Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 73

Ämne: Graupner Extra 300L

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Smooth flying och happy landings min vän!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  2. #42

    Standard

    Sådärja, nu har den flugits också.
    Motorn går helt perfekt, 9000rpm med 17x6 apc, men jag ska testa en mindre prop med mera stigning för att få mer fart.
    Nu flög jag full gas hela tiden för att ha tillräckligt med fart för manövrarna, trottlade jag ned gick det för sakta för tex en vanlig looping.

    Vädret var fint men det blåste ganska friskt... Flög tre tankar = ~1.5L soppa och det blev högst 30min flygtid, förmodligen mindre... Ganska törstig motor, kanske kör 8-9min full gas på en halvliter eller 400cc (vet inte hur stor tank jag har).

    Det här är det största plan jag flugit och jag måste medge att det gav mersmak. Det är helt stabilt och penetrerar vinden som om det var helt lugnt. Manövrarna blir rena och förutsägbara utan nervösa svajningar.
    Aningen undermotoriserat, men jag hoppas en snabbare prop gör att jag inte behöver flyga med plattan i mattan hela tiden...

    Nu vidare till nästa projekt, konvertera en PA Mini Katana till OS.30fs att flyga på fotbollsplanen här utanför

    ...Kan säga att ljudet på filmen inte gör motorn rättvisa, den låter helt grymt!
    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=E1XiFEQZp94]FILM[/ame]



  3. #43
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Grattis till premiären!

    Jag tror nog att det går mindre bränsle när du kört in motorn ordentligt. Jag har också 0,4–0,5 l tank i min Sukhoi. I början hade jag sändartimern på 8 min, har väl kört 12 gallon bränsle genom min 1.41-tvåtaktare vid dethär laget, stor skillnad på kompressionen nu och i början. Kör numera 14 min och har ordentligt med bränsle kvar då jag landar.

    Synd bara att du var tvungen att blya :-(

    Det är härligt med kärror som inte är vindkänsliga.

  4. #44
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Roligt att allt gick som det skulle!!
    / Christian Olsson

  5. #45
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    :up:
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  6. #46
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    :up:
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  7. #47

    Standard

    Roligt att höra

    Flög tre tankar = ~1.5L soppa och det blev högst 30min flygtid, förmodligen mindre... Ganska törstig motor, kanske kör 8-9min full gas på en halvliter eller 400cc (vet inte hur stor tank jag har).
    Det är det som blir problemet med stor metanol motorer

  8. #48

    Standard

    ...Men det är värt det!
    Funderar redan på en Magnum 1.80fs eller OS 2.0fs

  9. #49
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Många,många grattis!
    Väkommen till klubben: Fler cylindrar,fyra takter,roligare flygning!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #50

    Standard

    Tack för kommentarerna allihop, känns bra att ha "gjort bort" premiären och vet att allt är funkis.
    ARF är lite enklare att premiärflyga än kitbyggen man lagt ned mycket tid på, men det var lite nervöst i alla fall för det kostar ju en del om man har otur och kvaddar.


    Tvåcylindrigt är skoj, skönt ljud men framförallt helt vibrationsfritt. Man kan nog lägga en penna på kåpan när motorn står och puttrar på tomgång utan att den trillar av
    Ska ordna en APC 16X8 och ut och flyga igen på Tisdag om vädret tillåter.
    (Kul att ha ett bra plan att träna program med, blir lite less på att bara fräsa runt)

  11. #51

    Standard

    Lite småförbättringar:

    1. Ny prop, APC 16X8

    2. Satt 4mm blindnötter och bultar för kåpan...Sitter stenhårt

    3. Drog om gas-pushrodden som var lite halvknackig, nu får jag lite bättre ax

    4. Nya avgasrör, Silikonslangarna mk1 jag hade smällte efter några fullgasrepor. Dessa, mk2 kommer från hobbyaffären, kostar 100spänn och jäklar om de inte håller!


    5. Mätte upp den omärkta orginaltanken, den är på 50cl. Bytte ut den till en språjlans Dubro 60cl för ett par minuters längre flygtid.


    6. Monterade soppafilter

    7. Balanserade om kärran. Förra konfigurationen satt med 700gr bly innanför brandväggen, dessa togs bort och jag silikonade fast 300gr inne i kåpan istället och det blev bra. TP ligger 10mm längre bak än rek. men med förflyttningen längre fram sparade jag 400gr dövikt.
    (Tur man inte är elflygare som hela tiden väger och pillrar med fjädervikter. Jag balanserar med halvkilon och hekton )


    Färdigt resultat, alltihop packeterat i glasfiber



    ...Sticker ut och testar imorrn, föhoppningsvis har jag inte glömt att montera tillbaka något viktigt

  12. #52
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Blir glad när jag läser om din kärra..
    Du gör som jag,lite trial and error,åsså provar sig fram med tipsen som kommer från andra galningar för o hitta det bästa receptet..
    Hoppas det kommer o gå bra! PDT_Armataz_02_43
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #53

    Standard

    Kul att du hänger med Bilder-Bokis...

    Jo, det blir alltid lite trial & error innan man hittat det som funkar bäst.
    Tips, trix och allmän erfarenhet finns ju hur mycket som helst och det är klart man ska låta andra göra misstagen först så man kan snajda sig runt dem själv

    Om testflygningen imorrn är funkis så är det här projektet avslutat, men det är klart. Det finns alltid utrymme att pilla lite extra eller fixa till något som inte äe 100.

    Hursomhelst är jag jättenöjd med planet och motorn... Hoppas få njuta av många flygningar innan bäst före datumet går ut...Som det gör på alla plan förr eller senare.
    Mersmak för stora kärror kom som ett brev på posten efter första flygningen med den här Extran. Det är en helt annan stabilitet och kraft än i småa plan och jag vill redan ha ett till.
    Samma storlek skulle vara OK (Jag kör VW Golf) men med liiite mer motor.
    Kanske en 180cm Katana eller Yak med en 1.80 fyrtaktare?

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Kul att höra, vilken tur att du inte la av!!

  15. #55

    Standard

    Jep Wåfflan, jättetur.
    Jag fick lite av en nytändning när jag sålt bort alla gamla småkärror och byggde den här klunsen. Stora plan flyger bättre och det är lite mer spännande att flyga med dem.
    Just nu känns det grymt kul, Extran sitter i bilen och väntar, husse ska rasta den efter jobbet

  16. #56

    Standard

    Sådärja, nu kan jag avsluta det här projektet, planet är helt klart.
    Med 16x8 propellern hittade jag den perfekta kombinationen, planet flyger helt perfekt på 2/3 gas och det finns 1/3 i reserv för de längre verikalerna.
    Efter ombalanseringen känns planet livligare (och 400gr lättare) men absolut inte ostabilt eller fladdrigt.

    Har också testat att flyga encylindrigt och det går bra. På full gas finns tillräcklig kraft att flyga runt utan att man ligger på marginalen, det känns tryggt då jag ska envisas med att inte ha omb. glöd, i alla fall ett tag till.

    Sista flygningen för dagen blev lite av ett antiklimax. Direkt efter start klättrade jag rakt upp och gjorde en stall turn, tyvärr hade jag dragit ned tomgången till 0 för att kunna landa tillräckligt sakta på föregående flygning så det blev tvärtyst där uppe.
    Dök rakt ned och jämnade ut och fick sen gå 300 meter för att hämta planet och bära tillbaka det, fulltankat (6.5kg).
    (Ville inte cirkla runt för jag känner inte stallfarten så bra ännu, tog det säkra före det osäkra och lät kärran glida rakt fram tills farten tog slut)


    ...Fortfarnade finns lite motorinställningar kvar att göra och förmodligen ett ombord glödsystem 'down the road', men för tillfället är det här projektet avslutat och jag ska sluta tjata...

    Until next time
    /T5

  17. #57

    Standard

    HAHA, jag måste ha damp!

  18. #58
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    HAHA, jag måste ha damp!
    Ja, först köper du en boxermotor som du alltid velat ha, sedan köper du ett plan till motorn. Så ratar du din boxer och ersätter den med en bensinare. Vad är nästa steg? Nytt plan till bensinmotorn?

    Nej, skämt åsido. Hoppas Extran balanserar bra med den nya motorn och att tändsystemet inte stör mottagaren (har aldrig själv kört bensin). Du kan ju köpa en stor Cub eller annan skalamodell till din OS.

    Ska för övrigt till Åbo i morgon (Skolmusik 2007), men det lär vara program från morgon till kväll fram till lördag.

  19. #59

    Standard

    ...Nästa steg är att jag säljer FT160'n till dig och köper bensinare för pengarna

    Charging for maiden #2.

    Gött! Ska ut imorrn och se om jag får nån snurr på spisen. Ser allt OK ut blir det flygning.


  20. #60

    Standard

    R.I.P 2007-05-16

    Idag dog Extran. Motorn la av och planet klippte.
    Jag har kanske 20 flygningar på Extran och i sanningens namn blev jag mer och mer skeptisk till den ju mer jag flög... Den är tung med sina 6.2kg och väldigt klippbenägen.
    Landar i typ 80 knyck och snaprollar om man provocerar den det minsta på höjdrodret.

    Vingen är hel och ska sparas, men kroppen gick av... Orkar inte laga den då det lär addera 300gr mer vikt.

    I alla fall, nu har man en fin bensinmotor och lite power servon till nästa projekt
    Tror jag ska köpa en Funtana 100X att köra skiten ur... Wohoo!

Liknande ämnen

  1. Graupner Extra 300 S
    Av Frank i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 19:12
  2. Extra 300L
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 10:07
  3. Hyperion Extra 300L
    Av |mix i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •