Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp. TT pro 40

  1. #1
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard Hjälp. TT pro 40

    Hej

    Nån som vet hur många varv lågfartsskruven ska vara utskruvad från botten?. Nån form av grundinställning. Är helt ute och cyklar just nu. Den spottar soppa som en tok och vill gärna gå baklänges.

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 394
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har en Thunder Tiger 36 Pro där högfartsnålen är knappt två varv utskruvad och tomgångsnålen är utskruvad drygt 1,5 varv från bottenläget.

    Det kan variera en del från motor till motor men ett gott råd är att börja med högfartsnålen 2-2,5 varv utskruvad. När du fått igång motorn ställer du in högfartsnålen vid fullgas. Tomgångsnålens inställning spelar då liten roll.
    Prova därefter att dra av gasen till ca. 1/3. Låt motorn gå där en stund och dra sedan snabbt på fullgas. Om den då spottar och har sig ska du skruva in tomgångsnålen lite (ta 1/4 varv per försök). Om däremot motorn tenderar att dö ska du skruva ut tomgångsnålen lite. När motorn kan gå från 1/3 gas till fullgas utan att vare sig bluddra eller tendera att dö kan du gå vidare och på nytt justera högfartsnålen vid fullgas.

    Upprepar nu processen ovan i tre-fyra omgångar med succesivt allt lägre tomgång ska du se att du snart har en motor som går fint på alla varv. Med denna metodik är det liten risk att man "skruvar bort sig".

    /Michael

    P.S. Jag antar att du har en förgasare där tomgångsnålen sitter mitt i i trotteltrumman. D.S.

  3. #3
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Hej

    Tack för snabbt svar. Ska prova imorgon. Tror min lågfart är väl långt utskruvad just nu.. Ja det sitter en lågfart i trumman på motsatt sida om nålen. Blir galen på motorn men men.

    Tack
    /Christian

  4. #4
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Motorn ligger numer nerpackad och kommer troligtvis aldrig att mer få äran att bli startad av mig. Den går tamejsjutton inte att ställa in :evil: .

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Vad har du för bränsle till den, hur gammal är motorn?

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  6. #6
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Kör med dynaglo 5, dvs 9%syntet 6%ricin 5%nitro tror jag det är. Motorn är nog minst 5 år men knappt körd. Vad göra..

  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skicka den till Dr Bokis för omhändertagande..Allt går o fixa!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Allt går att fixa är något av mitt signum men denna motor är inte värd det. En motor som vägrar gå utan att man lägger ner timvis med tid på den är i mitt tycke mer lämpat som sänke vid ålmete . Har även en asp med samma betende. Kanske är tvåtaktsallergisk helt enkelt ops: .

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Jag köper den av dig!

    "Give me an offer I can't refuse, eh?"

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. hjälp
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 20:05
  2. Hjälp !
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 13:49
  3. hjälp!
    Av Henrik.A i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 09:46
  4. hjälp
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 17:16
  5. hjälp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •