Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: En varning för vinterflyg

  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard En varning för vinterflyg

    Tänkte bara medela en liten varning vad gäller vinterflyg. Nu är ju snart vintern över men värt att tänka på.

    Testa era maskiner innan ni lyfter med avseende på mottagaren. har nu varit med om 2 (nya) mottagare som lägger av när de blivit samma temp som luften (0 till -5grader),

    Det som händer är helt enkelt att mottagningen dör. För att sedan börja fungera när mottagaren blivit varm igen.

    Kan vara värt att göra detta innan man släpper iväg kärran. Jag fick snällt stå och titta på när helin hovrade sig själv ner i backen när jag flög en kompis heli. Efter några min i garaget så fungerade den igen.

    Så kolla att era mottagare tål kallt väder!
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ojdå, själv har jag flugit i -20 grader, men det har gått bra. Förvarar annars mina modeller i rumstemperatur. Kan det vara kondens i ditt fall (för fuktigt förvaring?)

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Modellerna förvaras i rums tempurerat garage så fukt är nog inga problem.

    Dessutom brukar kondens bildas när man går från kallt till varmt å inte tvärt om. Alla med glasögon vet vad jag snackar om

    Har flygit massa när det är kallt utan problem. Men med dessa 2 mottagare har det uppenbart inte fungerat bra.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Standard

    Var det två mottagare av samma fabrikat eller olika?
    /Håkan

  5. #5
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Båda är hitec. Kommer inte ihåg modellnamnen.

    Men jag har haft sådana mottagare själv som fungerat bra i kallt väder. Kanske är hitec som fått nån sändning av komponenter som är konstiga.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #6
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Båda är hitec. Kommer inte ihåg modellnamnen.

    Men jag har haft sådana mottagare själv som fungerat bra i kallt väder. Kanske är hitec som fått nån sändning av komponenter som är konstiga.
    Flyger med nästan alla märken..... Nemas! Otur krille?

    Sosen...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ssn
    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Båda är hitec. Kommer inte ihåg modellnamnen.

    Men jag har haft sådana mottagare själv som fungerat bra i kallt väder. Kanske är hitec som fått nån sändning av komponenter som är konstiga.
    Flyger med nästan alla märken..... Nemas! Otur krille?

    Sosen...
    Oturen brukar förfölja mig. Eller vad sägs om detta, när jag skulle uppgradera min dator så fungerade allt utom grafikkortet. Fick trasiga graffe kort 2ggr på raken. det 3'e fungerade. Jag var den första som har haft fel på dom grafikkorten enligt butiken.

    (Och jag följde alla konstens regler vid montering)

    Nåja det va off topic.

    Jag kommer iaf i fortsättningen kontrollera alla nya mottagare innan de flygs i kallt väder.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Vet nog att kondens uppkommer då man flyttar sig från kallt till varmt, tänkte bara att om förvaringsstället inte är rumstempererat och fuktigt - avdunstar inte kondensen så snabbt. Men det var tydligen inte problemet

    Har flugit med Hitec HFD-08RD i kallt väder (har den i min Sukhoi) och det har hittills funkat bra.

    Min kompis köpte däremot en Hitec HFD-07RH Q-PCM som aldrig har funkat tillfredsställande (måste vara något tillverkningsfel eller antennbrott)

    Det kan väl aldrig vara så att du har LiPo-mottagarbatteri med spänningsregulator? LiPo och sträng köld är ingen bra kombination.

  9. #9
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Den första mottagaren var en HDF-08RD, hadde en likadan hemma så jag provade samma sak med den men den fungerade inte.

    Så det tyder ju på något fel på någon komponent i just den felande mottagaren.

    Mottagaracken var en Ni-MH nästan nyladdad. Acken var det första jag provade innan jag kom på att kylan kunde vara boven.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Hörde i våran lokala hobbybutik att två gubbar stod å surrade om att vissa mottagare inte heller funkade för det var kallt, kanske e flera som haft problem

    Jag har kört med E-starterns mottagare när man köper den med "allt med" förutom radion å den funkade finfint ned till -10c det var händerna som slutade fungera då 8)
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Som flera av er vet så har jag nära kontakt med Kyosho (även Hitec importör). Jag har talat med Kyosho och fått veta att det är en liten sändning av HFS - 06MT och HFD - 08RO som har ett fel som kan ge problem om det är kallt.
    Felet blev dessvärre känt alldeles nyligen för Kyosho. Mottagarna som har detta fel är märkta 06-10 (liten rund lapp som sitter på mottagaren). Inga andra märkningar är aktuella.
    Hobbyhandlarna har ännu inte hunnit få info om detta men kommer att få denna så snart som möjligt. Hobbyhandlarna kommer att få info om att de aktuella mottagarna skall bytas

    Stig

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson
    Hej

    Som flera av er vet så har jag nära kontakt med Kyosho (även Hitec importör). Jag har talat med Kyosho och fått veta att det är en liten sändning av HFS - 06MT och HFD - 08RO som har ett fel som kan ge problem om det är kallt.
    Felet blev dessvärre känt alldeles nyligen för Kyosho. Mottagarna som har detta fel är märkta 06-10 (liten rund lapp som sitter på mottagaren). Inga andra märkningar är aktuella.
    Hobbyhandlarna har ännu inte hunnit få info om detta men kommer att få denna så snart som möjligt. Hobbyhandlarna kommer att få info om att de aktuella mottagarna skall bytas

    Stig
    Perfekt info. Hoppas någon med mottagare av denna serie ser detta PDT_Armataz_02_43
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  13. #13

    Standard Kondens

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Dessutom brukar kondens bildas när man går från kallt till varmt å inte tvärt om. Alla med glasögon vet vad jag snackar om
    Inte för att det behöver ha med det ursprungliga problemet att göra, men detta påstående är faktiskt fel. Kondens bildas när fuktig luft kyls av, exempelvis i en sluten behållare (t.ex. mottagare), eller på ett kallt föremål som förs in fuktig värme (t.ex. glasögon).

  14. #14
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard Re: Kondens

    Citat Ursprungligen postat av Wilhelm
    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Dessutom brukar kondens bildas när man går från kallt till varmt å inte tvärt om. Alla med glasögon vet vad jag snackar om
    Inte för att det behöver ha med det ursprungliga problemet att göra, men detta påstående är faktiskt fel. Kondens bildas när fuktig luft kyls av, exempelvis i en sluten behållare (t.ex. mottagare), eller på ett kallt föremål som förs in fuktig värme (t.ex. glasögon).
    Okaj. Ja jag är inte sen att ändra mig för de som vet bättre. bra info
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Bilder vinterflyg
    Av Björn.O i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 23:26
  2. Tips för vinterflyg
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 22:00
  3. Vinterflyg
    Av Lundqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 18:05
  4. vinterflyg??
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 22:22
  5. Vinterflyg med X-star
    Av Casimir_rc i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •