Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 71 av 71

Ämne: Calmato sports

  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Zalman_Water Hur stor spinner kör du med?
    Motor / prop?

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Premiärflög min nya Calmato sport idag. Allt gick mycket bra, denna passar nog lika bra som första kärra som högvinge varianten.
    De startar & landar lika enkelt, sporten är något snabbare på skev & höjdroder utslag, sidrodret fyller knappt någon funktion alls trots betydligt större utslag än angivet. Kanske beror på att sporten är betydligt längre ?
    Jag skulle nog dock vilja påstå att högvingen flyger lite "bättre" i mitt tycke. Sporten verkar behöva betydligt större roder utslag än vad som anges i bygg beskrivningen, är inte säker på att TP:n är så bra heller.
    En sk. kvick roll ser mer ut som en långsam tunnel roll
    Jag måste även stötta mycket med dykroder vid inverterad flygning.

    Nu är jag helt fel person att trimma in denna kärra då jag har alldeles för lite RC erfarenhet. Tänkte låta någon erfaren i klubben testa kärran.

    Skulle vara kul att höra hur ni andra "Sport flygare" har era plan intrimmade.

  3. #63

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Bra skrivet !

    Jag har flygigt min högvingade sedan AUG förra året, kanske itne blir så stort steg då. Men jag lär ha en ny maskin för klädseln håller på att "rinna av" min högvingade nu
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  4. #64


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Marcus,
    Några kommentarer:
    * På en lågvingad kärra så fungerar inte sidorodret på samma sätt som på en högvingad trainer - den sistnämnda svänger i stort sett likartat på sidoroder liksom på skevroder. Sidorodret på en lågvingad används i lite andra lägen - t ex för att stötta i kniveggsflygning. Onödigt är det definitivt inte.
    * Mycket dykstöttning i inverterat läge antyder lite felaktig tyngdpunkt. Gissar att du har en del höjdtrim när kärran flyger rakt och fint i normalt läge.
    Därmed är kärran inte riktigt rätt trimmad vilket säkert kan hjälpa till att producera tunnelrollar om man inte följer med och stöttar i hela rollen. Hursomhelst så skall Calmato Sporten rimligen inte flyga på det sättet när den är rätt trimmad. Själv har jag bara flugit en kort stund med en sån men detta beteende var inget som jag lagt på minnet.
    Men med lite intrimning så får du garanterat en trevlig "andra-kärra" som du kommer att kunna flyga under lång tid om den håller sig hel och fin..
    Hälsningar
    Roger

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    * Mycket dykstöttning i inverterat läge antyder lite felaktig tyngdpunkt. Gissar att du har en del höjdtrim när kärran flyger rakt och fint i normalt läge.
    Stämmer på pricken!
    Ska prova att flytta tyngdpunkten bakåt idag, klistrar balanseringsvikter i baken som prov.

    Hittade en länk till http://www.f3a.se/index.php?page=utr...gstps#trimning

    * På en lågvingad kärra så fungerar inte sidorodret på samma sätt som på en högvingad trainer - den sistnämnda svänger i stort sett likartat på sidoroder liksom på skevroder. Sidorodret på en lågvingad används i lite andra lägen - t ex för att stötta i kniveggsflygning.
    Detta var bra information för mig. Jag jämförde ju bara med trainern.

    Tackar!!

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hejsan alla!
    Liten rapport från dagens flygningar med Sporten.
    TP:n skall enl. manualen ligga mellan 80-90mm, jag lade den först på 85mm. (med 35gr bly bak)

    Testade idag att klistra blyvikter för enkelhetens skull. Började med 30gr, klar skillnad i uppförade. Jag fick trimma tillbaka höjdrodret en hel del. Jag tyckte allt blev bättre så jag testade med 30gr till. Ännu bättre resultat, klart stabilare att landa dessutom samt att den nu flyger nästan helt utan dykroder inverterat. Börjar verkligen gilla sporten nu till skillnad mot igår.
    Nästa gång ska jag testa att lägga till ytterligare 30gr.

    Jag har ingen lust att flyga med 90gr bly så jag ska flytta accen bakåt.
    Min TP ligger nu på 112mm, vilket ger ca41% av ving kordan.
    Jag har läst i olika forum inlägg att folk får sporten baktung!? Detta gör mig lite förbryllad.
    Har läst att TP bör ligga mellan 35-38% generellt.

    Jag har dessutom ökat alla roder utslag rejält, nu är den riktigt rolig och jag tycker att den flyger klart "bättre" enl. mitt tycke än högvingen. Tvärtom gårdagens utlåtande. Fortfarande lika enkel att flyga som med org. utslag. Mycket snäll!

    OBS Nu är jag rookie på detta med rc-flyg så lägg inte TP på 112mm bara för att jag har gjort det, men testa gärna & tala om vad ni tycker.

    Ska bli intressant att höra Era kommentarer på detta, helst Bokis...

    Total sammanfattning av Sporten nu är... PDT_Armataz_02_44

  7. #67

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    blir det för tungt med en YS 63a ?? står att den väger över 500g med ljuddämpare, en 2takt 40 -46a väger väl knappt/runt 400g ??

    Kom över en sådan 4pluttar billigt nämligen
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Jag har en 2-T 53:a och har 90gr bly i baken samt att jag flyttat accen bak.
    Jag gissar att du får blya en del om den ska bli rolig att flyga.
    Spara YS:en till nått roligare

  9. #69

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    [quote="bokis"][quote="Marcus72"]Är det någon som flugit både Kyoshos P-17 Super Stearman och Calmato sporten? Skillnader?

    Hm, Har en super stearman från kyosho och det sitter en 52 4-takt i nosen, den flyger väldigt fint men jag tycker den klipper åt höger när man kommer upp i högre hastigheter efter en dykning. och om man skall rädda en krånglig sitation så orkar inte riktigt motorn så jag har tänkt mig en os 70 fl för att få mera drag. Verkar det klokt? Kanske lite off topic men jaja.

    Ber om ursäkt i förskott ops:

    //David
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  10. #70
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror Stearman uppskattar varje gram den slipper men funkar gör det!
    Tveksam dock på att du vinner några fördelar på bytet men allt ska prövas eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #71

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Kanske en 2-takt då i form av 55 ax. Väger inte en sån mindre än en 52 4-takt?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Calmato Sports
    Av ask i forum Metanolmodeller
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 02:57
  2. Calmato sports
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:29
  3. Calmato 40 Sports igen!
    Av Craftman i forum Metanolmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 22:17
  4. Calmato sports
    Av Birdtwig i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •