Följde med nyfikenhet tråden "spexflight". En tanke som dök opp då var att vissa klubbar i Sverige kräver att man är med i smff och/eller har RC-cert. Jo, min tanke var att det finns nog ingen i hela världen som dött av att få ett RC-cert i huvudet men däremott ett flygplan på samma ställe har ju visat sej betydligt farligare. För egentligen kvittar det ju om du har tusen RC-cert men inte kan nåt om att bygga ett plan, hur säker är man då som pilot?

Man kan ju idag köpa helt färdiga grejor, börja flyga, ta "cert" (vet om att det inte längre "finns") och därigenom kommit genom nyckelhålet till att kunna flyga på de flesta klubbar. Fortsätter man sen som "flygare" med en lågvingad kärra med en högvarvigg OS46:a i nosen men inte vet nåt om hur man får grejorna att hålla i luften så känner iaf inte jag mej säker på fältet.

Jag vill inte med detta påstå att ett certifkat är blahablaha utan jag står bakom cert-kravet till 100% men tycker att det är fel att stirra sej blind på detta. Bara för att du har ett cert så är detta ingen som helst garanti på att det inte händer nåt.

Kanske skulle det vara bättre att ha det som i Danmark där ett nytt plan inte får flyga förrän nån oberoende har granskat och godkänt planet. Jag tror att för att fånga upp potentionella olyckor så krävs det ett annat tänkande, inte bara det att med ett cert i fickan så händer det inget utan en mer aktiv och medveten "koll på läget" där man hjälps åt att hålla grejorna i bra skick.

Frågan är än mer aktuell sen man slopade certet, varför vet jag inte men med tanke på hur SMFF sköter allting annat så är jag inte fövånad (hål i huvet).

Jag vill inte med detta inlägg påstå att jag vet bäst, för det gör jag inte men jag vet att den praktiska erfarenheten är den bästa och att man lär sej nåt om man lyssnar och att man aldrig blir för gammal för att lära. Själv är jag trött på alla "bakomdatornteoriflygaresomkanallt, kollasåmångainläggjaghar".

Så hur gör vi för att höja säkerheten, några konkreta förslag?

Varsågod att hoppa på mej.

Peter

_________________
De´e´fett me´jet!