Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Kldtest av LiPo, ngon som gjort ett sdant?

Standard Kldtest av LiPo, ngon som gjort ett sdant?

Hej.

P frekommen anledning (fartreglaget slog av i mitt tycke vldigt tidigt, och planet i rikning nedt) s undrar jag om ngon har gjort ett test p LiPo i kyla. Ungefr i stil med:

3 celler 1Ah 20C

-10 1 minut 10A urladdningstrm Spnning XX
    -10 2 minuter 10A urladdningstrm Spnning XX
    -10 3 minuter 10A urladdningstrm Spnning XX

3 celler 1Ah 20C

-5 1 minut 10A urladdningstrm Spnning XX
    -5 2 minuter 10A urladdningstrm Spnning XX
    -5 3 minuter 10A urladdningstrm Spnning XX

3 celler 1Ah 20C

+-0 1 minut 10A urladdningstrm Spnning XX
    +-0 2 minuter 10A urladdningstrm Spnning XX
    +-0 3 minuter 10A urladdningstrm Spnning XX

etc, etc..

/Hkan

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Hkan,
    Eftersom det r knt att LiPo r kldknsliga s fr man hantera dom drefter. Fr mig innebr det att jag har ackarna i en ficka el liknande(= hyfsat varmt) innan jag skall flyga. Sitter acken sen inuti krran s har jag aldrig upplevt ngra prestandaproblem under vinterflyget - och jag har flugit rtt mycket vintertid med LiPo.
    Sitter acken monterad utanp krran - i luftstrmmen - s kan jag tnka mig att problemet r strre. Dock skall man inte glmma att under flygningen genereras ju i allmnhet lite vrme i sjlva acken som antagligen hjlper till att hlla den i vettig temperatur. Sen r det min ovetenskapliga erfarenhet att nyare ackar - med lgre inre resistans - r mindre knsliga alternativt att man inte p samma stt mrker kldknsligheten.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Jag har inte provat med stora strmurtag men vid ca -15 frsvinner ca 0,2 volt jmf med 20 grader vid 1C urladdning p en 80 mAh-cell.

En lnk dr man kan utlsa ngot om kapacitetsfrminskning och temperatur bjuder jag p ocks...

http://www.hardingenergy.com/pdfs/LiPolymer.pdf

Standard

Tack!!

Himlarns bra dokument!!

/Hkan

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    Temperaturkurvan stmmer skert (eller stmmer i vart fall fr den cell som testades r 2003--2004 som dokumentet sg ut att vara ifrn).
    Men den r ju endast relevant om cellen verkligen r s kall - vilket den sllan r. Hller man den hyfsat varm - i vart fall ver 0 grader C - innan man startar s torde den knappast bli svalare medan man flyger - vart fall om det r en drivacke..
    Men dokumentet kanske besvarade en del av din ursprungliga frgestllning i vart fall Hkan.
    Men nu r det snart vr s d slipper vi det problemet (?) ett bra tag framver !
    Hlsningar
    Roger

Standard

Hej.

Har/hade visserligen accarna, s mnga det nu fick plats i byxfickorna, men de placeradaes p utsidan av flygplanskroppen/arna. (Den modellen av flygplan) Detta resulterade i en vldigt snabb avkylning ner till lufttempratur. Tror inte det tog mer n 30 sek. innan man mrkte skillnaden vid pdrag. Trodde ocks dom skulle hlla sig varma i och med urladdningen men icke. (Eller s kr jag fr fegt:-)) Som sagt, frhoppningsvis slipper vi det problemet framver:-) Har nyss ftt lev. bekrtelse p en DPR-100. D finns det mjlighet att f fakta p bordet s att sga. Har ocks ett plan med kropp dr accarna fr plats inne innuti p G. Hoppas bara att krran hller till nsta hst/vinter..

/Hkan

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    Mnga inlgg blir det...
    Jag har vid ngra tillfllen i vinter flugit min Typhoon-vinge. I den sitter ocks acken utanp och jag maxar med ca: 200 W ur en Kokam 3S740... Har inte upplevt dina problem men det skall sgas att jag inte flugit s mnga ggr med den krran under vintern - men dock i minusgrader och den gr ganska fort s avkylningseffekten torde bli avsevrd. Men det kan bero p tv saker - dels tar jag ut hyfsat med effekt s acken hller sig i vart fall halvljummen, dels r det en kvalitetsack som tl mycket hrd belastning utan att tappa spnningen. M a o s r det inte otnkbart att de moderna ackarna med lgt inre motstnd ocks kan vara tligare mot nedkylning. Dessutom finns det nog ocks mindre kemiska skillnader mellan de olika tillverkarna skulle jag tro...skillnader som ocks skulle kunna betyda olika temperaturtlighet. Men dr r jag ute p djupt vatten..
    Hlsningar
    Roger

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Jag har ocks flugit lite Typhon i vinter, ngot lite frsmring tycker jag mig mrka, men inte mer n att det kan vara ackarna som brjar trttna lite eller jag som brjar bli fr van vid krran.

andra sidan sitter ju acken ganska mysigt nerknlad i en massa isolerande frigolit, det r ju bara ena sidan som blir utsatt fr kylan...
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr J
    andra sidan sitter ju acken ganska mysigt nerknlad i en massa isolerande frigolit, det r ju bara ena sidan som blir utsatt fr kylan...
    ...nerknlad och nerknlad - min acke blser det rakt igenom - bra kylning..

Hlsningar
    Roger

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Jag tycker iaf att min har det ganska ombonat

/\/\vh // /\/\r J.

Standard

Hej hakan

Jag har flygit 12 timmar vinterflygning med min AcroMaster och det har fungerat utmrkt. Har som kallast varit -22 grader och endast den senaste flygningen har maskinen ftt uppleva + grader. Har inte gjort ngon modifiering av ngot slag. Acken sitter inne i kroppen. Det enda jag gr r att jag har ackarna i en magvska innanfr jackan eller skoteroverrallen. Dom r d varma och fungerar perfekt. Att ha ackarna i byxfickan tycker jag fungerar smre nr man ska flyga och det r ngra - grader. Som sagt har man en magvska under jackan r det bara att tuta och kra ner till -22 grader enligt min praktiska test. Sedan ska jag vl erknna att jag inte kan lta bli att tnka p alla LIPO-brands filmer man sett p ntet nr man har 4st ackar i magvskan under jackan. r s noga som mjligt med att inte lgga tryck p eller bja magvskan. Kanske det skulle g att kombinera en magvska och en LIPO-sck fr laddning och frvaring :idea: :?:

Standard

Hej Christer.

Jag tror att "vi" kom fram till att min egentliga problem r just att mina LiPo's sitter mitt i luftdraget frn proppen i de flygplan jag flygit i kallgrader..Jobbar p helkroppsprojekt fr nrvarande. problemet r att de skall vara hela till nsta vinter:-)

Vi srlnningar har inte s mnga scoteroveraller att stta p oss. Dessutom klr vi oss p tok fr dligt nr vi tar oss ut i vintervder. Dvs, nr jag sger att jag har LiPo:na i byxfickan s r det endast en liten tunn tygbit som skiljer dom frn benvrmen. Tippar p att dom e runt 20 grader nr jag tar upp dom ur fickan. (Knns varma iaf)

Vntar hem en logger som jag tnkte testa lite med. Tyvrr var jag snl och bestllde inte till en tempgivare men rknar med att kunna gra ett jmfrelsetest iaf. Beror iofs p hur vdret ser ut framver. Det kanske inte slutar blsa frrens det r 20 grader..

Knns betryggande att jag frmodligen kan njuta av elflyg nsta vinter nr jag ser dina kldgrader och erfarenheter. Om jag kr med LiPosarna i luftdraget nsta vinter tnker jag kapsla in dom..

/Hkan

Standard

Hej hakan

Ja det verkar gra mycket om man har acken inne i kroppen p maskinen, r frvnad ver hur bra det har fungerat fr mej. Mr J har ju en bra lsning, han har bara vridit upp tempen till 225 grader

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av Christer J
    Mr J har ju en bra lsning, han har bara vridit upp tempen till 225 grader
    Attans! Avsljad... PDT_Armataz_02_29
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande mnen

1. Har gjort en seris film
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 28
    Senaste inlgg: 2013-07-22, 13:23
  2. Cool video som Johan Gustavssons hemmklubb gjort. :D
    Av kajakmannen i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2011-11-27, 14:10
  3. Ls kabel p batteriack. ngon som har koll p sdant hra.
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2011-01-23, 15:13
  4. D har man gjort en tavla.....
    Av warben i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2008-12-01, 15:13

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg