Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Problemet med ALU Spinner

  1. #1
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard Problemet med ALU Spinner

    Hej allihop !!

    Jag vill bara fråga om ni har detta "problem" som visar på bilden, hur ska ni lösa den ?

    Det är den 1 cm plats mellan spinner backplate och motor kåpan....och Jag vet inte hur kan man lösa den här ....

    PROBLEM nr. 1


    PROBLEM nr.2

    Den motorn axeln har inget spår for att man skruva in spinner fast skruva



    Väntar för eras tips......

  2. #2
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Jag får nog göra dig besviken med bild nummer 1.

    Kåpan bör komma längre fram eller så ska motorn gå längre bak(om du flyttar motorn så får du mäta om TP:n). Men om du har en medbringare innan bakstycket på spinnern kan du kanske flytta bakstycket så det kommer framför bringaren. Jag själv har gjort så en gång och det fungerade. Det är kanske inte den bästa lösningen!

    Bild 2:

    Det finns muttrar som är gängade i 2 olika storlekar. Man skruvar helt enkelt in den som en mutter på axeln!



    Du ser detta längst ner på bilden. (konad mutter)

    http://www.airmedia.se
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Problem No 1
    ----------------
    Den enda lösningen jag kommer på här är att flytta bak motorn om det finns plats på motorbocken för detta. Det ser också ut på bilden som att den ska ändras lite i höjdled med.
    Fast du hade en RCV-motor i den där har jag för mig?
    Då blir det lite jobbigare. Då kan du tyvärr åka på att flytta bak firewall'en.

    Och glöm inte att kolla om tyngdpunkten efter du ändrat detta.

  4. #4
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    ZENO :

    Jo, Jag har den RCV´n motor, och de går inte att flytta bak den, på grund av modellen har en "inbyggd" glasfiber firewall på kroppen själv.

    TONIC:

    Det är en RCV 90 SP motor, så det innebär att den "medbringare" som du sa sitter fast på motorn axeln (...Om Jag förstår på riktig vad menade du vad var den "medbringare"...)

    TONIC : Finns den "konad mutter" som är på en hål 8 mm och på andra hålet 6mm ?

  5. #5
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Werner_Molder
    ZENO :

    Jo, Jag har den RCV´n motor, och de går inte att flytta bak den, på grund av modellen har en "inbyggd" glasfiber firewall på kroppen själv.

    TONIC:

    Det är en RCV 90 SP motor, så det innebär att den "medbringare" som du sa sitter fast på motorn axeln (...Om Jag förstår på riktig vad menade du vad var den "medbringare"...)

    TONIC : Finns den "konad mutter" som är på en hål 8 mm och på andra hålet 6mm ?
    Jo det var den medbringaren jag menade. (den som sitter fast på din RCV)

    8mm och 6mm verkar svårt att få tag på. På min Extra 300 med en 40cc bensinare fick jag själv göra en "spinnermutter". Jag tog en Mutter på 10mm, därefter fick jag ta en rundstav, borra upp den till 3,5 mm och gänga den med 4mm gänga. Sedanså fick jag svättsa fast denna på min 10mm mutter. Det bästa hade varit att svarva ett helt stycke och sedan gänga med den rätta storleken.

    Ang. Spinnerbakstycket!

    Du kan kanske förlänga motorkåpan? eller så kan du kanske modifiera spinnerbakstycket så det kommer länger bak mot motorkåpan?

    I ditt fall tror jag det hade varit lättast att modifiera bakstycket till spinnern.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös
    / Christian Olsson

  7. #7
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    TONIC : Jo, det tror Jag att skulle göras ! , förlänge motorkåpan istället, kanske att lima med epoxi något plastic eller tape band runt omkring kåpan kanten...kanske....

    Christian COLSSON :

    Tack, dessa är precis mutterna som jag behöver till !! tack

  8. #8
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard



    Bilden på övanfor , visas hur tänkte Jag att göras......
    Sitter den spinnerbakstycket i en hårda plastik burk (runda och konisk), sen lima den med epoxin, när epoxin stenhårdas , såga 1 cm bakifrån, sedan dess klippa man fronten också , måla och färdigt !!

    FRÅGAN är : Kan man advänd epoxin för att lima ihop den här plastik "kjol" emot aluminun ???

  9. #9
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Nej, epoxi fäster dåligt mot "feta" plaster och metall. Hursomhelst är det nog ingen bra idé att limma en plastkrage runt en roterande del på motorn.
    Kan du inte limma den på motorkåpan?


    Hade det varit min modell så hade jag antingen flyttat fram motorkåpan eller flyttat bak motorn.
    / Christian Olsson

  10. #10
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    Jo, det väl kan göras Christian... Jag ska mäta lite till igen...

  11. #11
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Du bör nog använda aluminium om du ska modifiera bakstycket till spinnern. Annars var det så jag tänkte som du visar på bilden med plastet.

    Du får nog aluminiumlöda dit det!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  12. #12
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    TONIC: Var in någonstans hittar man såna "aluminiunlöd" ? det låter interesant eller kan man skickas bakstycket till nån aluminiun verkstad(?) eller någon likande för att modifiera den ??

  13. #13
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Werner_Molder
    TONIC: Var in någonstans hittar man såna "aluminiunlöd" ? det låter interesant eller kan man skickas bakstycket till nån aluminiun verkstad(?) eller någon likande för att modifiera den ??
    Det ä svårt att svetsa i aluminium. Jag rekomenderar dig att lämna den till en mekanisk verkstad. Du kan göra klart det som ska modifieras, så de bara svettsar det på plats. Sedan kan du själv slipa ner det och snygga till det. Borde inte kosta mer än 50:-

    Lycka till!!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Om man vill "löda" aluminum själv så ska tydligen Techo-weld fungera bra (har själv inte provat ännu).

    http://www.techno-weld.se/

    Kostar en del dock...

  15. #15
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    TONI... det ska Jag göra...vi får se vad händer sedan....
    Tack så mycket TONI.

  16. #16
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Vårt dotterbolag är en svetsfirma med bl.a aluminiumsvetsning.
    Tunn aluminium är ofta väldigt svårt att svetsa. För mig känns det lite överkurs när det ska behöva svetsas och lödas i en spinner. Går det verkligen inte att lösa smidigare?

    Jag använder lödmetoden som Mac77 nämner och den funkar bra. Den är förmodligen bättre i det här fallet än svetsning.

    Kan du inte lägga upp nån bild där man kan få se HELA nosen med motorkåpan?

    Jag hade nog gjort nåt av följande..

    *Förlängt befintligt motorkåpa.
    *Tillverkat en ny längre motorkåpa
    / Christian Olsson

  17. #17

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tycker det enda rätta är att försöka flytta tillbaka motorn. Modellen ser ut att vara riktigt snygg och varför då förstöra den med en helt felaktig spinner eller förlängd motorkåpa? Och om mina trötta ögon inte helt lurar mig ser det också ut på första bilden som du fått motorn minst 5 mm för högt.

    Har letat efter lämplig bild som visar hur man gör. Det här är en "dålig" från en Extra, men borde ge en idé:



    Du gör en likadan "box" i plywood MEN DEN SKA GÅ IN I KROPPEN. Djupet (från ditt gamla motorspantets framsida till det nya) skulle då vara lika med mellanrummet du har mellan kåpa-spinner idag. Om du gör djupet en extra cm kan du alltid skjuta boxen med motorn fram och tillbaka tills du får perfekt passning. Övriga mått för att passa/få plats med din motor.

    När du limmat fast boxen limmar du dit trekantslister runt på insidan och förstärker med epoxi/glasfiber runt kanterna vid gamla motorspantet om du tycker det behövs. Ja, det skulle nog se ut så här:



    Som sagt, tycker din Bf109a förtjänar en snyggare motorinstallation!!

  18. #18
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Tycker det enda rätta är att försöka flytta tillbaka motorn. Modellen ser ut att vara riktigt snygg och varför då förstöra den med en helt felaktig spinner eller förlängd motorkåpa? Och om mina trötta ögon inte helt lurar mig ser det också ut på första bilden som du fått motorn minst 5 mm för högt.

    Har letat efter lämplig bild som visar hur man gör. Det här är en "dålig" från en Extra, men borde ge en idé:


    Du gör en likadan "box" i plywood MEN DEN SKA GÅ IN I KROPPEN. Djupet (från ditt gamla motorspantets framsida till det nya) skulle då vara lika med mellanrummet du har mellan kåpa-spinner idag. Om du gör djupet en extra cm kan du alltid skjuta boxen med motorn fram och tillbaka tills du får perfekt passning. Övriga mått för att passa/få plats med din motor.

    När du limmat fast boxen limmar du dit trekantslister runt på insidan och förstärker med epoxi/glasfiber runt kanterna vid gamla motorspantet om du tycker det behövs. Ja, det skulle nog se ut så här:



    Som sagt, tycker din Bf109a förtjänar en snyggare motorinstallation!!

    Jag själv hade flyttat på motorn. Som du säger är det att förvanska utseendet om man moddar kåpan eller spinnern. Go for it Werner!!! Det tar lite mer tid men det blir det bästa resultatet.

    Werner! Ta av kåpan, ta några bilder. Så kan vi se hur det ser ut. Då kan vi hjälpa dig på ett lättare sätt!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  19. #19
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja, att flytta bak motorn är ju det klart bästa men det verkade stört omöjligt som han själv beskrev det. Att skjuta in lådan i brandskottet var smart!

    Mer bilder nu!
    / Christian Olsson

  20. #20
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    Tack till allihop !! för hjälpen !! igen...


    SO HÄR SER UT FALLET :






    Som ni ser, kroppen är glasfiber och finns inte ingen firewall (vanliga och typisk), utan den finns bara en förstarkning inuti , en plywood 8 mm plank.

    Så att skära båkom motorn...låter bra men........ på den här fall

    väntar på eras svar....

Liknande ämnen

  1. Lösa problemet med att bara Futaba klarar Headtracker ?
    Av Flygsmurfen i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 09:40
  2. Balansera spinner
    Av rnermfors i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 21:29
  3. hur slipar man upp en spinner?
    Av sm3xrq i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 11:43
  4. Spinner på 4-takt
    Av kasman i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 17:06
  5. Problemet löst
    Av Plange13 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 02:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •