Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur gör man ett räckviddstest ? (samt lite radio tankar)

  1. #1

    Standard Hur gör man ett räckviddstest ? (samt lite radio tankar)

    Hur gör man ett räckviddstest ?
    KAN låta som en enkel fråga men vänta bara tills jag har krånglat till det lite.

    1 Testar man med olika vinklar på sändar antennen i horisontal och vertikal planet ?
    2 Testar man med olika vinklar på modellen i horisontal och vertikal planet ?
    Minsta effekten får man ju i antennens längdriktning så sämsta läget borde vara en modell som flyger bortåt och piloten står och pekar med sändarantennen mot modellen. Då fungerar det väl via markreflektion så att man får någon vinkel på radiovågorna mot antennen.
    3 Är det någon som har tappat kontakten med modellen, vänt antennens bredsida till och kunna
    återfå kontrollen och räddat tillställningen?

    Vid en räckviddstest borde man hålla modellen i vingspetsarna och så långt ifrån kroppen man kan för att undvika påverkan av handkapacitansen som blir om man skulle hålla i flygkroppen.
    Jmf en transistor radio med inskjuten antenn som man sträcker fram handen mot.

    Alla antenn anläggningar mår ju bra av ett ordentligt jordplan.
    4 Har en modell med vingservon bättre räckvidd/mottagningsförhållanden?
    Ledningarna ut till servot fungerar ju som jordplan till mottagaren.
    Egentligen skulle de bli bättre jordplan om man gjorde dem en kvarts våglängd (för 35 MHz blir det c:a 2,14 m) och gjorde de som en lång spole ut till servot.

    En del av acrobatic kärrorna som jag sett på Barkarby har ett antenn spröt rakt upp
    samt ibland servon långt bak. Om antennen gått intill servokablarna i kroppen så hade verkningsgraden blivit mycket dålig, lite mindre dålig om den dras till fenan. Ju större vinkel är mellan antenn och jordplan desto bättre verkningsgrad. Antenn diagrammet hade blivit ännu bättre i riktning mot sändaren om spröt hade pekat nedåt, tyvärr något opraktiskt. :-)
    Kanske möjligt med de nya 2,4 GHz anläggningarna.

    Är det någon som har testat med en eller flera trådar som jordplan, anslutna till sändarens minuspol, för att öka räckvidden?
    Metoden används av en del älgjägare för att få bättre räckvidd på sina radioapparater,
    speciellt när de hänger upp dem på en gren under passet och inte håller i dem.
    Om man håller i dem så fungrar kroppen som jordplan via handkapacitansen.
    Om man har störningsproblem så är det bättre att förbättra sändarsidan än mottagaren.

    I någon tidning eller på nätet har jag sett en bild från någon tävling i långdistansflygning
    där man skymtar rikt antenner och kikare på stativ i bakgrunden.
    5 Är det någon som har en länk om detta?

    Eller fungerar det med RC modeller och radio anläggningar
    som med humlan som aerodynamiskt sett inte skulle kunna flyga
    men vet inte om det och flyger ändå?

    Nu när jag undrat och inte fattar ett dugg
    Då vet jag en radioamatör som sitter i sin himmel och ler i mjugg
    Er hade jag inte behövt fråga
    Om han mig kunnat råda

    OK, hur gör Ni en räckviddstest?

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Har du problem med radiostörningar?
    / Christian Olsson

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard Re: Hur gör man ett räckviddstest ? (samt lite radio tankar)

    Citat Ursprungligen postat av FDog
    Hur gör man ett räckviddstest ?

    1 Testar man med olika vinklar på sändar antennen i horisontal och vertikal planet ?
    1 - Jag låter planet stå fritt på backen, sen går jag med radion (med infälld antenn) tills en kompis säger till om något servo på flygplanet börjar röra sig. Om jag gått 50m utan att nåt händer går jag tillbaka.


    Citat Ursprungligen postat av FDog
    2 Testar man med olika vinklar på modellen i horisontal och vertikal planet ?
    2 - Jag brukar inte göra det...


    Citat Ursprungligen postat av FDog
    3 Är det någon som har tappat kontakten med modellen, vänt antennens bredsida till och kunna återfå kontrollen och räddat tillställningen?
    3 - Jag har haft radiostörning till den grad att det "glitchat", vet inte om det är riktningen mellan antenn/radio som varit orsaken eller nån studsande signal i luften.


    Citat Ursprungligen postat av FDog
    4 Har en modell med vingservon bättreräckvidd / mottagningsförhållanden?
    4 - Jag har aldrig märkt någon skillnad, dock har jag tappat signalen helt med en modell som hade varsitt servo i vardera vinge.


    Citat Ursprungligen postat av FDog
    5 Är det någon som har en länk om detta?
    5 - Kan tyvärr inte hjälpa dig där


    Citat Ursprungligen postat av FDog
    Eller fungerar det med RC modeller och radio anläggningar
    som med humlan som aerodynamiskt sett inte skulle kunna flyga
    men vet inte om det och flyger ändå?
    Japp, det gör dom!


    Citat Ursprungligen postat av FDog
    OK, hur gör Ni en räckviddstest?
    Se fråga 1

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    FDog,

    Professor Taylorcraft får försöka svara...

    "Det hörs enkelt ut, men vänta bara tills jag får förklarat det!"

    Ett standard räckviddstest består av två delar; först utan, och sen med motorn igång. Planet står på marken och både sändare och mottagare ska vara påslagen. Sändarantennen ska vara inskjuten. Nu går man ungefär 30 meter undan planet, gärna mer och rör på spakarna så rodren rör sig. Ideelt sett bör det vara nån person vid planet, som kan ge besked om rodren/servon börjar te sig konstigt. Klarar systemet det här, har du bra kommunikation mellan sändare och mottagare. Bäst är det ju om du gör testet med flera olika vinklar på sändarantennen, även om markeffekten kan att hjälpa dig liiite oavsett hur du vänder på sändaren.

    Är man ensam kan man göra en liten flagga på en bit pianotråd, som man fäster till t.ex. höjdrodret eller skevrodret. Rör flaggan på sig när man rör spaken, fungerar det. Om inte, eller att flaggan rör sig utan att man rör spaken, har man dålig kontakt med planet.

    Orsaken till att man gör testet med motor av/på, är att vibrationer och snurrande motordelar kan orsaka radiostörningar. Räckvidden bör vara den samma även när motorn är igång.

    En radiosändare har ju en antenn som är tillpassat frekvensbandet den sänder på, och en utgångseffekt tillpassat den räckvidden den ska ha. I tillägg har den sitt eget jordplan inuti sändaren. Så börjar man mixtra med extra kablar kan man i värsta tillfälle se sämre verkningsgrad än vad den originala radion har. Det fungerar hellre inte specielt bra att öka utgångseffekten på sändaren, om alla skulle göra det var man tillbaks till ruta ett, att man har radiostörningar! Det bästa är att ha en bra radiosändare, som är så optimalt justerat som det går att få den (att den inte stör närliggande kanaler), samt en bra justerat mottagare som då bara lyssnar på sin egen kanal. Dagens smalbandsutrustning är MYCKET bättre än dom grejerna man använde på t.ex. 70- och början av 80-talet, där en sändare på en kanal störde grannkanalerna, och en mottagare i värsta tillfälle "lyssnade" på grannkanalerna.

    Riktantenner är inget bra för standard modellflygplan, ska man rikta antennen mot planet hela tiden får man ingen tid över at flyga... Dom används nog mest för att ta ner data från planets telemetrisystem, där man kör med ultralåg effekt.

    IOM att sändar- och mottagarantennen ändrar läge hela tiden i förhållande till varann, har placeringen mindre betydning - så länge man inte håller sändarantennen ner i backen då... Man kan aldrig "kortsluta" signalet helt och hållet på det sättet, men man tappar en del av effekten. Och jo, ju högre sändarantennen står placerat, ju bättre räckvidd får man. Och jo, systemet fungerar mest optimalt när båda antennerna är paralella med varann. (men hur länge kan man ha det, när planet rör sig?)

    Samtidigt får man som du säger hjälp av marken och t.ex. närliggande byggnader, IOM att signalet kan reflekteras från sändare till mottagare. Detta är emellertid ett tveäggad svärd; om ett direkt och ett reflekterad signal kommer fram till mottagarantennen samtidigt kan dom vara i motfas och på så sätt nolla ut varann. Resultat: Lawn Dart... Risken för detta ökar med större sändareffekt.

    Sen funderar jag lite på det här med servokablar som jordplan för mottagaren; det KAN fungera, men då ska man nog gå MYCKET vetenskapligt till väga. tror nog ingen har testat - än...

    Dom flesta modellflygare brukar antigen dra antennen från mottagaren till fenan som du säger, eller inuti kroppen där den ligger mera skyddat. Servon och annan elektronik kan störa ja, så antennen bör ligga så långt undan dessa som möjligt. Sen penetrerar radiovågorna en balsa-, frigolit- eller glasfiberkropp helt utmärkt, även kolfiberkroppar ger liten inverkning på räckvidden - så länge man inte kopplar en kolfiberkropp direkt till mottagarens jordplan då... :roll: Några rekomenderar att man lägger mottagarantennen i ett "L" för att få bäst verkningsgrad. Nånting man ALDRIG ska göra är att vika antennen dubbel, kapa eller rulla ihop den för att den ska ta mindre plats! I värsta tillfälle kortsluter man då hela antennen, med en krasch som resultat. Sen finns det dom som flyger med trasig sändarantenn utan att veta om det; en smutsig teleskopantenn kan i värsta tillfälle ha elementer som inte har 100% kontakt med resten, så dom "jobbar inte med" för att ge full våglängd. Resultat; sämre räckvidd och i värsta tillfälle kräsch.

    Mitt svar på din fråga 3 vill vara Nej, inte för egen del IAF. Jag tappade kontrollen med ett av mina plan i höstas, försökte alla trix i boken men dom gav nada resultat. Då var planet IOFS så långt undan att jag inte såg vilken väg det flög, så jag drog av gasen och hoppades det bästa... Till min förvåning hittade jag planet dagen efter, mer eller mindre oskadat! - Och trotteln var stängd!

    Hoppas du har fått svar på dina frågor. Om inte, eller du har synpunkter är det här ett säkerhetsaspekt som är mycket interessant att diskutera.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    85
    Jobb
    Smörjare
    Klubb
    KRFS -Karlskrona Radioflygsällskap

    Standard

    Jag brukar ställa radion med inskjuten antenn i depån, och ta med mig planet på en liten promenad.

    Brukar testa att vrida planet i olika vinklar för att se om det börjar rycka i nått visst läge i förhållande till sändaren.

    Nu har jag en mpx3030, i den kan man ställa in så att tex höjdrodret går kontinuerligt mellan dess ändlägen, så att man kan se att rodren ger utslag på rätt sätt istället för att bara kolla att rodren ej börjar "fladdra".

    //PAL

  6. #6

    Standard

    TAck för alla utförliga svar. Det tog lite tid att svara men jag har bytt bredbandsleverantör och det administrativa runt detta blev fel och har tagit lite tid.
    Nej Christian jag har inte radiostörningar, jag är nybörjare och vill bara ha torrt på fötterna innan jag sätter igång på allvar.

    PAL "Jag brukar ställa radion med inskjuten antenn i depån, och ta med mig planet på en liten promenad. "
    En kortare stund kanske men då går slutsteget med missanpassning
    och då kan sluttransistorn bli överhettad. Nämndes på SLMs RC radiokurs.

    TAck än en gång för alla visdoms ord.
    Jag är fortfarande konfunderad men på en högre nivå!

    /Allan

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Krångla inte till någort som inte behöver krånglas till!
    Räckviddstest gör man lämpligen när radion är ny och man gör det så här:
    Ställ modellen på marken med mottagarantenn i kroppen på flygplanet , helt utdragen , pekande mot dig! (Sämsta tänkbara senario).
    Gå sedan bakåt och rör på ett roder med sändarantennen helt inskjuten , pekande mot planet (Värsta scenariot) . Rodret ska fungera utan störningar i ca 100m eller mer.

    Med alla de radioapparater (Futaba, JR , Multiplex och Hitech)jag haft under 32 års modellflygande så har jag alltid haft över 100m räckvidd.

    Har jag någon gång märkt (2 gånger på 32 år) att jag haft sämre räckvidd (mellan 40 och 70m) så har jag alltså vetat att något har varit på tok och radion måste ses över. De två gånger jag haft sämre räckvidd har det berott på att mottagaren måst trimmas.

  8. #8
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    I Manualen för min JR 2610 står det att radion ska fungera normalt mellan 60-75 fot(ca 18-23m)med inskjuten antenn, räcker inte det?
    //Tobbe

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    I manualen till min Hitec Flash 5 står det 25meter med inskjuten antenn, jag skulle hellre gå på vad som står i manualen än vad som "alltid funkat".

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hundra meter eller mer???

    Ojdå!

    Ja då har då jag haft dålig räckvidd
    på alla mina anläggningar.
    (Hitec Flash 5, Hitec Prism, Eclipse, JR 9)

    Vilken tur man måtte haft som klarat
    sej utan att tappa kontakten hittills.

    Mvh Kent

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    I manualen till min JR PCM9X II står det 60-75 fot (18-23 m).
    Mycket längre än så brukar jag inte gå, dessutom varierar det där rejält mellan olika fabrikat och även innom olika modeller av samma fabrikat.

    En vettig sak man kan göra är att gå så långt det går när radion är ny och frisk, då får man ett riktvärde som förvisso kan variera en del mellan olika installationer, men om det försämras drastiskt så är det dags att se över grejorna.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Lite tankar angående Graupner Epic Victory S..
    Av Ken1 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 09:28
  2. Tips på radio (lång räckvidd) samt freqvenser vid FPV
    Av Mr_Handsome i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 08:05
  3. Räckviddstest 35MHz, vad är normalt?
    Av andreas77 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 01:49
  4. Tradera annons... Vill reflektera lite tankar...
    Av Palleman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 20:56
  5. Tankar i en rusch
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •