Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

mne: Lnga kablar till fartis/ack... *ny frga lngre ner!*

  1. #1
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 140
    Blogginlgg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard Lnga kablar till fartis/ack... *ny frga lngre ner!*

    d jag inte fick nge svar p ett annat forum s testar jag lyckan hr ist.

    "hller p och bygger ett flygetyg som har skjutande BL-spis och 3cells Lipo.
    och brjade fundera p hur jag ska gra med kabeln.
    fr modellen r 1200mm lng, och troligtvis kommer jag (med strsta sannorlikhet) behva ha acken vldigt lngt fram pga TPs kinkighet.

    har dock inte ftt hem drivlinan, s jag kan iofs int kunnat testa nt, har heller ingen vg s man kan vga ut saker i motsvarande vikt p ack, fartis osv.

    men om jag nu mste dra lagom lnga hgspnningskablar genom kroppen, ska man isf tvinna dom, eller lgga dom p varsida i kroppen, kan en konding hjlpa, ferit-ringar?

    fartisen kommer jag s klart ha granne med motorn, s nra jag bara kan f det.

    ja, nt litet tips om hur man kanske ska dra kablarna i kroppen vore ju bra

    edit_
    kom p att jag ska ju kra med standard servon till modellen...med stor skerhet varjefall
    s kan jag ju montera dom lngstfram, samt kr med separat servo-ack, s fr man tyngd p det och kan ha acken kanske vid vingen/TPn...
    fr kika p det dr nr prylarna kommer...
    "


    lgger till en bild p flyget..

    klickbar. 800x600

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej Dennan.
    Jag tror inte att du kommer att f problem med att ha acken framtill.
    Det r "bara" lg spnning och likstrm.
    Att fartreglaget hackar upp till hgfrekvent strm till motorn tror jag inte r ngot problem. Det brukar alltid sitta en kondensator p fartreglaget och med hg switchfrekvens ska det inte bli ngra strre variationer i strmmen genom batterisladden.
    Du behver inte lgga plus och minus tskilda eller tvinnade p grund av att du kr likstrm utan nmnvrda pulser.
    Det bekymmer jag skulle tnka mig r tyngden av batterikablarna - det blir en hel del gram..
    /Patrik

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

    Standard

    ha korta kablar mellan fartreglage/motor. och lnga ack/fartreglage. Eftersom det r likstrm och +/- kablar bedvid varandra kommer du inte heller f ngot matnetfllt eftersom magnetfllten frn + respektive - kabel kommer motverka varandra med lika stor strm.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Dennan,

    Jag hller med vad som r sagt tidligare, och vill lgga till att du nog br g upp ett snpp eller tv nr det gller tjocklek (kvadrat) p kabeln mellan acke och reglage. Detta motverkar spnningsfall som annars ville gett dig smre prestanda.

    Lt oss se hur det blir med modellen i luften! Happy landing!

    Mvh

    Taylorcraft
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  5. #5
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 140
    Blogginlgg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    bra och hra att det inte br bli ngra komplikationer med kablar....frutom med vikten frn dom.

    tanken r att planet ska likna en "Ryss" som Janne i klubben har skapat.
    den rde av dom tv Ryssarna.


    och andra tanken r att den ska vara flygklar och flugen innan Norbergstrffen den 17maj.
    s ni som kommer dit fr vl se den flyga om allt lyckas. haha
    annars blir det vl bara en display-modell :P

  6. #6
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 140
    Blogginlgg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    kastar in en till frga.

    kan jag anvnda 4mm2 kabel till att dra mellan ack och fartis?
    kabeln r grvre n vad acken har, s det lr vl funka?

  7. #7
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    r det strre area n batteriets kablar kan du vara lugn.
    Strckan r relativt kort om du jmfr med vad vi har i hus - ven om du kr mycket hgre strmmar i ett flygplan s blir spnningsfallet i sjlva kabeln ganska frsumbart jmfrt med batteriet, kontakter och motor.
    Du ska dremot tnka p att inte ha klenare frlngningskabel till fartreglaget n de trdar som anvnds dr - om du frsrjer mottagare och servo frn fartreglaget.
    Kan du fsta fartreglaget p en rimlig aluminiumplt, om det sitter inbakat i kroppen och inte fr riktig kylning frn fartvinden, r det bra.
    /Patrik

  8. #8
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 140
    Blogginlgg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    okej.
    lter fint det.
    isf kan man kanske lda lite strmkablar i morgon och brja trixa med snt.

    reglaget kommer sitta p utsidan av planet, s kylning kommer den f.
    bifogar en bild frn min byggtrd om hur det kommer att bli..troligvis

    lnk till byggtrden:
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.p...2dc4adbe1329b6

    klickbar

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Betyder det hr att jungfruturen r p G snart?

    Annars r jag enig i vad Patrik sger.

    Samtidigt ska man tnka p att vi grna kr med fyra till fem gnger s mycket strm i vra kablar, samt MYCKET lgre spnning jmfrt med vad vi anvnder i husen. S fr att f ut "all" effekten frn systemet, mste spnningsfallet vara s lite som mjligt. Alla millivolt man fr i spnningsfall ger givetvis strre effektfrluster n hemma i kken.

    Hr r tv enkla exempler:

    1:
    3S Lipo: 11,1 Volt
    Strm: 35 Ampere
    Spnning p ECU: 11,1 Volt (spnningsfall: 0V)
    Effekt UTAN frluster: 388.5 Watt
    Matat till en borstls motor med 80% effektivitet: 310,8 Watt p axeln.

    2:
    3S Lipo: 11,1 Volt
    Strm 25 Ampere
    Spnning p ECU: 10,6 Volt (spnningsfall: 0,5V)
    Effekt MED frluster: 371 Watt
    Matat till sama borstlsa motor med 80% effektivitet: 296,8 Watt p axeln.

    Effektfrlust p motoraxeln: 14 Watt - eller 4,5%!

    Anvnder man samma komponenter i bda exemplen kommer i realiteten frlusten att bli nnu strre, IOM att ven strmmen sjunker p grund av motstndet i kabeln.

    Notera att dessa exemplen r gjorda med "ideella" komponenter (acce och reggis), som inte har frluster i sig sjlv. "In real Life" har ven dessa frluster, som gr ver i vrme nr dom anvnds - vilket betyder att nnu mindre krut kommer ut till proppen...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  10. #10
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 140
    Blogginlgg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    det r nog inte allt fr lngt kvar till en jungfrufrd faktiskt.
    vingen r nstan klar, bara fixa in landstll och roder...istortsett

    kroppen blir klar nr dom prylar jag bestllde i sndags har kommit, fr d kan man brja montera servon och det och dra strmkabeln och servokabeln till fartisen.

    satsar p s lite frlust som mjligt i kablarna.
    vill ha allt krut till att f den att ka framt. haha

  11. #11
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du ska tvinna trdarna frn batteriet till fartreglaget och inte g fr nra mottagaren enligt ett gammalt elflygproffs i vr klubb. Ett par varv / dm rcker.
    /Patrik

  12. #12
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 140
    Blogginlgg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    okej.
    tackar fr tipset, det ska gras nr den dagen nrmar sig

  13. #13
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Om du har lnga kablar frn batteriet s kan du med frdel linda in dessa i aluminiumfolie. Detta hindrar interferens till mottagare och servon. Folien blir som en skrm.
    Kr alltid med detta sjlv.
    Mvh Marcus

Liknande mnen

  1. Skrmade kablar till fpv?
    Av Defuncta i forum FPV Allmnt
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2013-06-03, 21:52
  2. Akut frga, placering av esc o lnga strmkablar.
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-02-20, 09:33
  3. Kontakter till kablar
    Av Timtimtim i forum FPV Allmnt
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2012-08-27, 23:15
  4. Lnga drivacc kablar
    Av Jocke71 i forum FPV Allmnt
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2011-06-06, 18:19
  5. Grova till sma kablar
    Av wesse i forum Elektronik
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2009-04-23, 20:23

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •