Det var som bekant riktigt fint väder i går och naturligtvis packade jag in ett par plan i bilen för att besöka någon grannklubb.
Ett par hundra meter ut på landsvägen hittade jag en bil parkerad med en Formosa på motorhuven.
Det blev tvärnit och backa för att snacka lite.
Vår lokala hobbyhandlare hade sålt ett "nybörjarpaket" och killen ville testa så han letade upp en asfaltväg utan allt för mycket trafik för sin premiärtur.
Det gick förstås inte helt bra och han ville att jag skulle provflyga hans kärra. Jag vägrade förstås på vägen och fick med killen till vårt flygfält där vi nu plötsligt var tre med samma kanal......
Det var tämligen enkelt att förklara risken med flera apparater på samma kanal och fördelen med att flyga på ett fält där man förhoppningsvis har koll på andra flygare.

Det stora problemet är att det säljs 35 MHz sändare utan någon som helst information om konsekvenserna om man flyger nära ett etablerat fält.
Jag kan tänka mig hur det skulle kunna se ut om det hade varit jetkärror eller andra lite dyrare plan i luften på ett fält i närheten när en nybörjare som aldrig sett modellflyg förutom i hobbybutiken sätter igång på landsvägen ett par hundra meter bort.

/Patrik