Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Seagull Yak 54 ARF 90-size

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Seagull Yak 54 ARF 90-size

    Tack för tipset Casimir, klickade in en beställning då Kärkkäinen meddelat att de hade modellen i lager.
    Nu blir det att grubbla på motor och servon. Byggandet kommer väl igång först mot slutet av juni men jag kan lägga ut bilder på "locklyft" när modellen kommit

  2. #2

    Standard

    Alltid lika roligt när man kan hjälpa någon

  3. #3

    Standard

    Jag hänger med i den här tråden... Montera en 25-26cc bensinare och avlägg rapport.
    Om det funkar bra har man en fin budgetlösning med det här €150 planet och en kines 26cc'a

  4. #4

    Standard

    Tvärr fick jag inte mitt sommarjob så Yaken får vänta

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Jag hänger med i den här tråden... Montera en 25-26cc bensinare och avlägg rapport.
    Om det funkar bra har man en fin budgetlösning med det här €150 planet och en kines 26cc'a
    Hmm... jag har gett upp mitt elflygande efter att ha fixat 3D-prestanda i min Slowstick. Hovrade Slowsticken med originalmotorn och 3 cells LiPo men när jag bytte till borstlös fick jag våldsamma radiostörningar 30 m bort och körde full fart ner i backen. Att börja med bensinmotor och tändsystem är inte så lockande - vågar inte ta risken att jag inte klarar av radioinstallationen så att allt blir störningsfritt.

    Dessutom vill jag ha ett så lätt plan som möjligt. En Saito FA-125 väger 700g med dämpare och på amerikanska forum skriver folk gott om denna kombination. Saiton är litet dyr för mig, men jag får se om jag tar mig råd. Manualen nämner också denna motor så modellen kanske balanserar bra med dessa 700g.

    Återkommer nog med rapport. Får jag oväntat tillskott i kassan blir det en YS 110FZ :-)

  6. #6

    Standard

    Är det inte SA-125'an som vibrerar så kusligt?
    Jag kör bara OS, men jag har för mig att Saito 125'an är en riktig skakare?

    YS vore kalas, de verkar grymt fina, men kostar ju ganska mycket.
    Du kanske skulle satsa på en SY-180, alltså en kines 1.80 fyrtaktare? De är inte så fasligt dyra och lär övermotorisera rejääääält!


    ps. Bensin och tändsystem är inte så kompliserat som du gör det till.
    Jag körde min ROTO25 med vanlig FM mottagare och standardprylar. Hade exakt samma radioinstallation som i vilken metanol sportkärra som helst och det var helt lugnt.Fast ett varningens ord är på sin plats: När du börjar med bensin finns det ingen återvändo


    ,

  7. #7

    Standard

    Finns en SA-125 på lennokit.net

    Termos!

    Myynnissä siis satakaksvitonen saito.
    "Uuden karhea", vain kaksi gallonaa ajettu.
    Tarpeettomana halavalla 260€.

    soita 044 5106821

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Locklyft

    Fick hem modellen idag och kollade litet på delarna. Mycket bra rynkfri klädsel (t.o.m. bättre än på min Twist från Hangar 9). Brandväggen mycket bra limmad, trottellinkage färdigt på plats, rör för sidrodrets "pull-pull" färdigt installerade. Tror att det kommer att bli ganska enkelt att montera ihop modellen vilket jag har tid med först i slutet av juni.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Finns en SA-125 på lennokit.net

    Termos!

    Myynnissä siis satakaksvitonen saito.
    "Uuden karhea", vain kaksi gallonaa ajettu.
    Tarpeettomana halavalla 260€.

    soita 044 5106821
    Skickade textmeddelande åt "Jussi" igår att jag skulle ringa om motorn idag. Han verkar dock ha haft problem med smörjningen av motorn, vilket han skriver om i en annan tråd. Har bestämt att det åtminstone inte blir en Saito 125. Förstod inte riktigt allt i tråden, men det tycks finnas vissa problem med Saito 125.
    http://lennokit.net/showthread.php?t...ghlight=roplem

  10. #10
    hunkyduude
    Guest

    Standard

    Fattar nada... Någon som kännet till om det finns någon web översättare från finska till eng. eller svenska?

    Vore kul att kunna läsa deras forum

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Slängde iväg en beställning igår, det blev följande "kryddor"

    O.S. FS-120 III Surpass med pump
    5 Futaba S3010 för roderytorna
    Futaba S3003 för trotteln

    Vad ska jag ha för propeller till motorn och planet när jag vill flyga 3D?

  12. #12
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    En APC 17x4w borde inte vara så tokig, jag kör själv med den på min YS110 och tycker den funkar bra.

    Men sök på www.rcuniverse.comdär hittar du säkert något.
    //Tobbe

  13. #13
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Fick svar på rcuniverse angående propellerstorleken. Tänkte göra en sista beställning för Yaken från Towerhobbies i morgon (ackvarnare, mottagarbatteri, fjärrglöd, strömbrytare, servoförlängningskablar, långa servoarmar m.m.)
    Jag tänkte beställa en 16x4W och en 17x4W men jag hittar tyvärr ingen 17x4W här

    Började bygga litet på Yaken ikväll. Limmade mylargångjärnen till skevroder, höjdroder och sidroder och tittade litet på hur jag ska få fast motorn.

    Skruvade på motorbocken i de färdigt borrade hålen i brandväggen och testade med min OS FS-120 Surpass III.

    Det blev en aning trångt för motorn, man måste bända isär motorbocken en aning för att motorn ska rymmas. Ska förstora hålen i brandväggen litet på ena sidan så att "blindnuts" kan flyttas utåt ett par millimeter. Vill inte att motorn ska "spänna ut" motorbocken. I övrigt är motorn perfekt centrerad.




    Så kommer följande problem. "Spinner backplate" ska komma 140 mm framför brandväggen. Förgasaren som finns bakom motorn gör att jag inte får motorn tillräckligt långt bak.
    Jag har tänkt lösa det med att såga av ena motorbockshalvan och flytta fästskruven. Vad tror ni om en sådan lösning? Då får jag motorn tillräckligt långt bak.

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Utan tvekan! En god lösning på problemet.
    Typiskt sånt som jag gör!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    sundqvistjohan, jag har köpt mina 17x4w här http://www.braeckman.de

    Mvh
    //Tobbe

  16. #16

    Standard YAK

    Hej Johan!
    Vart har du handlat denna modell? Har inte hittat någon här i sverige som handlar med seagull! Är jättesugen då formatet är lagom!

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ojdå rotaxpower, vi går kors och tvärs på olika forum Svarade dig nyss på svensktmodellflyg

    Tyvärr finns den inte längre hos www.karkkainen.com därifrån jag beställde den. Åtminstone är den borttagen på webbsidan. Tydligen har jag köpt det enda exemplaret och det var billigt (150€). Procar är återförsäljare för Horizonhobby - kolla om dom kan ta in modellen åt dig.

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Idag har jag modifierat motorbocken så att motorn ska komma tillräckligt långt bak. Det funkade bra och nu sitter motorn på plats.


    Fick kapa litet i den andra motorbockshalvan också så att trottellinkaget skulle funka.


    Så var jag tvungen att provmontera kärran och ställa upp den med mina gamla trotjänare Twisten och Sukhoien.


  19. #19
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Fick trottel- och sidroderservot på plats. Sedan måste jag tyvärr invänta en beställning på diverse tillbehör innan jag kan fortsätta monteringen.

  20. #20
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    I morse var det vindstilla och jag packade Twisten i bilen och började åka mot fältet. Sen började det förstås regna på väg till fältet – dit for den flygturen.

    Igår mätte jag ut hålen i Yakens motårkåpa. Perre, som gjort fina hål i sin U-Can-Do kåpa, fick sköta dremlandet.

    Har hört att hålen som leder ut luften ska vara 2x större än hålet där luften kommer in. Det kan jag inte åstadkomma utan att dremla bort halva kåpan men jag gjorde ett räjält hål där ljuddämparen kommer ut. Hoppas det räcker för kylningen.



    I morgon bär det av på en resa, så resten av monteringen blir först efter midsommar.

Liknande ämnen

  1. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 22:55
  2. Seagull Yak 54 ARF 90-size premiärflygning
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 23:09
  3. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:56
  4. Seagull Spacewalker II
    Av Casimir_rc i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 18:56
  5. Seagull..............
    Av Irokee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •