Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 107

Ämne: Årets första krasch...

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Citat Ursprungligen postat av hakank
    De va nån PI-nånting förkorting det pratatdes mycket om då JAS:en gick i backen andra gången. Tror man kan använda den förkortningen här också:-)/Håkan
    Pilot Induced Oscillation tror jag snacket gick när det begav sig.

    Och jag är ganska övertygad om att du har rätt, med ovan pilot och för stora utslag kommer det som ett brev på posten (eller kanske lite tidigare) :-)

    Men i det fallet var det väl så att Lars Rådström var en så pass erfaren pilot att han rent instinktivt jobbade emot Fly By Wire-systemet istället för att låta mjukvaran och datorn styra. Förmodligen hade det inte hänt med ett blåbär vid spakarna...
    Fick förklaringen en gång när jag gick på FTS...då pratade man i svenska termer och då var det nånting med hysteres dvs. signalerna hann inte utföras av styrsystemet utan lagrades och sedan fick systemet helt enkelt frisläpp till slut.

    Såsom Mr J beskriver har jag också uppfattat det, hade Herr Rådström släppt spaken så hade det gått "bra". Iallafall så verkar systemet idag vara klanderfritt - det är väldigt sällarn jag är med om att det är fel på styrsystemet.

    Flög ofta med Skyways mellan Halmstad - Arlanda för ett par år sedan...då satt Rådström vid spakarna vid ett par tillfällen.

  2. #22
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    ett tips är att du kollar i manualen nästa gång. varenda ARF jag byggt har alltid utslagen stått i manualen. å dom brukar fungera riktigt bra.

    på en trainer brukar rekomenderade utslag vara rätt lagomt
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Skratta inte nu ops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI ops: Men en ny är redan beställd
    Här är bilderna på den vådliga flygturen
    http://www.motorportalen.net/galleri....php?album=123
    Hela filmen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg obs 76.4 MB
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #24
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Nu har jag tittat på hela filmen och har ett par synpunkter till...

    Det är lättare att flyga när det inte blåser så mycket, speciellt om man är nybörjare.
    Det hade nog inte varit fel med ett par gummiband till, om vingen inte sitter stumt så blir planet väldigt knepigt att styra.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #25
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Jo jag tänkte faktiskt på d när jag satte ditt snoddarna! Att det borde ha varit fler! Sen har jag roderhornen i yttersta hacket! Attans! Nåja nästa trainer ska bli lite bättre intrimmad! Kan nämna att jag hade alla roder centrerade både på dosan och på själva flyget innan d bar iväg 8) Har beställt en sån här trainer nu i alla fall http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=658 8) Kan nån enkelt beskriva hur jag kollar Tp:n enklast, På sin trainer :roll:

  6. #26
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det har nu visat sig att båda servona till skevrodren har fått sina drev strippade. Efter att roderfladdret börjat, har dreven slitits bort och sen var katastrofen ett faktum. Hade det hjälpt med metalldrev? Kanske..







    / Christian Olsson

  7. #27

    Standard

    Attans vad rensat det var i dom servona. Vad var det för fabrikat? Hur såg förresten höjdroderservot ut, i början av tråden skriver du att du gav höjd men inget hände. Kan vara rensat där också?
    /Håkan

  8. #28
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det var Futaba 3003 servon i modellen. Höjdservot verkade ok när jag kände på det men jag ska skruva i sär alla servon i morrn och kolla dem.
    / Christian Olsson

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Oooo... Nyborstade tänder!!


    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Sen var det min tur att krascha i dag! Och för första gång på över ett år fick jag limma bitar fast på min kära lilla E-starter!

    Haverikommissionen kom fram till att det var pilotfel; man ska aldrig flyga med planet mellan en själv och solen!

    Resultat: kroppen gick av precis framför stabben, och proppen är nu i tre bitar. Men med lite PU-lim och en ny proppe är den snart i luften igen!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  11. #31
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Mycket tråkigt CO. Jag som såg fram mot att se den flyga

    Jaja.. på det igen! Jag hoppas vi kommer flyga tillsammans i sommar.

    Ps. Hoppas du kan fixa skadan på motorn. Men det tror jag att du gör.

    Ha det bra. Så ses vi.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  12. #32
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Toni, en ny modell beställdes samma dag, nya servon med metalldrev är på väg och jag är på jakt efter en ny topp till motorn nu, så nog ska vi flyga i sommar! 8)
    / Christian Olsson

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej,eftersom jag har 99% 3003 servon(o det är några stycken) så är jag förvånad..
    Har lyckats att få drevsatssallad en gång med detta servot o det var när jag sparkade till skeven på en kärra med radion på..Gick inte..
    Men var det skevflutter så är väl det motsvarande min spark..
    Finns få saker som är så våldsamma..
    Beklagar Cool..Trist när det händer!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #34
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Frågan är bara vad det berodde på? VARFÖR började skevorna vibrera?? Det är det som stör mig mest.. :cry:
    Allt var monterat stumt med kullinkar i alla linkage och stiftade gångjärn.
    / Christian Olsson

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extraknäcker som lokförare åt SJ.....(Sist Jämnt)
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Skratta inte nu ops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI ops: Men en ny är redan beställd
    hejsan!

    Om jag inte ser helt galet så sitter vingen med för få gummisnoddar. Jag använder alltid 6 st gummisnoddar för vingfastsättning. I början på min modellflygarkarriär så körde jag med för lite gummisnoddar och då vart min trainer helt hystersik på höjdutslag. Anledningen är ju att vingen lyfter i framkanten och anfallsvinkeln blir helt på tok för stor.

    Rätta mig gärna ni andra erfarna. kollla på filmen visst ser det ut att bara vara 2 gummisnoddar??? Bäst är det ju om Z_W själv vet hur vingen satt fast.

  16. #36
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 9,3x62
    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Skratta inte nu ops: http://www.motorportalen.net/filmer/2007/CIMG0005.AVI ops: Men en ny är redan beställd
    hejsan!

    Om jag inte ser helt galet så sitter vingen med för få gummisnoddar. Jag använder alltid 6 st gummisnoddar för vingfastsättning. I början på min modellflygarkarriär så körde jag med för lite gummisnoddar och då vart min trainer helt hystersik på höjdutslag. Anledningen är ju att vingen lyfter i framkanten och anfallsvinkeln blir helt på tok för stor.

    Rätta mig gärna ni andra erfarna. kollla på filmen visst ser det ut att bara vara 2 gummisnoddar??? Bäst är det ju om Z_W själv vet hur vingen satt fast.
    Jo jag hade bara två ynkliga snoddar! Borde förstås som du säger ha varit fler snoddar Men nu vet jag bättre till nästa premiärtur! Då har haverikomissionen kommit fram till att 1.Pilotshock 2.För några snoddar 3. För mycket utslag på höjdrodret! 4. Lite för hård vind! 5 Drog ej av på gasen efter lyft! 5 bidragande orsaker till katastrofen alltså
    ops: Nästa gång ska jag banne mig inte göra dom felen i alla fall Här är en lite bättre film av händelsen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg Filmen tar en liten stund att ladda hem 8)

  17. #37
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Jo jag hade bara två ynkliga snoddar! Borde förstås som du säger ha varit fler snoddar Men nu vet jag bättre till nästa premiärtur! Då har haverikomissionen kommit fram till att 1.Pilotshock 2.För några snoddar 3. För mycket utslag på höjdrodret! 4. Lite för hård vind! 5 Drog ej av på gasen efter lyft! 5 bidragande orsaker till katastrofen alltså
    ops: Nästa gång ska jag banne mig inte göra dom felen i alla fall Här är en lite bättre film av händelsen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg Filmen tar en liten stund att ladda hem 8)
    Jag har tittat på kamikazeflight2 filmen, fler gummisnoddar, små, små spakrörelser när du tar upp kärran och när du flyger och rätt utslag redan från början (utan felreverserade höjdroder etc) kan nog vara bra

    Själv är jag hysteriskt rädd om mina fingrar (musiker) och jag reagerade litet på själva startandet av motorn. Ett par tips i all välmening (har en kompis som fick propellerbladet genom tumnageln när han lyfte av glödbatteriet framifrån).

    1. Håll inte fast modellen i ljuddämparen när du startar motorn, jag tycker att handleden är farligt nära propellern om du skulle tappa greppet. Håll istället i modellen i kroppen strax framför vingen med vänster hand, när du sköter startern med höger.

    2. Låt glödbatteriet sitta kvar, gå själv bakom den roterande propellern innan du tar loss glödbatteriet "bakifrån", tar man detta som rutin undviker man att föra handen genom propellern om man är oeftertänksam. Andra ödesdigra saker som kan hända om man står framför planet och tar bort glödbatteriet är att glödaren hamnar i propellern, slår av ett propellerblad som i värsta fall flyger i ögat.

    Hoppas jag får komma till ert fält på Åland om jag har vägarna förbi.

    Johan

  18. #38
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Jo jag hade bara två ynkliga snoddar! Borde förstås som du säger ha varit fler snoddar Men nu vet jag bättre till nästa premiärtur! Då har haverikomissionen kommit fram till att 1.Pilotshock 2.För några snoddar 3. För mycket utslag på höjdrodret! 4. Lite för hård vind! 5 Drog ej av på gasen efter lyft! 5 bidragande orsaker till katastrofen alltså
    ops: Nästa gång ska jag banne mig inte göra dom felen i alla fall Här är en lite bättre film av händelsen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg Filmen tar en liten stund att ladda hem 8)
    har en kompis som fick propellerbladet genom tumnageln när han lyfte av




    Hoppas jag får komma till ert fält på Åland om jag har vägarna förbi.
    Jag kapade faktiskt halva ringfingret häromdagen! Genom halva nageln ops: Man lär sig av sina misstag hoppas jag Klart du/ni ska komma över hit till Åland på flygsemester Bara att höra av er om ni tänker ta en tripp över pölen! Flygfältet ligger 10 kilometer från Hamnen i Eckerö! Nära och bra! Här kan ni boka både båtfärden och boende http://www.eckerolinjen.fi/sv/default.asp Men hör av er nån vecka på förhand så vi hinner kontakta fältansvarig om finbesöket Så ladda i hop ett gäng bara och ta flygsemester! http://www.motorportalen.net/ & Eckerö komun http://www.eckero.aland.fi/ind_sve.htm 8)

  19. #39

    Standard

    Nu var Zalman_Water upp i luften igen och flygningen gick över förväntningarna men landningen var inte så bra.
    Zalman_Water är en tuff kille som inte ger sig. Alltid roligt att se han flyga.
    http://www.motorportalen.net/filmer/...flygerigen.mpg
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  20. #40
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Härligt att se att Zahlman_Water fick litet tid i luften. Synd att brandväggen slets loss igen - landningen såg inte så hård ut.

Liknande ämnen

  1. Första turen slutade i krasch
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 11:58
  2. Polarn testar rc flyg för första gången med en krasch
    Av staflaraf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 19:44
  3. Årets första termik.
    Av pilotkalle i forum Segel och Hang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 13:11
  4. Årets första vettiga tips
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 09:43
  5. Årets första video på Bj's Modellflyg 1/3 skala Turbulent
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •