Hur gör man ett räckviddstest ?
KAN låta som en enkel fråga men vänta bara tills jag har krånglat till det lite.

1 Testar man med olika vinklar på sändar antennen i horisontal och vertikal planet ?
2 Testar man med olika vinklar på modellen i horisontal och vertikal planet ?
Minsta effekten får man ju i antennens längdriktning så sämsta läget borde vara en modell som flyger bortåt och piloten står och pekar med sändarantennen mot modellen. Då fungerar det väl via markreflektion så att man får någon vinkel på radiovågorna mot antennen.
3 Är det någon som har tappat kontakten med modellen, vänt antennens bredsida till och kunna
återfå kontrollen och räddat tillställningen?

Vid en räckviddstest borde man hålla modellen i vingspetsarna och så långt ifrån kroppen man kan för att undvika påverkan av handkapacitansen som blir om man skulle hålla i flygkroppen.
Jmf en transistor radio med inskjuten antenn som man sträcker fram handen mot.

Alla antenn anläggningar mår ju bra av ett ordentligt jordplan.
4 Har en modell med vingservon bättre räckvidd/mottagningsförhållanden?
Ledningarna ut till servot fungerar ju som jordplan till mottagaren.
Egentligen skulle de bli bättre jordplan om man gjorde dem en kvarts våglängd (för 35 MHz blir det c:a 2,14 m) och gjorde de som en lång spole ut till servot.

En del av acrobatic kärrorna som jag sett på Barkarby har ett antenn spröt rakt upp
samt ibland servon långt bak. Om antennen gått intill servokablarna i kroppen så hade verkningsgraden blivit mycket dålig, lite mindre dålig om den dras till fenan. Ju större vinkel är mellan antenn och jordplan desto bättre verkningsgrad. Antenn diagrammet hade blivit ännu bättre i riktning mot sändaren om spröt hade pekat nedåt, tyvärr något opraktiskt. :-)
Kanske möjligt med de nya 2,4 GHz anläggningarna.

Är det någon som har testat med en eller flera trådar som jordplan, anslutna till sändarens minuspol, för att öka räckvidden?
Metoden används av en del älgjägare för att få bättre räckvidd på sina radioapparater,
speciellt när de hänger upp dem på en gren under passet och inte håller i dem.
Om man håller i dem så fungrar kroppen som jordplan via handkapacitansen.
Om man har störningsproblem så är det bättre att förbättra sändarsidan än mottagaren.

I någon tidning eller på nätet har jag sett en bild från någon tävling i långdistansflygning
där man skymtar rikt antenner och kikare på stativ i bakgrunden.
5 Är det någon som har en länk om detta?

Eller fungerar det med RC modeller och radio anläggningar
som med humlan som aerodynamiskt sett inte skulle kunna flyga
men vet inte om det och flyger ändå?

Nu när jag undrat och inte fattar ett dugg
Då vet jag en radioamatör som sitter i sin himmel och ler i mjugg
Er hade jag inte behövt fråga
Om han mig kunnat råda

OK, hur gör Ni en räckviddstest?