Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107

Ämne: Årets första krasch...

  1. #1
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Årets första krasch...

    Lördag, stålande sol och vindstilla.. Premiärflygning med Matrixen..
    Kommer ut på fältet, tankar upp, justerar alla roder osv.. och så taxar ut. Lite gas på snurran och så upp i det blå... Lite trim på skeven och höjden det är allt som behövs. Bra drag i motorn och modellen flyger väldigt rent och fint.. Flyger ett par vändor över fältet, landar och pustar ut! En kompis kommer ut på fältet och vill så klart se den i luften.. Upp igen, och fullt skaft upp på höjd. Vänder runt modellen, slår av gasen och dyker rakt ner..... Dra på gas igen och nu helt plötsligt början skevrodren fladdra helt okontrollerat! jag ligger fortfarande i dyk med nosen mot moder jord och jag slår av gasen helt för att få ner farten och kunna räta upp den.. inget händer! Jag ger försiktigt mer höjd för att räta upp den...inget händer... PANG! Det var det.....

    Bara kaffeved av planet.... motorfästet i aluminium knäckt på två ställen, ett servo helt kass, Aluspinnern är total förstörd, Motorns gängade fäste för ljuddämparen är helt avknäckt ur toppen.

    Det var kul så länge det varade..


    Nu ska jag slå upp en grogg till... hejsan svejsan
    / Christian Olsson

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Nä fyfan, stackare!!

    Hoppas du kommer över den snabbt.. det va en fin kärra!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Typiskt... :evil:

    Fredag den 13:e är ingenting i jämförelse med Lördagen den 14:e!

    Vill du ha en ny så vet jag en som vill sälja en...

  4. #4
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Jag har oxå störtat i dag :cry: Kommer bilder och filmsnutt på tragedin inom kort :cry:

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Christian,
    Mycket sorgligt - bara att beklaga.
    Jag premiärade min Mini Ultra Stick - http://www.mcregor.se/MiniUltraStick.htm - igår fredagen den 13:e - liiite småtuff måste man vara. Men det gick alldeles utmärkt och idag har jag flugit några repor till.
    Hoppas du hämtar dig raskt !!
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Lider med dej Colsson men vad gav haverirapporten för orsak?

    Sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  7. #7
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja, vad gav haverirapporten.. Vid höga hastigheter så fladdrar skevrodren okontrollerat... :roll: Eller nåt..
    Nu ska jag beställa mig en ny kärra.. inte en likadan.. Det är fanimig bara början på säsongen så nu blickar vi framåt igen! 8)
    / Christian Olsson

  8. #8
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Skratta inte nu ops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI ops: Men en ny är redan beställd

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Fy tusan vad trist! Den vackra moptorkåpan också...

    Jag var ute och flög hela dan igår utan en tanke på datumet, himla tur att ingen berättade...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Beklagar Cool... Bra Cool..På´t igen ,det är det bästa man kan göra..Sorgearbetet gör man medans man bygger nästa...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Skratta inte nu ops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI ops: Men en ny är redan beställd
    Såg inte ut att bli så trasig.

    Colsson: Surt, speciellt med tanke på att det var premiärtur.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Skratta inte nu ops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI ops: Men en ny är redan beställd
    Såg inte ut att bli så trasig.

    Colsson: Surt, speciellt med tanke på att det var premiärtur.
    Han är tapper med tanke på att det är 2 flygningar och 2 gånger i backen.
    Jag fick ju de nöjet att titta på båda flygningarna och han ska upp i luften.

  13. #13

    Standard

    Nä fy fan..Undrar om groggarna hjälper?:-) Några ner snäpp i tråden ser man iaf ett enastående go o colsson!

    Hade tvärt emot olsson en härlig maiden med min show flyer. Måste erkänna att det knappt gick att landa första vevan då högertummen skakade som på en bättre parkinsson patient. (puls >180)

    Hann med den andra vändan vid femtiden.

    Livet är underbart fast jag lider med colsson.

    /Håkan

  14. #14
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Skulle helt klart gå att fixa upp om jag gav mig fan på det 8) Men nytt är alltid nytt Måste minska höjdroderutslag-inställningen till nästa trainer! Det verkade int så populärt att ha fulla utslag på höjdrodret! Sen blåste det lite väl mycket motvind i dag på fältet! Tur att man har mjuka åkrar runtom så int snurran tog stryk 8)

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Skulle helt klart gå att fixa upp om jag gav mig fan på det 8) Men nytt är alltid nytt Måste minska höjdroderutslag-inställningen till nästa trainer! Det verkade int så populärt att ha fulla utslag på höjdrodret! Sen blåste det lite väl mycket motvind i dag på fältet! Tur att man har mjuka åkrar runtom så int snurran tog stryk 8)
    Dyr hobby:-)

    Verkade som att den var väl högertrimmad i skeven. Förutom då att den antingen var känslig på roder eller fick pilotchokning. De va nån PI-nånting förkorting det pratatdes mycket om då JAS:en gick i backen andra gången. Tror man kan använda den förkortningen här också:-)

    En liten undran. (Innan det blir FÖR dyrt:-)) Trimmade du "av" innan take off. Dvs kollade att alla roder var neutrala i trimmningen?

    Har du möjligen expotential på radion? I så fall ställ den på ca 80% för skev och 20-30% på höjd.

    Slutligen, (Är ingen expert själv, bara glad söndagsflygare, men) När den har lyft, dra av på gasen till strax över tomme och ge små utslag så blir det inte lika dramatiskt.

    hälsar,

    /Håkan

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill bara kommentera detta med mycket expo...80 % till exempel (eller -80 % på Futaba) på en trainer eller när man är nybörjare.
    Behöver man så mycket expo på en trainer har man för stora utslag.
    Använd utslagsbegränsningen istället. Eller ännu bättre - flytta om stötstångsanslutningarna.
    Och är man relativ nybörjare så är det en jätterisk att använda mycket expo - man tror gärna att rodren inte "tar" och vrider på ännu mer - och plötsligt tar rodren enormt mycket - och då är det ofta för sent. Kvadden är då ett faktum !
    Expo är bra på maskiner som måste ha stora utslag - 3D-kärror t ex - och i en del andra sammanhang. Men på en trainer tycker i vart fall jag att man kan låta bli den finessen. Ställ utslagen enl bygganvisningen - och hellre mindre än mera första gången - och kolla så att TP ligger rätt. Checka sen så inte vingen är alltför skev och inte minst - att rodren går åt rätt håll.
    Sen är det bara att smyga upp kärran - inga våldsamma upptagningar för det bäddar bara för problem när man är nybörjare.
    Det var mina små tankar - lycka till hälsar
    Roger

  17. #17
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Tack! Era ord är bibeln för mig just nu! Jag kan nämna att det var justerat så att höjd och sidorodren hade fulla utslag! Och skev(Aileron) hade 60% utslag av max! Ska minska på utslagen på min nästa trainer! Öhh.. Jo d kan lätt bli dyyyrt har jag märkt! Så jag lyssnar med vidöppna öron på allt ni har att säga 8) Tack för tipsen 8)

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank
    De va nån PI-nånting förkorting det pratatdes mycket om då JAS:en gick i backen andra gången. Tror man kan använda den förkortningen här också:-)/Håkan
    Pilot Induced Oscillation tror jag snacket gick när det begav sig.

    Och jag är ganska övertygad om att du har rätt, med ovan pilot och för stora utslag kommer det som ett brev på posten (eller kanske lite tidigare) :-)

    Men i det fallet
    var det väl så att Lars Rådström var en så pass erfaren pilot att han rent instinktivt jobbade emot Fly By Wire-systemet istället för att låta mjukvaran och datorn styra. Förmodligen hade det inte hänt med ett blåbär vid spakarna...
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Tack! Era ord är bibeln för mig just nu! Jag kan nämna att det var justerat så att höjd och sidorodren hade fulla utslag! Och skev(Aileron) hade 60% utslag av max! Ska minska på utslagen på min nästa trainer! Öhh.. Jo d kan lätt bli dyyyrt har jag märkt! Så jag lyssnar med vidöppna öron på allt ni har att säga 8) Tack för tipsen 8)
    Zalman, vi vill ju att du skall bli lika fast som vi själva, vi försöker mao dra ner dig i träsket... :-)

    När jag läser vad du skrev om % av roderutslag slår det mig att det ju bara är halva sanningen, 100% av vad roderutslag planet kan ge beror dels på var du kopplar in stötstängerna och dels på hur man ställer in utslagsbegränsningen på radion, om man verkligen vill ha hundra % sätter man stötstången i det yttersta hålet på servoarmen och i det innersta på roderhornet (innan sändarna fick finesser som kunde justera detta var labbande med det här det enda sättet att få vettiga utslag).

    I de flesta bygganvisningar står det angivet lämpliga roderutslag, förhoppningsvis i mm eller tum upp och ner, i värsta fall i grader.
    I så fall följ dem! Många gånger står det ett värde för nybörjare och ett för "aerobatic" eller nåt liknande. Om du har en radio som klarar "Dual rate" (2 olika inställningar för max roderutslag som man slår om med en brytare) så sätt "normal" och "aerobatic" på de olika lägena. På så sätt är det lätt att öka på utslagen när du börjar bli varm i kläderna...

    Dessa anvisningar har man inte skrivit in i byggbeskrivningen bara för att det är kul... :-)
    Lämpliga roderutslag för ett flygplan är beroende på flera olika faktorer, dels hur fort planet flyger, dels den aktuella roderytan.
    Ta t.ex. en Shock flyer, den är avsedd att flygas relativt sakta innomhus, för att kunna göra våldsamma 3D-mannövers vid låg hastighet behövs fulkommligt absurda stora roderutslag. Tar du sen en jetkärra som flyger runt i 300 km/h så behövs det bara några få mm (eventuellt kanske jet piloten ställer in ett "landningsläge" på radion med lite större utslag för att få bättre respons när planet flyger sakta).

    Vad jag kunde se på din film så hade planet åt helsike för stora utslag på höjdrodret...

    Det här med roderutslag är ganska kul, man kan genom att justera ner utslagen förvandla en ganska vild modell till rena nybörjarkärran (och vice versa).

    Det här blev långt och besvärligt, men det är i all välmening...
    Mitt råd är: läs bruksanvisningen och ställ in rekommenderade utslag, ta gärna kontakt med en klubb eller någon person som är van flygare för att känna på planet först.

    Lycka till!
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Hej CO !

    Tråkigt detta som hände, inte roligt när man kvaddar på första/andra fligthen, vet av erfarenhet.
    Du skall dock veta att resterrna fick en värdig eldbegängelse under eftermiddagen !!!
    Var ute och flög med elseglaren, hade landat och gick ut för att hämta in den med sändaren stående på i depån, när jag bar in kärran började roderna fladdra och motorn snurrade igång helt kort.
    Kanske var det någon form av störning som drabbade dig ?

    Gunnar

Liknande ämnen

  1. Första turen slutade i krasch
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 11:58
  2. Polarn testar rc flyg för första gången med en krasch
    Av staflaraf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 19:44
  3. Årets första termik.
    Av pilotkalle i forum Segel och Hang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 13:11
  4. Årets första vettiga tips
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 09:43
  5. Årets första video på Bj's Modellflyg 1/3 skala Turbulent
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •