Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Göra egna flygfält till AFPD?

  1. #1

    Standard Göra egna flygfält till AFPD?

    Hur gör man egna fotorealistiska fält till AFPD?
    Har hitta en sida på tyska men jag förstår ej tyska så värst bra

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    När man ska fotografera 360 graders panoramabilden bör man se till att hålla kameran på samma ställe hela tiden (dvs. helst ha den på stativ) och ta en bild, svänga kameran så att följande bild överlappar den föregående med minst 25% (det gör inget om bilderna överlappar varandra mera). Så tar man bilder hela varvet runt (första och sista bilden måste också överlappa varandra). Horisontlinjen bör vara ungefär i mitten av bilden (absolut inte för litet himmel med på fotot).

    Jag använde ett gratisprogram från nätet för att montera ihop bilderna till en panoramabild, programmet heter "PixMaker Lite".

    För simulatorn bör den skapade panoramabilden omvandlas till 8192 x 4096 pixels.
    Det gjorde jag så att jag öppnade bilden i ett bildbehandlingsprogram och gjorde bredden till 8192 (men bevarade förhållandet mellan bredd och höjd). Sedan gjorde jag ett ny tom bild med de rätta måtten och klistrade in min panoramabild (som då blir en ganska smal remsa med mycket "vitt område" både ovanför och under själva panoramabilden). Jag fyllde i de vita fälten uppe och nere i bilden genom att klona himlen och marken (dessa stora klonade fält syns faktiskt inte annat än om man sedan flyger mycket högt eller precis invid sina fötter).

    Följande gratisprogram (AFPD Wizard) sköter resten

    http://aeroflypro.com/installer/

    Programmet skapar alla nödvändiga filer för simulatorbakgrunden och sätter filerna i rätt mapp, så när programmet har bearbetat panoramabilden färdigt - är det bara att köra igång simulatorn och så finns fältet där.

    Roligt att få eget fält i sin simulator men...

    -programmet kan förstås inte skapa crashobjekt, för att klara detta behövs säkert mer avancerad programmering
    -datorn vet inget om den tvådimensionella bildens perspektiv (dvs. om jag flyger mot ett objekt i förgrunden så kan jag flyga hur länge som helst - planet blir mindre och mindre men kommer aldrig fram till föremålet.

    När man skapar egna bakgrunder, utgår programmet från en plan yta som mark, resten är luftrum. Det kräver litet experimenterande för att få simulatorns horisont att stämma med bildens horisont.

    Lycka till,

    Johan

    PS. Har du inte "vidvinkel" på din kamera är det bäst att ta bilderna som ska monteras ihop till panoramabilden i "portrait-läge" dvs. med kameran vriden 90 grader då du fotar. Annars får du inte med tillräckligt mycket himmel och mark. 15–20 bilder räcker nog innan du är varvet runt i alla fall.

  3. #3

    Standard

    Tack!
    Då skall jag bara gå ut och fota.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Men Casimir, det blåser ju 9m/s i Borgå idag, blir svårt att flyga på ditt simulatorfält, vänta på lugnt väder innan du fotograferar

    Nej, skämt åsido - tänkte påpeka att du gärna får ställa kameran på låg upplösning, panoramabilden blir trög att bearbeta i datorn om du har på högsta upplösning.

  5. #5

    Standard

    Jag får ej AFPD import wizard att funka. Får ett fel meddelande när jag skall starta det. Vad beror det på?

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vad får du för felmeddelande ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7

  8. #8

    Standard

    Jag har Microsoft .NET Framework
    Så här ser felmeddelande ut:

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hmm... det var för ett år sedan jag gjorde mina fält, min hårdskiva har kraschat sedan dess - installerade AFPD import wizard på nytt och på min dator startar programmet helt bra.

Liknande ämnen

  1. Dags att bygga din egna helikopter?
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 23:43
  2. Sjuk hemma med AFPD Simulatorn
    Av gimbo i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 18:31
  3. Göra egna vingar
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 15:12
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 20:46
  5. Göra om Futaba S-148 ifrån 60 till 180 graders
    Av zeno i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •