Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 121

Ämne: Byggtråd 2 : Sig's Somethin Extra

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Byggtråd 2 : Sig's Somethin Extra

    Hallå,

    Nu är det min tur att starta upp en tråd för en Something Extra. Fick min låda igår och har börjat med att läsa igenom manualen. Kollade även igenom lite av de andra trådarna för att kolla vilket/vilka lim jag skall använda.

    Har kommit fram till så mycket att det är bra att anvädna medium till trögt CA för att fixera saker med. Sen hade jag tänkt köra med vanligt Casco trälim, men frågan är, skall man köra med vattenfast eller det funkar bra med det vanliga som inte tål vatten ?

    Återkommer med bilder så snart jag fått ihop min byggbräda som jag hade tänkt bygga ihop med en bit plywood och en korkmatta.

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag har körd med både vanligt vitlim och vitlim för utebruk (antar det är de som är vattenfast) och inte haft några problem med något av limen.

    Vitlim är ett mycket bra lim, ett lätt lim.

    När jag byggde min goldberg ultimate gjorde jag ett litet "vetenskapligt" test för att kolla hur mycket man lättar en kärra byggd av vitlim om man verkligen snålar på limet.

    Gjorde såhär. Först la jag på en lagom tunn sträng med lim på delen som skall limmas. Tog sedan en liten pinne och drog längs limsträngen för att fördela ut denna jämt på hela ytan. Sammtidigt som jag tog bort överflödet.

    Överflödet uppkaddades till 30-50%. Skrapade sedan av överflödet på ett papper där det sparades till bygget var klart.

    Nu hadde jag fått en regäl limhög på pappret när maskinen var klar. Kände mig nöjd å måste sparat massa vikt tyckte jag. Vägde skiten å blygsamma 5g sparade jag.

    Nu ska man inte limma i överflög. Lagomt är bäst. men ta hellre lite för mycket än för lite vitlim eftersom vikten ändå bara blir +/- ett par gram.

    Dessutom är vitlim himmla behagligt för hällsan PDT_Armataz_02_44
    Lycka till
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jepp, jag är ingen fan av epoxy heller, det stinker värre än fan och frugan går runt och muttrar bara hon ser tuben


    Okej, men vanligt Casco trälim (icke vattenfast, för den är genomskinlig och sväller lite) är det som gäller då.

  4. #4

    Standard

    Jag bygger med trälim och skulle rekommendera Great Planes pro wood glue eller Plastic Padding express.
    De här limmen torkar snabbare och är kanonfina att bygga med.

    -CA är bra att fästa plankningen med mot vingens framkant för att få till en början samt att limma gångjärnen med.
    -Epoxy till brandväggen och landställsplattan

    I övrigt trälim rakt igenom.

  5. #5

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Jag bygger med trälim och skulle rekommendera Great Planes pro wood glue eller Plastic Padding express.
    Instämmer med T5! Speciellt när man skarvar flak för plankning och vill ha det helt osynligt är Great Planes lim (eller liknande) att föredra. Tycker Cascos lim blir segt och är svårt att slipa. I värsta fall ser man skarvarna under plastklädseln.

    Min erfarenhet iaf.

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Då blir det en hink med great planes lim på inköpslistan istället då

    Tack!

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Kan hålla med föregående talare ang limmet.

    Funkar perfa. Jag köpte en stor flaska och den minsta.

    Den stora flaskan är ganska klumpig att limma med så jag häller över i den mindre när jag bygger.

  9. #9

    Standard

    enda är att jag tycker limmet luktar kloak, samt att det inte funkar att fylla hål å gropar med, klart + att man kan slipa det relativt fort.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Skall iväg handla idag, blir nog inte den stora flaskan utan ett par mindre isåfall (gillar inte heller stora flaskor).

    Nu till nästa fråga. Jag hade tänkt spika ihop en byggplatta med plywoodskiva som jag sätter en korkmatta på. Hur stora byggplattor kör ni med ? Dum som jag är så har jag inte rullat ut ritningen hemma ännu så jag kan mäta och nu sitter jag på jobb och hade tänkt köra och handla direkt här efter. Räcker typ 50*100cm ? Hade tänkt ha bygget på skrivbordet hemma nämligen. (Kommer bygga 1 vinge åt gången)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #11

    Standard

    Ta lite större, det är alltid bra med plats.
    Jag kör med MDF skiva och en bit hård markisolering ovanpå (Foamskiva).
    När foamen är alltför nött vänder man bara på foamen så har man en fräsh yta igen.

    Ang limmet: Flaskans storlek spelar ingen roll. Du ska hälla upp lite lim i en stadig kopp och sen använda en liten pensel. Det är det bästa sättet att få på lagom mycket lim med bra fördelning.
    Välj en pensel som är skön att bita i, för den hamnar i munnen efter varje påstrykning då du ska placera träbiten och behöver båda händerna.

    Ordna också bra byggnålar.
    T-pins är det bästa tycker jag. De har ett horisontelt handtag uppepå så när limmet torkat och nålen sitter fast är det bara att vrida den lite så lossnar den lätt.

    Köp också ett större antal enkelsidiga rakblad (finns på byggvaruhusen där de säljer tapeter) och ett gäng X-acto #11 knivablad, det går åt både under bygget, men framförallt när du ska klä modellen.

    Är det nått så fråga bara...

  12. #12

    Standard

    Jag körde med en 120x60cm foam skiva när jag byggde min.
    Du hinner säkert färdigställa denför jag hinner få färdig min

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Skall iväg handla idag, blir nog inte den stora flaskan utan ett par mindre isåfall (gillar inte heller stora flaskor).

    Nu till nästa fråga. Jag hade tänkt spika ihop en byggplatta med plywoodskiva som jag sätter en korkmatta på.
    Hur stora byggplattor kör ni med ? Dum som jag är så har jag inte rullat ut ritningen hemma ännu så jag kan mäta och
    nu sitter jag på jobb och hade tänkt köra och handla direkt här efter. Räcker typ 50*100cm ? Hade tänkt ha bygget
    på skrivbordet hemma nämligen. (Kommer bygga 1 vinge åt gången)
    Jag köpte "soft-board" och sedan
    en tjockare variant av masonitskiva (ca 8mm), dom limmade jag sedan ihop med vanlig trälim.

    Måtten: Masonitskivan var orginalmått 800x1200 (mm), fick den uppkapad så att jag fick två bitar som var 800x600.
    Fick sedan softboarden sågad till samma storlek, tror hela kalaset gick på ca 170 kronor på Woody (inkl. sågning).

    Annars finns det frigolitskivor som har lagom storlek och är lite lättare att fästa nålarna i.

    Det kan vara bra med 2 skivor, då kan man bygga på 2 ställen samtidigt så att man inte sitter sysslolös när limmet torkar.

  14. #14
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jahapp, då har bygget officellt börjat. Lådan är öppnad, ritningen uppskuren och på nedersta bilden ser ni högra vingen som jag hade tänkt spika ihop först



    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #15
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Som ni säkert läst i den andra trådarna så felar det lite i instruktionerna. De 4 längderna som skall vara 24" lång är 24.5" långa. Det fixade geringsågen men skapade lite förvirring efterssom det fanns 2 andra bitar som faktiskt var 24", dom var dock inte helt rektangulära.

    Ett annats tips inför extran, skippa kalkulatorn och köp en linjal och en vinkelhake med " istället. Fasen så mycket enklare än att räkna om (iallafall för ett mattesnille som mig, hrm..)

    Första listen limmad. Kör med trälim från skånehobby. Klibbar bra och direkt, tummen upp

    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #16

    Standard

    Att vingbalkarna är lite olika längd spelar ingen roll.
    När du byggt vingen så kapar du dem jäms med sista sprygeln och sandpapprar jämnt.

  17. #17
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Ös på Glawe... Ska bli kul att följa bygget!

    Lycka till!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  18. #18
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Bara ett spant kvar att limma idag, sen får det vara nog för dagen:

    Att tänka på:

    *Fila eller sanpappra upp hålen för vinginfästning och kolla så att pappröret löper någerlunda fritt, annars blir det svårt att få den på plas när det är limmat.

    *Borra hålen för servon, finns inte mycket plats över sen för att göra det.


    Mvh / Fredrik Glawe.

  19. #19
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Som jag nog sagt tidigare.. Beundrar er som bygger från byggsats! Minns själv när man orkade sitta uppe till 02.00 på natten och limma bara för att man så gärna ville se lite struktur på maskinen...

    Nu är man som Cornelius sjöng.. Gammal och trött.....

    Lyfter på hatten Glawe! Skall bli kul att följa bygget..

    Mvh
    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  20. #20
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Oja, roligt är det . Frågan är bara om jag vågar flyga den sen eller om den skall glasas in hehe.
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Premiärflygning Sig Somethin' Extra
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 19:06
  2. Sig Somethin' Extra - Kit
    Av Glawe i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 20:53
  3. Byggtråd: Somethin Extra
    Av Casimir_rc i forum Byggdagboken
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 13:22
  4. Sig Somethin Extra
    Av Glawe i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 09:25
  5. Motor till Somethin Extra
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •