Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bygge av Helikopter!

  1. #1

    Standard Bygge av Helikopter!

    Hej!
    Nu är det så att jag skall göra ett teknikprojekt i skolan (åk9). Då fick jag idén att bygga en Helikopter. Men jag skulle behöva lite hjälp av er som är kunniga inom detta område.
    "Vad skall jag ha för komponenter"
    Artikelnummer etc vore guld att ha med, somsagt detta skall inte bli ett värsting projekt utan bara en helikopter som skall kunna flyga!

    Men det vore guld om någon hade ork att snickra ihop en komponentlista på vilka komponenter jag behöver, för att få den att fungera och att dem skall passa med varandra? Jag har ingen kontroll för den delen heller. Pressa priserna gubbar!

    Om någon är väldigt vänligt vore det kul ifall han kunde ta det närmare via mail/msn: Maccan1@hotmail.com

    Mvh/Marcus!

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ojdå ska du bygga en egen heli med krav att den inte ska vara avancerad utan att bara flyga? tja då är den avancerad.

    ska du bygga på "riktigt" så är det massa delar som kommer gå åt. troligen billigare om du köper en helt ny RC heli å bygger om det du anser du kan bygga om.

    eller så köper du en piko Z på närmaste hobby afär (350kr) sen tittar du på den å försöker bygga en liknande. dom ruskigt enkla och "flyger"
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Standard

    Kanske ligger mycket i det du säger! Men säg att den tex bara skulle behöva åka "upp och ned" vad behöver jag då praktiskt taget?

  4. #4

    Standard

    Kolla in en PiccoZ. Där har du vad som minst krävs för att göra det du vill. Det är mer komplicerat än man kan tro. Att köpa lite lösa delar och sätta ihop något kommer inte att funka. Kom ihåg att en reservdelshelikopter är säkert 5 ggr så dyrt som att köpa en byggsats. Varför inte ta en komponent av en helikopter och studera hur den fungerar och sen göra ditt projekt om just den delen? Tex. hur en swashplatta fungerar är nog mer än tillräckligt. Den går ju att bygga en modell av för visnings skull. I trä eller vilket material som helst. Ifall du berättar var du bor så kan du säkert få kontakt med någon här på forumet som kan visa sin helikopter för dig. Då får du en uppfattning om hur invecklade de är. Kom ihåg att det tog massor av år innan man fick den första riktiga helikoptern att flyga.

  5. #5
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vill du läsa lite tekniska dokument om hur dom funkar så finns det en heldel information här:

    http://www.sikorsky.com/


    /Glawe

  6. #6

    Standard

    Tack för svaren, skall kolla runt lite nu! Somsagt är jag ny inom just flygbranchen. Om man går efter att köpa en byggsats, vilka skulle ni föredra om priset inte skall bli allt för högt?

    Mvh/Marcus

  7. #7
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag vet att hobbex har en drive just nu med billiga helis. Tror den billigaste ligger runt en tusing just nu.

    www.hobbex.se

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    22
    Jobb
    Automationselektriker
    Klubb
    MFK Apollo i Vetlanda

    Standard Honey Bee King

    Köpte denna från Hobbex för 2000:- finns på fler ställen. Jag är nybörjare dock är detta ingen nybörjarhelikopter . Men har du inga RC grejer innan så är detta ändå rätt okej för du får med allt som behövs i kartongen = RTF

    http://www.dtrm.se/old-stuff/e-sky-honey-bee-king/
    Senast redigerat av holsbydaniel den 2014-04-11 klockan 08:15.

  9. #9

    Standard

    2x motorer http://www.rc-webshop.com/ShowProduc...d=3183&cat=731

    Fartreglage
    http://www.rc-webshop.com/ShowProduc...d=7741&cat=853

    Servo
    http://www.rc-webshop.com/ShowProduc...d=7878&cat=637

    Mottagare
    http://www.rc-webshop.com/ShowProduc...d=4846&cat=725

    Batterier
    http://www.rc-webshop.com/ShowProduc...d=6408&cat=840

    Efter lite grubbel ang helikopter så underar jag nu om dessa saker passar ihop med varandra och om ma nu skulle kunna få motorerna att fungerar med en kontroll, vad fattas vad behövs ändras. Sammt orkar dessa motorer att lyfta något på kanske 200gram? (görs i balsa trä).
    Bör motorern bytas ut?

    Mvh/Marcus

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Markus,
    Med risk att dämpa din entusiasm så kan jag bara citera Ekis - "Kom ihåg att det tog massor av år innan man fick den första riktiga helikoptern att flyga.".
    En heli är inte två motorer med propellrar och ett fartreglage. En heli är nåt oerhört mycket mera komplicerat.
    Satsa på nåt avsevärt enklare eftersom detta klart överskrider den nivå som Teknikprojekten i 9:an har - jag vet eftersom jag har barn som rätt nyligen gått ut 9:an.
    En heli må vara spännande men att konstruera och bygga en heli är det inte många som gör på egen hand.
    Visst skulle du kunna köpa en byggsats och montera ihop men även då flaxar gärna tusenlapparna iväg. Och att köpa en färdigbyggd torde inte passa ihop med ett teknikprojekt.
    Varför inte prova att t ex bygga en borstlös motor ? Det finns massor av information att hämta på nätet runt CD-motorer t ex. Då tror jag att möjligheterna att lyckas är avsevärt större. Det finns säkert massor av annat men begränsa vad du vill göra kraftigt. Är du total nybörjare inom modellflyget så har du en hel del att ta dig igenom innan du tar dig an mera komplicerade projekt.
    Lycka till med ditt projekt - men håll det på en rimlig nivå. Det är alltid roligare att lyckas med nåt man företar sig !
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Tack Roger!
    Skall ta och titta in det där med Borstlös motor, men detta helikopterprojekt verkade så kul att testa, ifall det blir så (konstigt nog) skulle delarna i praktiken fungera med varadra och det finns chans för den att lyfta.

    Men somsagt, skall kolla in det där med en motor. Annars skulle man kanske kunna göra samma projekt fast med en bil? Kanske en bil som fungerar med hjälp av fläkt motorer?

    Kul att läsa, lär mig bara mer!
    Mvh/Marcus

  12. #12
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    I förra nummret av modellflygnytt (den som kom runt jul) finns det en liten artikell som handar om motorbygge. Har för mig den fanns länkar och kontaktinformation för en byggsats med. Skall se om jag hittar tidningen (har precis flyttat) isåfall så länkar jag in informationen här om ingen annan hinner för mig

    /Glawe
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. TSA helikopter
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 15:34
  2. Närkontakt med helikopter
    Av BeGe i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 09:54
  3. helikopter
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:00
  4. FPV Helikopter och rc-bil
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 22:44
  5. Helikopter !!!
    Av Nexus i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •