Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Cessna-bygget - (30/6) Vingplankning...

  1. #21

    Standard

    Häjsan häjsan...

    En liten uppdatering såhär framåt kvällningen, en fantastisk aprilkväll som denna =)

    Idag har kroppen holkats ur. Måste faktiskt erkänna att far mins idé var bättre än min egen, så han fick äran att praktisera den (visst är jag snäll...)





    Dock fick arbetshästen – friggosågen – ta ledigt ett tag. Det var dags för lite snabbslöjdande för att kunna skära ut alla delar.

    Två skruvar sattes fast i underlaget. Där emellan spändes en fjäderbelastad tråd upp. Och tro det eller ej – det fungerade kalasbra, inte en onödig svordom! =)





    Resultatet av dagens övningar blev ett steg närmare en färdig flygplanskropp, och till och med ganska okej =)





    Beträffande vikten på kroppen reducerades den till hälsosamma 357 gram.
    En snabb överslagsräkning gjordes och slutvikten på kärrann bör hamna någonstans runt 2,1 kg. Hur verkar det? Är det en acceptabel vikt på ett plan som detta? Jag är nöjd hittills i alla fall =)

    Det var allt för den här gången. Imorgon blir det vingbyggartajm, om det inte är äckligt bra väder. Då är det inte helt omöjligt att flygerierna får förtur.

    /Johan.

  2. #22

    Standard

    God kväll!

    Idag har äntligen vingbygget dragit igång... Lite senare än önskat, men, men...

    Byggets nyckelord för dagen: PRECISION =)

    Dagens övningar resulterade i vingbalkar utskurna i 2mm plywood som sedan limmades framför vingens bakre halva. (Glömde naturligsvis kameran idag) Men arbetet fortsätter lite grann imorgon, så bilder på dagens bravader kommer då. Hoppas nu att vingen i alla fall blir frigolitfärdig imorgon.

    Dagens fundering:
    HUR GÖR MAN MED FÖRLÄNGNINGSKABLARNA TILL SVERVONA I VINGEN?
    Ska man göra en ränna för dessa innan man plankar, ska man slöjda i vingen efter plankningen, eller har man nån kanal som de går i?

    Kanske en kluring att fundera på tills imorgon...?

    Nåväl...
    Mer text och lite bilder kommer imorgon.

    /Johan.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    På ett kit jag byggde för ett tag sedan så hade man löst det som så att man hade skurit ut vinghalvorna i cellplast, klätt dom med tunn balsa. Sen hade man skurit ut en ränna som servokabeln skulle ligga i.
    Så man la i den och limmade sen på en ~3x3mm balsalist att täcka för.

    Visst blir det jobbigt ifall man blir tvungen att dra om kablarna... Men gör du rännan stor nog så att kontakten kan gå i, då går det nog med massor av vilja

  4. #24
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Byggde en gång en Stuka från engelska Aerotech, med frigolit vinge och som var plankad med abacchi??? :roll: (Ber om ursäkt för stavningen på det) ops: Där hadde jag önskat att plankningen inte var limmad i förväg. Det jag gjorde var att skära ett spår i varje vinge som gick mellan servo brunnarna där jag sedan lade i ett tunnväggigt plaströr, påminde om de vita elrör som finns fast med som sagt tunnare väggar. Sen var det lite trixigt att få det hela snyggt igen . Spackel och tunn balsaplankning blev det dock tillslut. Enkelt att bara dra i en ståltråd och använda som draglina för servokablarna som gled oerhört lätt i röret.
    Mitt tips är nog att skära upp en kanal och om det behövs lägga i någon form av rör som du kan dra kablaget i alternativt lägga med en draglina, ta till diameter så det räcker för samtliga kablar och ev skarvkontakter. Sedan skulle jag nog planka över allt sammans. Tror det blir snyggast. Det är nog så jag skulle göra i alla fall. Men det finns säkert fler tips...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Cringer förresten... Är inte det en stor grön kissekatt med gula ränder?

    OT, Ompa: Hur flög Aerotechs Stuka?

  6. #26

    Standard

    Tack för tipsen...
    Verkar vettigt med ett rör så att man lätt kan dra om kablar om det skulle behövas. Måste mäta lite på vingen bara och se efter att det inte bara blir massa rör, utan lite vinge också Hoppas att det går vägen.

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Cringer förresten... Är inte det en stor grön kissekatt med gula ränder?
    Haha! Jo, det är He-Mans stridskompanjon innan den förvandlats till Battle cat. När jag var mindre tyckte jag att det lät skitcool, men när jag slog upp det så var det inte så j*a hårt längre. Det betyder tydligen "krypa för", "svansa för". Så lagom kaxigt... HAHA! Har dock alltid gillat He-Man så det är smällar man får ta


    Före...


    Efter...

  7. #27
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Cringer förresten... Är inte det en stor grön kissekatt med gula ränder?

    OT, Ompa: Hur flög Aerotechs Stuka?
    Stukan flög faktiskt snällt och bra. Det var inga större överraskningar när jag flög med den. Höll man bara någorlunda fart vid landningarna så var heller inte dom några problem. Att glida in på tomgång gillade den inte utan ville då klippa.
    Dock överlevde den inte när jag hadde gjort några simulerade "dive bomb´s" då servot till höjden inte orkade räta upp den längre. Skulle nog satsat på ett servo med ståldrev. Det Hitech 422 som jag hadde var vissa drev helt rensat på tänder. :evil:
    Men det blev en lärdom mer
    Inget att gråta över det hände för ca 3år sedan.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #28
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    varför inte lägga vanliga trevliga böjliga stötsänger i vingen för skeven?
    då har du ju bara 1 servo för skeven och sen en för klaff, istället för att klämma ner 2st servon osv

    jag skulle ha satsat på stötstång faktiskt.

  9. #29

    Standard

    Jaha… plankningen är nu gjord. För att vara en förstagångsplankare så får nog resultatet anses som mycket gott. Huruvida metoden är optimal eller ej kan jag inte uttala mig om. Än! =)

    Till en början var det ett allmänt pusslande med att hitta rätt bitar av ”skrotet” som blev sönderskuret med råge. Haha!


    Men till slut var alla delarna på plats. Nedan är en bild på skrotundersidan till vingen


    När allt var funnet och logistiskt planerat var det dags att skära ut diken för stötstängerna. Det kan hända att detta kanske är att häda, men jag hade ingen bättre idé på hur man skulle göra för att få dit dem utan att använda ett servo till varje roderyta. Diken för både klaff och skevroder gjordes. Hoppas att jag inte har gjort bort mig nu… =/


    Jag plankade vingen i två steg då den är något v-formad. Här är en bild av den stackaren under press. Jag roffade åt mig allt jag hittade, som vägde mer än en skiva Carlssons fyrkant… Haha!


    "Monster" var med också, som moraliskt stöd och lekkamrat medan det eländiga limmet torkade… =)


    Stilstudie av ”Cessnavinge under press”


    ”Locklyft”


    Resultatet blev följande


    Den andra sidan följde exakt samma procedur… skillnaden var bara att jag hade fundat flev vikter till denna sida. Haha!


    Det som återstår nu är att gräva fram dikena för stötständerna, limma i dessa och limma dit framkant och någonting att fästa rodrena i samt att klä hela eländet. =)

    HAR NÅGON TIPS PÅ HUR JAG KAN GÖRA NÅGOT BÄTTRE TILL NÄSTA GÅNG, SKRIV DET FÖR GUDS SKULL =)

    Det var allt för den här vändan, men jag hoppas att det ska bli lite bygga av snart igen.

    /Johan.

Liknande ämnen

  1. första bygget :)
    Av MickeN i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 21:14
  2. AVA Pro eF - bygget är på gång!
    Av MrOvanhill i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 15:21
  3. bygget av en ***** pulka!
    Av kenneth67 i forum Byggdagboken
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 02:11
  4. CESSNA-182 40 ARF CMPro ** Bygget har börjat! **
    Av plutoorjan i forum Byggdagboken
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 20:29
  5. CESSNA-182 40 ARF CMPro ** Bygget har börjat! **
    Av plutoorjan i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •