Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Skön inställning..........not!!!

  1. #1

    Standard Skön inställning..........not!!!

    Slog precis upp senaste numret av Modellflygnytt där det bl a promotas för kommande skaladagar på Barkaby. Förutom en mängd information om stort och smått så redogörs det för att alla som ska ställa upp och flyga oavsett gren, måste vara försäkrade via SMFF eller hemlandets FAI-anslutna moderklubb.
    Detta följs av "Inga andra så kallade modellflygföreningar med deras försäkringar gäller"

    Denna inställning får mig att i affekt vilja lämna smff omedelbart! Detta revirpinkande gynnar ju verkligen vår hobby!!!!!!!

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    He,he..Såg det..
    Förvånad? Inte jag...
    Å det lönar sig inte att hetsa upp sig över det heller,låt dem hållas..
    Efter skala VM så kan man i stort sett förvänta sig vad som helst
    från "de stora pojkarna"
    Såg också att de ska hålla årsmöte i mina hemtrakter..
    Ove ,vad säger du,ska vi gå dit o glädja dem med våran närvaro?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Vad tyckte ni annars om den nya designen på MFN. Jag trodde först det var en helt annan tidning som kom i brevlådan.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  4. #4

    Standard

    designen må vara snygg men va fan lägg pengarna på det till nått vettigare?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Jag tycker nog designbytet var till det sämre, tyvärr! :?
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard Re: Skön inställning..........not!!!

    Citat Ursprungligen postat av Vismund
    alla som ska ställa upp och flyga oavsett gren, måste vara försäkrade via SMFF eller hemlandets FAI-anslutna moderklubb.
    Detta följs av "Inga andra så kallade modellflygföreningar med deras försäkringar gäller"
    Detta får mig att må illa!
    Här visar man ju klart och tydligt att det inte har ett dugg med försäkring att göra, utan att det helt och hållet är en fråga om förbundstillhörighet.

    Det är beklämmande att Skaladagarna som jag alltid har sett upp till och velat besöka låter revirtänkande och inskränkthet styra på det här viset.
    Det här är förmodligen det effektivaste sättet att motverka modellflygets utveckling i Sverige som man kan tänka sig.

    Det är så att man skäms över att tillhöra samma kategori av hobbyutövare som dessa människor.

    Jag vill inte sänka mig till samma låga nivå, så jag tänker inte uppmana till bojkott av Skaladagarna. Men jag hoppas att folk tänker lite själva...
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    MFN kom, sågs och hamnade bland resten av reklambladen till återvinning..

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej Jacob - du undrar över designen.
    Man kan väl säga att det verkar vara vettig kvalitet på pappret i alla fall ;-)
    Artikeln om ricinoljan var i alla fall underhållande tycker jag.
    Innehållet för övrigt ..... Man kan ju undra om man börjar bläddra.
    Inbjudan till tävlingar i februari verkar ju en aning sent att få ut kan man tycka. Kalendern i tidningen och på SMFFs hemsida ger jag inte mycket för - fast man kan inte skylla på riksförbundet om de inte får in uppgifter från klubbar och dem som bör vara grenansvariga för hemsidan.
    ---- SÅVIDA det inte är riksförbundets inställning som gör att det inte skickas in underlag förstås.

    Hur går det med "medlemstidning(ar)" för RCFF-medlemmar - jag har inte sett så mycket om det - fast jag tittar kanske inte där jag ska..

    Hälsningar Patrik

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Detta och kravet på RC-certifikat har ju diskuterats här på Forumet under en tid och Georg har förklarat lite - och att dom skall se över det hela om jag inte fattat fel.
    Även om jag i sak håller med er som kritiserar SRFK:s regelverk så tycker jag inte vi skall göra detta till nån stor grej och onödigtvis skapa motsättningar inom vår sport. Oavsett Förbundstillhörighet så är vi väl Modellflygare hela bunten trots allt. Lägg ner stridsyxan är mitt tips - jag är övertygad om att SRFK kommer att justera sitt regelverk framöver. Antar att mycket av detta är ett arvegods sen många år tillbaka och RCFF har ju faktiskt bara existerat sen årsskiftet.
    Hälsar Roger
    - medlem i både RCFF och SMFF

  10. #10
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Ja, jag vet inte vad jag ska skriva. Det gör mig mer beslutsam att jobba med RCFF och få fram det som vi (alla medlemmar) vill med det nya förbundet. Här visar SMFF klart och tydligt varför vi ville starta ett nytt förbund.
    Där vi vill ta tillvara på vår hobby och förädla denna med tiden till något mycket bättre.

    - Större tillgänglighet
    - Bra och snabb information via hemsidan
    - Bra försäkring
    - Fler medlemmar som får valuta för sitt medlemskap
    - Mer pengar till klubbarna
    - Alla ska behandlas lika
    - En medlem en röst
    - Mm…

    Listan kan göras lång. Visst är RCFF ett nytt förbund. Men jag vågar påstå att vi gjort mycket under denna korta tid. Och mycket mer kommer att hända inom en snar framtid.

    Nu kan inte jag tappa förtroendet på nytt för SMFF(det har de redan gjort för många år sedan), MEN det kommer många KLUBBAR och PRIVATPERSONER att göra, efter de läst SMFF´s ställningstagande inför Barkaby meatinget!

    Alla är varmt välkomna i RCFF, även de som också är medlemmar i andra förbund typ SMFF.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Tonic,
    Måste bara säga att det inte är SMFF som anordnar Skaladagarna utan SRFK.
    Därför tycker jag att SMFF fått klä skott lite onödigt i denna tråd.
    Men framförallt tycker jag att vi inte skall skapa nån konflikt mellan RCFF och SRFK (eller SMFF också för den delen).
    Rom byggdes inte på en dag - och detsamma gäller nog också RCFF.
    Att skapa ett Förbund är snabbt gjort men sen kommer det svåra nämligen att etablera Förbundet som en accepterad "spelare".
    Vi måste acceptera att det får ta sin tid. Och det sämsta vi kan göra för att få acceptans för Förbundet är att kritisera SMFF och Klubbar som följer deras Stadgar och Regelverk.
    Låt oss acceptera läget och genom egna förtjänster skapa förtroendet.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Hej McRegor.

    Jo det är sant det du säger. Men jag reagerade över att SMFF är ansvarig utgivare av MFN. Då borde de kanske reagerat själva. Men som sagt, jag sitter inte i deras styrelse och vill inte påverka deras tankegång. Det jag ville framföra är varför jag var med och starta RCFF.

    SMFF får göra som de själv vill. Om inte deras medlemmar tycker om det de gör, så finns det andra förbund som kanske passar bättre.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  13. #13

    Standard medlemstidning

    Hej allihop.

    Jag såg ovan att det var förslag på medlemstidning(eller rättare sagt en undran om en sådan tidning). Att trycka en tidning måste ju vara en ganska betydande utgift för ett förbund.
    Varför inte hjälpas åt att göra en PDF tidning, för distribution via internet? Det skulle spara många kronor som kan användas bättre, samt vara i linje med det nya förbundets ambition att sköta det mesta "online" och utan onödiga kostnader.

    En tidning i PDF format har ju inga kostnader alls, och kan således distribueras kostnadsfritt till alla, inte bara medlemar. Vem vet, kanske en tidning med bra artiklar kan locka lite nya "piloter" till hobbyn.

    Habbe

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard Tävlingar

    Hej igen
    Detta börjar mer och mer likna den berömda kakan,
    Man vill både ha och äta den.

    Börjar tvivla
    Heliuffe

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är helt rätt som McRegor skriver - vi ska inte skapa en konflikt. Det finns plats för alla inom hobbyn - och som sagt RCFF är ett ungt förbund och vi hade säkert också fnyst åt "nykomlingar" om några år från nu...

    Jag tror också att flygningen på Barkarby löser sig. Tar man med en modell och vill flyga - gör man som på alla andra platser man gästar - man frågar om lov. Sedan löser det sig helt säkert.

    Vad gäller en förbundstidning är det ju så att varje skrift som försvinner utarmar hobbyn - vare sig den är bra eller dålig. En tidning bygger på arbete från medlemmarna - och det är inte lätt alla gånger att få ihop material till en intressant och välfylld produkt.

    Om jag inte missminner mig kostar MFN ca 70 kr/år per medlem. Det är ju en hyfsad billig peng för de nummer som utkommer. Det är kanske en idé för RCFF att på sikt skapa en egen tidning - men än är vägen lång...

    Annars kan vi erbjuda Allt om Hobby för 260 kr/år. Vi jobbar också på att få bra priser på internationella tidningar som exempelvis RCM&E, m.fl.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16
    flightlights avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    28
    Jobb
    el
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Jag tror ni har misast poängen.
    Att man på Barkarby bara får flyga om man är medlem i SMFF beror nog på försäkringsbiten.
    Om man skall flyga inför publik så måste man försäkra sig. Om man inte vill leva farligt för det har kollat för att ha flyguppvisning i Vinterstaden och det var inte billigt. Om man däremot har förhandlar med smff's försäkringsbolag för att få en uppvisningsförsäkring som tillägg så kostar det bara hälften.
    Vi skall nog inte anklaga SRFK dom vill säkert att alla skall få flyga men inte till vilket pris som helst.
    Vi skall i RCFF vara realister och inte anklaga andra dom gör säkert det dom tror är rätt tills motsatsen är bevisad.
    Flightlight

  17. #17
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hmmm Min försäkring är mer än din försäkring! Så de så! Smff har fixat sig ut i Blåsväder.... Inte helt första gången.... SRI fanns för ett antal år sedan....

    Sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    203
    Jobb
    driftsoperatör
    Klubb
    Grums modellflygklubb

    Standard

    En liten undran..

    Är inte flygningen på skaladagarna I stort sett bara tävling??

    Å bildades inte RCFF för att främja de som inte ville vara med och tävla?
    Ville man ha chansen att vara med och tävla så skulle man vara med i SMFF å ville man bara söndagsflyga så var man med i RCFF..

    Har jag fått detta helt om bakfoten eller? ops:
    Blir lite konfunderad.
    Tacksam för svar.

  19. #19
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jo Robin,du har alldeles rätt.. Men det finns ett lunchprogram oxå..
    Där flög vi lite förra året o det tror jag inte går nu..
    Oche efter tävlandet var vi uppe o flög..
    Vad det oxå handlar om är ju att desto fler olika maskiner som kommer i luften på Barkis ju roligare är det,det ska ju vara lite av en Hobbymässa också är det tänkt..
    Men precis som Roger b.l.a skriver,inte så mycket att hetsa upp sig över,dock var ordvalet kanske inte det bästa!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    203
    Jobb
    driftsoperatör
    Klubb
    Grums modellflygklubb

    Standard

    OK. Då är jag med..

    Var många år sedan jag besökte skaladagarna... å då var det nog bara tävlandet som man kom ihåg..
    Å att det fanns lite handlare där som man kunde köpa sig ett varsitt gummimotorplan hos... (var nog en jäklans massa år sedan om man tänker efter...)

Liknande ämnen

  1. En skön söndags morgon i Kalmar !! kl.04.45
    Av HS-Racing i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 11:09
  2. Inställning ASP FS 180AR
    Av MagnusStrömqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 08:23
  3. Sicken skön snubbe
    Av Kenna i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 21:15
  4. En skön jetfilm från Tyskland
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •