Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: ABC-motor och extrem köld

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard ABC-motor och extrem köld

    Ville testa mina Dubro-skidor på Twisten idag. Det var vindstilla, klar himmel och solsken, men -25 grader på morgonen. Hade några timmar ledigt på förmiddagen så jag tankade, monterade ihop modellen och slängde den i bilen. Startade motorn så fort jag plockat modellen ur bilen för att motorn inte skulle hinna bli kall och svårstartad.

    Har en OS LA 46 på planet, och i vanliga fall (sommartid) är det ganska segt att ta sig rakt upp ur en hovring. Modellen har nog vertikalprestanda då nålen är bra inställd - men från hovring brukar den accelerera ganska långsamt.

    Idag i kölden, över 40 grader kallare än en sommardag, fanns kraft som aldrig förr. Efter hovring steg modellen hur enkelt som helst vertikalt rakt uppåt , ja den accelererade faktiskt riktigt bra.

    Är det någon annan som upplevt att metanolmotorn har betydligt större kraft när det är riktigt kallt?

    Twisten har ju ingen kåpa - så motorn går nog inte för varmt i normala fall. Har inte vägt hjulen och skidorna, men jag kan nog inte tro att Dubro-skidorna skulle vara mycket lättare än mina hjul och att detta skulle förklara förbättringen i vertikalprestanda.

    Fick för övrigt öva mig i "tumspakande" med påshandskar idag. Kändes ganska ovant då jag i normala fall styr med "penngrepp".

  2. #2
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Detta är ett välkänt fenomen. Kall luft kan expandera mer än varm luft och man får därför mer effekt. Det är syftet med Intercoolers vars uppgift är att kyla luften till insuget för att ge mer effekt, kall luft ger mer energi. Man kan märka det på vintern att man inte behöver gasa så mycket när man kör bil vilket minskar bränsleförbrukningen en aning. Därför placeras också helst insuget till förgasaren där det finns kallluft och inte under huven där det står varm luft i en bil.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. extrem hastighets plan???
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 21:28
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  5. Extrem flight Yak 54 68"
    Av Tobbe O i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •