Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: Nybrjare frsta trd.

Standard Nybrjare frsta trd.

Hej.
    Jag behver en hobby och har bestmmt mig fr att testa om Flygmodeller r min grej. Har tittat runt p webben och hittat en del intressanta saker.
    Har dock ngra frgor som jag vill lufta med er som har vart med ett tag.

Denna flygmodell har jag tnkt mig inhandla Multiplex - MAGISTER, lst en del om den och det lter som ett bra nybrjarplan, vad sger ni?

Vilken radio br jag ha till denna, vill inte kpa ngot fr litet och heller inte ngot extremt.

Jag bor i Vsterhaninge utanfr Stockholm, finns det ngon flygklubb hr i nrheten?

Vart br man inhandla dessa saker, finns det ngon bra affr man kan g till, knns inte bra inhandla allt p internet frsta gngen.

Zekees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    604
    Klubb
    nge modellklubb

Standard

Jag kan tipsa om radio: Kp graupner mx12. Mkt prisvrd radio som klarar det mesta. Inkpsstlle frslagsvis hos www.mft.nu Dom har vl butik i sthlm?!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of nge modellklubb...

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zekee
    Jag kan tipsa om radio: Kp graupner mx12. Mkt prisvrd radio som klarar det mesta. Inkpsstlle frslagsvis hos www.mft.nu Dom har vl butik i sthlm?!
    Den dr radion verkar helt klart ngot fr mig.

MFT blir det att inhandla hos.

Tack fr dina svar Zekee.

ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

Standard

Hej..

Som gare/flygare av Multiplex Magister s mste jag nmna ngra saker....

Den "gr" att flyga med den utrustningen som fljer med.. men inte me mer....

Borstls p runt 400 till 500 Watt 50 A reglage och Lipo 3 s2p 4400 s det funkar riktigt bra....
    Dock har den en otrevlig vana att hnga med stjrten... Diffa skeven och mixa lite sida ihop med skevrodren s kan den bli riktigt bra!

Jag negativ? N objektiv efter 25 rs modellflygande.....

Sosen som nog tror att det finnes bttre krror....
    Whats Gravity?? (2-Stroke for ever!)

Zekees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    604
    Klubb
    nge modellklubb

Standard

Multiplex har vl en lite mindre modell som heter Mini mag om jag inte minns fel. Sg den p sderhamnstrffen, stersunds modellhobby som demoflg den.

http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=773

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GVLE

Standard

Har hrt att den flyger finfint ox, inte lika vindknslig som e-starter och mera robust nr man sliter den ut in ur bilen

Citat Ursprungligen postat av Zekee
    Multiplex har vl en lite mindre modell som heter Mini mag om jag inte minns fel. Sg den p sderhamnstrffen, stersunds modellhobby som demoflg den.

http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=773
    /Heda

NYBRJARE
    Kyo Edge 540 inte s farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

Standard

Sett denna mini ocks, nu fr ni mig att fundera mer innan kp det r bra.

Om man kper den mini magistern, vad behver man mer fr grejor till den fr att den skall bli flygfrdig?

Har bestmmt mig fr den radion ovan som Z gav frslag p.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extrakncker som lokfrare t SJ.....(Sist Jmnt)
    Klubb
    nge modellklubb

Standard

Varfr inte spana in denna test som Bjarne i Sveg har gjort
    http://www.bjsmodellflyg.se/content.php?review.24

Zekees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    604
    Klubb
    nge modellklubb

Standard

Jag skulle ha gtt p borstls motor och li-po accar direkt. samt en riktigt bra laddare som bde kan ladda li-po,nimh och nicd batterier. Jag r kanon-njd med min mx12:a. Vill du handla allt i butik hjlper nog butiken till att plocka ihop ett paket. r du lite mer full i fan bestller du drivlinan frn hongkong och sparar ett par skna slantar. Men det r ju trots allt upp till dig. MFT kan skerligen fixa ihop ett paket med radio,flygplan,accar,motorer,fartreglage,servon och laddare. Frsk ringa dom en pling!

Zekees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    604
    Klubb
    nge modellklubb

Standard

MFT har ju: http://www.mft.nu/es/product/product...4716&visible=2
    http://www.mft.nu/es/product/product...1534&visible=2

Finns ju en liten videosnutt p "maggen". Sjlv s gillar man ju balsa...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    MFK

Standard

Jag premirflg min MiniMagister igr, det blste lite ltt ute men det var inga strre problem. Den r inte lika snll som en strre trainer som Calmato men r mer lmplig om man inte har tillgng till ett riktigt modellflygflt.

Jag har utrustat min enligt fljande:

4st E-flite micro-servon = 360kr
    En E-flite borsls 400 outrunner = 495kr
    Ett Assan 36A fartreglage = ca 500kr
    Ett 3cells Lipo p 2000mAh = ca 500kr
    En Jamara 6kanals mottagare = 400kr (inkl kristall)
    Sjlva modellen = 850 kr
    Propeller APC-E = 45kr

Jag skulle inte rekomendera att lra sig flyga denna sjlv, be ngon erfaren om hjlp att trimma in modellen och sedan skolflyga lite grann.

Man bygger ihop modellen p en kvll om man vill, meningen r att man ska bygga mycket med CA-lim, denna limsort r jag dock allergisk mot s jag anvnde mig av vanligt smltlim istllet p de flesta stllen. Kroppen limmade jag ihop med UH-por och vissa smdelar limmade jag med epoxy.

Jag kommer lgga in en lngre recension om modellen i "byggforumet" snart.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Hej Chagor.

Om du r helt ny och ska prova p s kan jag tycka att det r ganska stort och dyrt att brja med en Multiplex Magister.

Min sikt r att du - om du bara tnker testa - ska kpa ngot som r helt klart att flyga frn brjan - och som inte skadas lika ltt som en modell p 2,5 kilo.

Det finns mnga fina frdiga plan med borstls motor, stort LiPo-batteri och komplett med radio - fr runt 1500:- jmfrt med 3500:- fr Multiplex magister frsedd med gammal teknik.
    Kolla exempelvis http://www.aircpro.com/
    Man kan ven f med sladd till datorn s att man kan krascha lite billigare de frsta gngerna.

Hlsningar Patrik - som har en Multiplex Magister men brjade med billigare RTF.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    516
    Jobb
    Klubb
    MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Hej Chagor.

Om du r helt ny och ska prova p s kan jag tycka att det r ganska stort och dyrt att brja med en Multiplex Magister.

Min sikt r att du - om du bara tnker testa - ska kpa ngot som r helt klart att flyga frn brjan - och som inte skadas lika ltt som en modell p 2,5 kilo.

Det finns mnga fina frdiga plan med borstls motor, stort LiPo-batteri och komplett med radio - fr runt 1500:- jmfrt med 3500:- fr Multiplex magister frsedd med gammal teknik.
    Kolla exempelvis http://www.aircpro.com/
    Man kan ven f med sladd till datorn s att man kan krascha lite billigare de frsta gngerna.

Hlsningar Patrik - som har en Multiplex Magister men brjade med billigare RTF.
    Att det r dyrt hller jag med om, srskilt om det bara r fr att prova p - d r min rekomendation att ka till nrmsta klubb och flyga dubbelkommando med en klubbens skolmaskin.

Den maskinen jag nmnde ovan var MiniMagister - den vger med min setup ca 650gram s den r inte s vldsam.

Jag frstod dock inte vad du menade med att Magistern har gammal teknik?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Tjena Mac.
    Magistern finns vl som RTF - med borstmotor och rtt 8-cells NiMh-batteri med dlig kapacitet - om det inte har blivit stora frndringar p ett halvr. Det r det som jag tycker r gammal teknik.

Borstlst och LiPo fr vl anses som standard numera?

Fr vrigt s fungerar krran vldigt bra med originalsetup ven om den inte r brutalt vass s hver den sig upp frn rtt s taskiga grsflt. Den flyger lugnt och man kan gra ngon roll om man har hjd - en kanonkrra som skolmodell om man har batterier att byta med.

Sjlvklart ska man g till sin frening och prova p med dubbelkommando men det r faktisk mnga som med datorns hjlp tar stegen ut i det oknda sjlva - med bra resultat.

Jag ville bara peka p att det finns vettiga RTF-krror fr 1500 isf 3500 och d med betydligt vassare setup - ven om de r lite mindre n magistern.

/Patrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    516
    Jobb
    Klubb
    MFK

Standard

D frstr jag vad du menar Pqrts...detsamma gllde d min MiniMagister - dr fljde en borstmotor med modellen.

Sidan du lnkade till hade riktigt bra priser p drivlinor m jag sga, den sidan ligger nu bland bokmrkena.

Standard

Tack fr all feedback, har nyss kommit hem frn fjllen och sitter nu p ett hotell i Finland och dregglar ver flygfilmer jag laddat ner.

Blir troligen att handla i veckan, nnu en gng, tack fr er feedback.

Liknande mnen

1. p-40M Warhawk B o M trd
    Av warben i forum Skalamodeller
    Svar: 89
    Senaste inlgg: 2012-09-15, 18:32
  2. Airbrushskola - Av nybrjare FR nybrjare
    Av Smajly i forum Allmnt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlgg: 2009-11-08, 12:41
  3. rekord trd !??
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4