Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: RC-cert??!

  1. #1
    pilotkalle
    Guest

    Standard RC-cert??!

    Följde med nyfikenhet tråden "spexflight". En tanke som dök opp då var att vissa klubbar i Sverige kräver att man är med i smff och/eller har RC-cert. Jo, min tanke var att det finns nog ingen i hela världen som dött av att få ett RC-cert i huvudet men däremott ett flygplan på samma ställe har ju visat sej betydligt farligare. För egentligen kvittar det ju om du har tusen RC-cert men inte kan nåt om att bygga ett plan, hur säker är man då som pilot?

    Man kan ju idag köpa helt färdiga grejor, börja flyga, ta "cert" (vet om att det inte längre "finns") och därigenom kommit genom nyckelhålet till att kunna flyga på de flesta klubbar. Fortsätter man sen som "flygare" med en lågvingad kärra med en högvarvigg OS46:a i nosen men inte vet nåt om hur man får grejorna att hålla i luften så känner iaf inte jag mej säker på fältet.

    Jag vill inte med detta påstå att ett certifkat är blahablaha utan jag står bakom cert-kravet till 100% men tycker att det är fel att stirra sej blind på detta. Bara för att du har ett cert så är detta ingen som helst garanti på att det inte händer nåt.

    Kanske skulle det vara bättre att ha det som i Danmark där ett nytt plan inte får flyga förrän nån oberoende har granskat och godkänt planet. Jag tror att för att fånga upp potentionella olyckor så krävs det ett annat tänkande, inte bara det att med ett cert i fickan så händer det inget utan en mer aktiv och medveten "koll på läget" där man hjälps åt att hålla grejorna i bra skick.

    Frågan är än mer aktuell sen man slopade certet, varför vet jag inte men med tanke på hur SMFF sköter allting annat så är jag inte fövånad (hål i huvet).

    Jag vill inte med detta inlägg påstå att jag vet bäst, för det gör jag inte men jag vet att den praktiska erfarenheten är den bästa och att man lär sej nåt om man lyssnar och att man aldrig blir för gammal för att lära. Själv är jag trött på alla "bakomdatornteoriflygaresomkanallt, kollasåmångainläggjaghar".

    Så hur gör vi för att höja säkerheten, några konkreta förslag?

    Varsågod att hoppa på mej.

    Peter

    _________________
    De´e´fett me´jet!

  2. #2
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    För att modellflyga behövs inte mer än följande:

    - Sundt förnuft
    - Uppmana nybörjare att söka hjälp att komma igång
    - Inrätta fälten så att man får bästa tänkbara säkerhet (Depå, banor etc).

    Personligen har jag alltid ansett att kravet på certifikat har skadat mer än gynnat modellflyget.
    Jag är övertygad om att många, många nya modellflygare skrämts iväg ute på klubbfälten då de läst anslagstavlans "DU MÅSTE HA CERTIFIKAT FÖR ATT FÅ FLYGA HÄR"! Då packar man ihop grejorna och provar själv på en undanskymd plats med dåligt resultat. Inget mer modellflyg och tveksam säkerhet.

    Sedan som du mycket riktigt påpekar - var ska gränsen gå mellan modellflyg och "leksak"? Nu kan man ju köpa flygande saker överallt.

    Modellflygplan - snart i var mans hand...

    Mvh
    Ove

  3. #3
    ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard Re: RC-cert??!

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Följde med nyfikenhet tråden "spexflight". En tanke som dök opp då var att vissa klubbar i Sverige kräver att man är med i smff och/eller har RC-cert. Jo, min tanke var att det finns nog ingen i hela världen som dött av att få ett RC-cert i huvudet men däremott ett flygplan på samma ställe har ju visat sej betydligt farligare. För egentligen kvittar det ju om du har tusen RC-cert men inte kan nåt om att bygga ett plan, hur säker är man då som pilot?

    Man kan ju idag köpa helt färdiga grejor, börja flyga, ta "cert" (vet om att det inte längre "finns") och därigenom kommit genom nyckelhålet till att kunna flyga på de flesta klubbar. Fortsätter man sen som "flygare" med en lågvingad kärra med en högvarvigg OS46:a i nosen men inte vet nåt om hur man får grejorna att hålla i luften så känner iaf inte jag mej säker på fältet.

    Jag vill inte med detta påstå att ett certifkat är blahablaha utan jag står bakom cert-kravet till 100% men tycker att det är fel att stirra sej blind på detta. Bara för att du har ett cert så är detta ingen som helst garanti på att det inte händer nåt.

    Kanske skulle det vara bättre att ha det som i Danmark där ett nytt plan inte får flyga förrän nån oberoende har granskat och godkänt planet. Jag tror att för att fånga upp potentionella olyckor så krävs det ett annat tänkande, inte bara det att med ett cert i fickan så händer det inget utan en mer aktiv och medveten "koll på läget" där man hjälps åt att hålla grejorna i bra skick.

    Frågan är än mer aktuell sen man slopade certet, varför vet jag inte men med tanke på hur SMFF sköter allting annat så är jag inte fövånad (hål i huvet).

    Jag vill inte med detta inlägg påstå att jag vet bäst, för det gör jag inte men jag vet att den praktiska erfarenheten är den bästa och att man lär sej nåt om man lyssnar och att man aldrig blir för gammal för att lära. Själv är jag trött på alla "bakomdatornteoriflygaresomkanallt, kollasåmångainläggjaghar".

    Så hur gör vi för att höja säkerheten, några konkreta förslag?

    Varsågod att hoppa på mej.

    Peter

    _________________
    De´e´fett me´jet!
    Inte hoppa på ngn men könstifikiskt (nytt ord) var det.... Vi hade på den tiden då det begavsig ngt som kallades för "Hobbex Cup" (4:a som bäst) Ungarna flög som fan... De som urtfärdare cert vågade inte flyga! blåste för möe...

    Avskedade hela högen med gamla flyggubbar å tog hand om det själv med möe hjälp från Bosse G!

    Konsekvensus! man flyger bättre om man flyger än snackar skit på bänken!
    Mångainläggharjagmenoxåflugitmodellåfullskalasen19 70-talet...

    Sosen...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  4. #4

    Standard

    Vad? Behöver man inget RC cert för att flyga längre? Är det avskaffat helt?????

  5. #5
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Jepp.

  6. #6
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 392
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Re: RC-cert??!

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Frågan är än mer aktuell sen man slopade certet, varför vet jag inte men med tanke på hur SMFF sköter allting annat så är jag inte fövånad (hål i huvet).
    RC-certet avskaffades såvitt jag vet för att undvika möjligheten att Luftfartsstyrelsen får ögonen på att SMFF utfärdar ett slags behörighetsbevis. Det fanns en oro för att Luftis skulle blanda sig i leken och styra upp det hela med exv. certifikatavgifter som följd. Hur realistiskt det scenariot är kan jag inte bedöma.
    Tanken med certet var väl inte helt fel. Innehavaren har ju vid något tillfälle flygit upp för en kontrollant och då visat att han/hon behärskar flygandets grunder. För klubbar som får gäster ligger det ju onekligen en viss trygghet i att veta att gästen har dessa grundkunskaper.
    Så småningom lär nog SMFF komma med någon annan typ av kunskapsbevis men det kommer då antagligen inte att kallas certifikat utan något annat, just för att undvika sammanblandning med "riktiga" certifikat som utfärdas av myndigheter, inte ideella organisationer.

    /Michael

  7. #7
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Detta med rc-cert har stötts och blötts många gånger nu och visst finns det en del fördelar med rc-cert. Det sker trots allt en viss kunskapskontroll. Men ett gott omdöme och sunt förnuft ör minst lika viktigt. Jag tycker dock att betydelsen av cert många gånger överdrivs. Jag har sett så många duktiga modelflygare som inte har rc-cert och så många dåliga med rc-cert. Utfärdandet går också ofta på väldigt lösa boliner i en del klubbar medan andra ser väldigt seriöst på det hela.
    Jag tycker det viktigaste är att man har förstått hur det fungerar på ett modellflygfält samt säkerhetsaspekterna. Sen tycker jag man borde lägga mer fokus på att modellerna man flyger är korrekt byggda. En modell som har trasiga linkar med mera är direkt livsfarlig. I Danmark är det så att väger modellen över 7 kg ska den kontrolleras av en oberoende kontrollant från en grannklubb. Man får då ett intyg som klistras in i modellen. Skulle man sen göra större förändringar måste modellen kontrolleras igen.

    Jag är också rädd för att benämningen flygcert låter väldigt överambitiöst och kan skrämma iväg många som kanske skulle vilja börja med modellflyg. Dessa personer beslutar då ofta sig för att inte gå med i klubben utan flyger på åkern hemmavid i stället. Sen är spännviden på dagens modellflygande himmelsvidd. Vad är det som säger att du kan flyga en jetkärra på 20 kilo i 400 kilometer i timmen bara för att du klara och landa klubbens eldrivna lilla trainer några gånger för 10 år sedan. Därför tycker jag inte certet säger mycket om pilotens inställning eller förmåga. Vad jag förstått kom certet också till i ett försök att höja modellflygets status men jag tror det är fel väg att gå även om jag håller med om målet.

    Sen håller jag med om det som sagts tidigare, att det är konstigt om en klubb kräver cert om det inte går att få längre. Vi i Malmö RFS skickade in en förfrågan om att få cert utfördade av SMFF för några medlemmar som klarat uppflygningen för cirka ett år sedan men har fortfarande inte hört något.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  8. #8
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    350
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej

    På SMFF:s förbundsmöte den 25/3 så kommer man att lägga fram hur det nya konceptet med utbildning ska se ut efter RC-certet.
    Jag hoppas att många frågetecken kring detta ämne kommer att rätas ut då.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Liknande ämnen

  1. Cert!!!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •