Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Biltemas 12V bly gel-acc bra eller kass?

  1. #1
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Biltemas 12V bly gel-acc bra eller kass?

    Tänkte köpa ny bly gel-acc till fältlådan och Biltemas 12V/10A är ju väldigt billiga. Någon som vet om de är bra?
    Kjell & Co har också batterier fast det står PANASONIC på dem och de kostar 150 kr mer.. Undrar hur mkt det skiljer i kvalitet?
    / Christian Olsson

  2. #2

    Standard

    Biltema's är klart bra.
    Har både en 7ah och en 4ah till min Sullivanstarter och de har hållit länge... Mkt bra 'bang for the buck'.

    Biltema säljer också en billig laddare som funkar fint att ladda batteriet med. (artikelnummer 37-711 kostar 259.-)

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ok, ja det är ju så billigt så det får bli ett sånt!
    Vad beträffar laddare så har jag nyss beställt en sån här.. http://www.ctek.com/SE/MXS3600/egenskaper.asp
    / Christian Olsson

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Christian,
    Jag har kört slut på ett 7Ah Biltema efter mycket användning och har nu sen förra hösten ett nytt. Mycket prisvärt. Har även haft problem med mycket dyra originalbatterier till min tvåhjuling (Yamaha) så även där tog jag chansen får 2 år sedan och moddade ett Biltema 7Ah-batteri och det har fungerat utmärkt - betydligt bättre än originalet för ca. 1500 kr (!!). Så du kan nog lugnt testa ett - chansningen är inte stor rent ekonomiskt.
    Sen vill jag säga att skall ni ha det till en elstarter så välj inte ett för litet batteri - 4Ah-batteriet är klart sämre än t ex 12 Ah när man kör elstarter. Personligen skull jag inte välja mindre än 7 Ah om man skall köra starter - men ännu hellre 12 Ah om man orkar bära..
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Har kört med Biltema's 7,4 Ah i flera år till min sullivan fetstarter utan problem, samtidigt som den drivit glowdrivern via en panel. Dock har mitt 10 ah batteri till min 1200:a (suzuki motorcykel) visat sig vara i klenaste laget efter en vinteravställning. Förmodligen pga självurladdning. Fick använda apostlahästarna för att få igång den! Pust!

  6. #6

    Standard

    Det är onödigt att kånka runt på ett 12ah batteri om man inte ska starta större motorer.
    Mitt 4ah batteri + Sullivan deluxe starter är perfekt för mindre fyrtaktare.
    Snurrar igång 0-.91 fyrtaktare och ~.50 tvåtaktare utan några som helst problem... och passar perfekt i fältväskan.

    Använder bara 7ah batteriet för att ladda sändare och mottagare hemma i hobbyrummet, det är 4ah som kommer med till fältet och det levererar utan problem!

    /Edit: Kollade och det var 4.5ah

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kan bara säga att jag körde med ett 4Ah (eller kanske 4,5Ah) för några år sedan och det klarade i o f s en OS .40 2t - men när jag bytte till 12 Ah så var det som jag bytt elstarter (Sullivan). Men dom kan ju ha blivit bättre.
    Men generellt så torde ett större batteri ha lägre inre resistans och följdaktligen kunna leverera mera ström. men fungerar dagens 4,5 Ah-batterier så är ju det bra. Annars kan ni köra på LiPo - det behövs inte speciellt stor acke för att det skall fungera till startern.
    Hälningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Du har rätt, ett större batteri levererar mer ström och ger mer kraft i startern.
    Men då ett litet och lätt batteri klarar jobbet är det enklare att bära på.

  9. #9
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja, jag får nog förtydliga mig lite.. Det är inte så att jag aldrig använt en starter & en blyacc innan.. Jag har förnärvarande ett 7A batteri som driver startern och det funkar bra. MEN jag ska nu köpa ett 10A för att få lite mer kräm och undrade då mest om Biltema höll god kvalitet men det gör de ju tydligen! Så det blir till att köpa ett sånt. Jag startade precis min första 20cc och nu börjar det gå lite tungt..
    / Christian Olsson

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    20
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Hej Christian !

    Vill bara upplysa om att laddaren du köpt är helt suverän, jag använder den till blyackar, MC-batterier samt vanliga bilbatterier.

    Den kan vara inkopplad i månader för underhållsladdning, och att den är svensktillverkad gör ju inte saken sämre.

    Mvh
    Holm

  11. #11
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja, jag har hört att de ska vara jättebra! Köpte en till min bror i födelsedagspresent men jag blev så jäkla sugen på att köpa en till mig själv när jag fick se den!

    För er som är intresserade av att köpa så säljs det en hel del C-Tek laddare på Tradera. Jag köpte min för 510:- där.. Mekonomen tar 695:-.
    / Christian Olsson

  12. #12

    Standard

    Jag har också en C-tek (Onyx 90) som jag använder till de små gelaccarna, men främst till mitt fritidsbatteri som jag kör en 12v båtmotor från

    Tipsade om Biltema laddaren för jag har en sån med och den är billigare och duger bra till gelaccarna.

  13. #13
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Vad kostar Biltemas bly-gel Ack?

    Peter

  14. #14

  15. #15
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    www.biltema.se

    Prisex: 7ah 89.90.-
    Det är jäkligt billigt!


    Själv börjar jag tröttna på alla dessa olika laddare, balanserare, nätaggregat osv..
    Tänk om det kunde finnas EN laddare som laddade ALLA typer av accar, gick att mata med 12 el 230V, gick att koppla till PC´n och som verkligen stängde av laddningen i rätt tid och aldrig överladadde.
    Sen skulle kalaset få kosta max 1000 spänn.. man kan ju alltid få drömma..

    Är det bara jag som har lådvis med laddare, nätaggregat och div "nödvändiga" tillbehör? :roll:
    Det känns som att man bara handlar och handlar.. Själv blir jag aldrig riktigt nöjd med laddarna. Köpte senast en SIMPROP Bi.power som inte ens kan stänga av sig när accen är full.. Den laddar gladeligen min 1,2V C-celler till handglöden på 1200mAh upp till 4000mAh... och 1000kr har man betalat för skrotet.. :cry: Vissa tycker att jag borde skicka tillbaka den.. Kanske borde man det och köpa alkaliska batterier för pengarna man får tillbaka.
    / Christian Olsson

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag laddar mitt blyack (7A av modellhandlarsort (dvs dyrare sort...)) med min Swallow-laddare. Funkar fina fisken bara man följer anvisningarna (dvs att ladda med max 30% av betteriets kapacitet).

    Min far har ett Biltema-blyack med samma kapacitet. Den får jag dock ladda med ännu mindre för att det ska gå.
    Kanske är det laddaren som spökar, eller batteriet. Funkar gör det iallafall, men man får (som vanligt när det gäller batterier!!) inte ha bråttom

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Köpte senast en SIMPROP Bi.power som inte ens kan stänga av sig när accen är full.. Den laddar gladeligen min 1,2V C-celler till handglöden på 1200mAh upp till 4000mAh...
    Har själv en Swallow AC/DC som borde fungera likadant som din Simprop.
    (Är handglöden NiMh eller NiCd?)

    Har själv en handglöd med NiCd. Laddar jag långsamt (1/10 C) är det inte så farligt att laddaren inte stänger av, NiCd cellen tål nog nästan konstant laddning med denna laddström. (Trickle charge?) och laddar jag med ½C så hittar nog laddaren peaken och stänger av.

    NiMh tål inte konstant laddning på 1/10C så i så fall är det bäst att ladda litet snabbare så laddaren hittar peaken och stänger av sig.

    Pröva på 600mA så borde nog laddaren stänga av sig om det inte är något fel på den.

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag laddar både Nimh & Nicad till handglödaren.. Just nu står den och kör laddcykler 500mAh in - 500mAh ut 4ggr.. så får vi se om det får fart på accarna. Jag köpte precis en ny Sanyo 2400mAh Nicad cell och den var helt tom när jag fick den. Jag satte den på laddning på 500mAh och när den tutat in 400mAh i cellen så stängde laddaren av sig och tyckte att cellen var klar. Jag har hört att man måste ladda upp/ur nya celler ett par ggr innan man "får igång" dem!?
    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  2. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  3. Åktur i Biltemas Mustang, med eskort...
    Av The AirGhost i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 10:45
  4. Biltemas bandsåg
    Av zeno i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 06:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •