Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Calmato Sports

  1. #1
    asks avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    67
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard Calmato Sports

    Jag har köpt en Calmato S. Jag har tänkt ha den som "buskärra" och även ha den vid klubbtävlingar, typ limbo, ballongjakt mm. Frågan är om det är något särskilt att tänka på vid monteringen eller om det bara är att köra på enligt bruksanvisningen.

    Arne

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Jag har haft en sådan och jag körde på efter bruksanvisningn, det funkade fint.
    Lycka till!!

  3. #3

    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Jag knöade in ett extra servo för skevrodrena. Den har också haft skidor på sig vilket gick fin-fint. Annars inga bryderier med bygget vad jag minns.

    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=1160
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=2021

    Lycka till!

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Byt gärna ut plastlinkarna till höjd o sida.

    Linken till höjden gick av på ca 10 meters höjd på vår
    klubbCalmato med förödande konsekvenser.
    "Spjut i backen".

    Mvh Kent

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ....Kör inte in i vedbodar....
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    asks avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    67
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Tack för tipsen, särskilt det om vedbon. Visar ett panorama, från väster till öster, på vårt fält . Där finns ingen vedbod men som ni ser flera träd som man kan flyga slalom mellan. Visst händer det att man missar och det kan ta lika hårt som att flyga in i vedbon.



    Arne
    MK Tre Aviatörer
    Kivik

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Arne,
    Tyckte jag kände igen den välbekanta siluetten på fältet...
    Sen såg jag ju vad det var - Tre Aviatörers fält - kul !
    Har hälsat på er ett par gånger när vi varit på Österlen-semester.
    Och det är alltid lika trevligt att besöka andra Klubbar och fält.
    Hälsningar
    Roger E
    Västerås

  8. #8

    Standard

    Jag skulle nog byta ut tanken till en bättre.
    våran som vi hade läckte som ett såll och förstörde balsan.
    Detta har jag hört ifrån flera Koysho flygare.

  9. #9

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Ang. tanken var inte det på tidigare modeller?
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  10. #10
    asks avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    67
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Min har nog legat nåt år på hyllan i affären, så det är väl bäst att kolla tanken noga. Man kanske ska lacka tankutrymmet också, för säkerhets skull.

    Arne

  11. #11

    Standard

    Äsch, en tank är inte så dyr, Kanske en Dubro 6oz för typ 50spänn?
    Jag skulle inte installera en tank jag inte litar på i en ny modell och jag har hört om Calmatotankar som läcker.

  12. #12

    Standard

    Hej
    Håller precis på att montera min calmato sport, och kör på enligt beskrivningarna. Jag har satt i en asp61fs i den, (gillar fyrtaktsljudet).
    Hoppas det blir bra motorval. En lite fråga är dock vilken prop som skulle bli optimal. Har fått olika rekomendationer, och valde till sist en 11x7, eftersom jag fick höra att 12" slår i gräset. Ni som har erfarenhet av calmaton och fyrtakt, vilken prop skulle ni sätta på?
    MVH Jonas

  13. #13
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    11x7 o en skapligt låg tomgång så blir det jättebra.. Lycka till,det är en jätterolig kärra!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Gratis till en helt underbar kärra. Byggde min direkt efter beskrivningen och det funkade bra. Plastlinkarna har hållit än så länge i alla fall.

    Angående calmato 60 sports så undrar man om den nånsin kommer komma till sverige, när man söker på ebay.de på calmato 60 så kommer det ju upp några 60 sportsar, som ligger under 2000.

    Nån som vet något om calmato 60-modellen om den kommer komma till sverige?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  15. #15
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygis73
    Hej
    Håller precis på att montera min calmato sport, och kör på enligt beskrivningarna. Jag har satt i en asp61fs i den, (gillar fyrtaktsljudet).
    Hoppas det blir bra motorval. En lite fråga är dock vilken prop som skulle bli optimal. Har fått olika rekomendationer, och valde till sist en 11x7, eftersom jag fick höra att 12" slår i gräset. Ni som har erfarenhet av calmaton och fyrtakt, vilken prop skulle ni sätta på?
    MVH Jonas
    kör med 11*6 på ys 63 o det drar som f*n.. att tanken läcker har jag inte tittat på då jag sällan har en modell längre än en sommar(crashar ofta torgnys fel) men det ska jag genast undersöka..tack för tipset

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #16
    Hanss avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    Mellan två jobb
    Klubb
    FK Nordvingen

    Standard

    Hur stor bör motorn vara (tvåtaktare) på en 40-modell för att ha hovringsegenskaper / vertikalprestanda?
    Om Harley Davidsson tillverkade flygplan,
    Skulle du våga flyga då ???

  17. #17

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
    Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
    11x7 låter också lite litet.
    Pröva 11x8 eller 11x9 APC.

    Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.

  18. #18
    Hanss avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    Mellan två jobb
    Klubb
    FK Nordvingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
    Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
    11x7 låter också lite litet.
    Pröva 11x8 eller 11x9 APC.

    Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.
    Träning, träning, träning, men ordentlig vertikalprestanda då???
    Om Harley Davidsson tillverkade flygplan,
    Skulle du våga flyga då ???

  19. #19
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Var väl de jag trodde, Wesse vet inte hur stor propeller man ska ha.. åk och köp större hjul och en 20x8 propeller så ska du få se på drag wesse PDT_Armataz_02_11 PDT_Armataz_02_11 PDT_Armataz_02_11

  20. #20

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Till en .61 fyrtakt bör du använda en 13x6 APC. 11x6 är definitivt för litet; I synnerhet på en Y&S .63:a.
    Problemet med att proppen tar i marken kan ju fixas genom att lägga motorn på sidan så vevaxeln kommer högre upp.
    11x7 låter också lite litet.
    Pröva 11x8 eller 11x9 APC.

    Tror inte en Calmato Sports hovrar så bra...lite små roder ...men man kan ju pröva.
    Joho rå Jag hovrar med min calmato sports till den börjar backa.

    Min gx40 orkar inte hålla den så läng
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Calmato sports
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:29
  2. Calmato sports
    Av chrisvås i forum Metanolmodeller
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 15:37
  3. Calmato 40 Sports igen!
    Av Craftman i forum Metanolmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 22:17
  4. Calmato sports
    Av Birdtwig i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •