Det har ju diskuterats en hel del om utlandshandel så jag tänkte bidra med mina erfarenheter om hur det kan gå till.

Den 14:e Januari när solen stod högt och dollarkursen var låg bestämde jag mig för att lägga en beställning hos Tower Hobbies för första gången..

Jag fyllde snabbt varukorgen! Det var ju billigt det här!
ok... Servon, dekaler, masktejp, pilotfigur, hjul och en hel massa annat senare så var jag klar. Det slutade på 155.84$ Inte så farligt för så mkt prylar! Frakten då, valet föll på 10-30 dagars "international air" för 22.33$ . Jag har ju ingen brådska..

Jag väljer att betala med VISA kort och använder då mitt E-kort.*
Så var det klart! Allt är nu betalt och klart... :roll:

15/1 Tower Hobbies mailar mig och förklarar att de inte kan spåra min identitet via mitt virtuella kortnummer och därför inte kan få bekräftat att VISA kortet tillhör mig. De vill att jag faxar/mailar/postar en kopia på mitt riktiga VISA korts fram/baksida, samt en kopia på min namnteckning.. :roll: Jag svara att jag inte tänker göra det och får svaret att jag då kan betala in direkt till deras konto.

18/1 Sagt och gjort, jag går ner till banken med alla uppgifterna om Tower Hobbies och gör en utlandsöverföring.
30/1 Min bank ringer och säger att den amerikanska banken vill ha adressen till Tower Hobbies.. jag ger dem den.. *suck*
6/2 Min bank ringer och säger att de vill ha ett "ID nummer" till den amerikanska banken... *suck igen* De får numret...
8/2 Min bank ringer och berättar att överföringen har gått fram! ÄNTLIGEN!!!

12/2 Jag ser på Tower hobbies hemsida att min beställning nu är skickad!
19/2 Ett infällbart sporrhjul trillar ner i lådan. (skickades från en annan T-H butik separat)
23/2 En avi från posten i lådan!!

Så ner till posten!...

Jaha du..... och hur ser det här ut? :?



Jag håller tummarna och öppnar försiktig....
Hmmm...jänkarna verkar ju kunna packa bra!



Jajjemen!! SEGER!! listigt att packa allt smått i en påse!!



Alla beställda varor fanns med!





Summan av det hela då..
Dessa prylar hade i Sverige kostat c.a 2176:- exkl frakt.
Jag betalade 1263:- inkl frakt...
Tullen verkade inte bry sig om min låda och nöjde sig tydligen med ett rejält batongslag...

Hade lådan fasnat i tullen så hade det förmodligen varit billigare att köra alla grejorna här i Sverige. Tyvärr finns inte allt att köpa här, därav denna beställning.



*För er som inte känner till e-kort så är det ett virtuellt VISA kort i form av ett program som Swedebank tillhandahåller. Du får en VISA kortkod som gäller i en månad och du väljer ett maxbelopp som kan dras från ditt konto som är knutet till ditt ordinarie VISA kort, sen är det bara att ange det tillfälliga kortnumret och handla. Mkt smidigt och säkert.

P.s "MAC77" som jag beställde en drevsats till ett Hitec servo åt, tjänade 8 :- på affären..