liknande. Håller själv på att färdigställa en T-Rex 450S och fick då själv detta tips. Köpte först ett MS 024, i onödan.
    En liten regel var tydligen, "Bättre gyro=Enklare flygning"
    Kolla gärna min tråd om ämnet Gyro i samband med mitt köp av en T-Rex: http://www.rcuniverse.se/viewtopic.p...1aa18354b0ba64

    Lycka till PDT_Armataz_02_02
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4

    Standard

    Om du händelsevis menar E-Flight Pro-80-servona så avstå dessa...det finns bättre om man så säger...
    Roger: de servros som jag hade tänk mig är de de säljer på mft http://www.mft.nu/?pid=217753 vet inte om det är samma som du avråder mig ifrån?

    Gyrot blir ett Gy-401 =)

    Och desutom blir det nog en DX7 radio då jag fick rådet att välja en 7 kanals radio istälet.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ok - då är det antagligen inte samma.
    Men det finns som sagt många low-budgetservon på marknaden som kanske inte jämt är de bästa i en heli. Men lyssna på de som flyger heli i denna klass - kolla t ex på forumet http://www.rcheli.se/
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Hej Marcus!
    Jag har nyss börjat flyga T-Rex XL och har redan krashat två gånger!
    Det kostar att krasha! Jag har väl lagt ut ca 3000 kr í utbytesdelar men då passat på att uppgradera till metall. Jag flyger numera med lärare-elev koppling vilket är en otrolig skillnad! Jag startar och flyger själv men om det börjar bli kritiskt (oftast när helin kommer för långt ifrån mig) så tar läraren över! Det kommer att spara mig många kronor och ge mig mer flygtid! Jag tränar också i simulatorn AeroFly Pro vilket ger mig bra övning. Att flyga heli är en riktig utmaning men himla kul!
    Lycka till
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  7. #7

    Standard

    Accarna blir för klena, 1800mAh och 8-12 C ger en max belastning på 21,6A kortare stunder.

    Jämför tex populära Flightpower 2170mAh som klarar 54A konternueligt och 104A kortvarigt.

    Köper man accar med låg C-rating slits de hårt med bara normal flygning, dvs du ligger och belastar dem på nära max eller över och de håller de inte för någon längre stund, bättre att köpa de som klarar med råge det du kommer belasta dem för så håller de.

  8. #8
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenna
    Accarna blir för klena, 1800mAh och 8-12 C ger en max belastning på 21,6A kortare stunder.

    Jämför tex populära Flightpower 2170mAh som klarar 54A konternueligt och 104A kortvarigt.

    Köper man accar med låg C-rating slits de hårt med bara normal flygning, dvs du ligger och belastar dem på nära max eller över och de håller de inte för någon längre stund, bättre att köpa de som klarar med råge det du kommer belasta dem för så håller de.
    Attans, då måste jag också investera i ett kraftigare acc. Har precis det 1800mAh acc som beskrevs.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Citat Ursprungligen postat av Kenna
    Accarna blir för klena, 1800mAh och 8-12 C ger en max belastning på 21,6A kortare stunder.

    Jämför tex populära Flightpower 2170mAh som klarar 54A konternueligt och 104A kortvarigt.

    Köper man accar med låg C-rating slits de hårt med bara normal flygning, dvs du ligger och belastar dem på nära max eller över och de håller de inte för någon längre stund, bättre att köpa de som klarar med råge det du kommer belasta dem för så håller de.
    Attans, då måste jag också investera i ett kraftigare acc. Har precis det 1800mAh acc som beskrevs.
    Har du redan köpt accet så är det väl bara tuta och köra men ha i åtanke att köra på "lagom" rotorvarv och inte göra tunga manövrar så kanske det håller ett bra tag. Jag hade ett par enklare accar som fungerade hyfsat tills jag höjde varvet och började brotta runt helikoptern lite mer, då kroknade de... :?

  10. #10
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenna
    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Citat Ursprungligen postat av Kenna
    Accarna blir för klena, 1800mAh och 8-12 C ger en max belastning på 21,6A kortare stunder.

    Jämför tex populära Flightpower 2170mAh som klarar 54A konternueligt och 104A kortvarigt.

    Köper man accar med låg C-rating slits de hårt med bara normal flygning, dvs du ligger och belastar dem på nära max eller över och de håller de inte för någon längre stund, bättre att köpa de som klarar med råge det du kommer belasta dem för så håller de.
    Attans, då måste jag också investera i ett kraftigare acc. Har precis det 1800mAh acc som beskrevs.
    Har du redan köpt accet så är det väl bara tuta och köra men ha i åtanke att köra på "lagom" rotorvarv och inte göra tunga manövrar så kanske det håller ett bra tag. Jag hade ett par enklare accar som fungerade hyfsat tills jag höjde varvet och började brotta runt helikoptern lite mer, då kroknade de... :?
    I början blir det väll inga värre manövrar, ska försöka komma tillbaka till det stadium jag var på för några år sedan. Vilket var att hovra och flyga runt i princip. Och på vägens gång får det väll bli krasftigare acc.
    Väl där hoppas jag också att jag kan få möjligheten att lära mig 3D
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #11

    Standard

    Accarna blir för klena, 1800mAh och 8-12 C ger en max belastning på 21,6A kortare stunder.

    Jämför tex populära Flightpower 2170mAh som klarar 54A konternueligt och 104A kortvarigt.

    Köper man accar med låg C-rating slits de hårt med bara normal flygning, dvs du ligger och belastar dem på nära max eller över och de håller de inte för någon längre stund, bättre att köpa de som klarar med råge det du kommer belasta dem för så håller de. Wink
    Då får det bli ett starkare acc med =)
    Hur lång flygtid får man med ett Flightpower 2170mAh?

  12. #12

    Standard

    Det beror alldeles på varvtal, flygstil, motor, lufttemperatur mm men uppåt 10min om man inte flyger för hårt är nog inte omöjligt. Jag bröt vid 8 min på mina 2150mAh om jag inte minns helt tokigt.

Liknande ämnen

  1. Vad bör jag skaffa till långdistansplan?
    Av nestergaard i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 00:50
  2. Emmy tyckte att vi skulle skaffa nya möbler...
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 18:21
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 09:54
  4. Funderar
    Av Hyperboy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 11:33
  5. Var skaffa vevaxel till ASP 91 FS (nu utbytt!!)
    Av silop i forum Metanolmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •