Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 107

Ämne: Årets första krasch...

  1. #81

    Standard

    Det var jag som "landade" i skogen pga avståndsbedömning som vart
    fel. Klart snopen.

    Men angående säkerhet, så är jag väldigt nyfiken på vad ni andra gör
    när ett flyg inte svarar längre, för det var det jag förstod att hände
    med Bernts flyg (det som rammade in i bordet). Det lönar sig iaf inte
    att ta skydd under bordet, för det är inte första gången ett flyg rammat
    det bordet... min helikopter stod på det förut när den mest erfarne av
    oss fick trubbel med sin Trainer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #82
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning

    Men angående säkerhet, så är jag väldigt nyfiken på vad ni andra gör
    när ett flyg inte svarar längre
    Frekvenstavla(klämma), pilotruta, ev bilar/folk bakom ryggen där man inte flyger, räckviddstester, noggranna kontroller av linkage, servoinfästningar, roderhorn osv osv.. är en grund för säker flygning och en självklarhet tycker jag.

    Man kan inte förutse ALLT som kan hända med en modell men man kan iallafall göra sitt bästa.

    Om killen som kastar sig på marken vid mekbordet hade fått planet i huvudet. Hur hade ni tänkt förändra er säkerhet då? Eller ni skulle bara flugit på som vanligt efter att killen återhämtat sig? (om han nu hade gjort det)

    Skrämmande är bara förnamnet, tycker jag..
    / Christian Olsson

  3. #83
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning
    Men angående säkerhet, så är jag väldigt nyfiken på vad ni andra gör
    när ett flyg inte svarar längre, för det var det jag förstod att hände
    med Bernts flyg (det som rammade in i bordet).
    Trainern stallade, när farten blir för låg går inte en trainer att styra.

    Angående säkerhet: då ni börjar flyga kommer ni överens om ett flygområde (beroende på vindriktning). Nu verkar det som om ni flyger i cirklar kring er själva och piloten vrider sig runt på stället. Vänj er med att flyga på samma sida om er själva hela tiden (lämpligen över åkern som vetter mot skogen). Flyg aldrig över depå och bilar.
    De flesta starter på videon börjar med vänstersväng, då hamnar ni ju direkt över depån. Börja med högersväng och håll er ovanför det stora fältet.

    Kanske en bild av mitt fält är bättre än förklaringar. Det gråa är start/landningsbana och jag har märkt ut mitt "flygområde" med rött.
    Jag står hela tiden och tittar mot öster när jag flyger och flygplanet är aldrig "till vänster" om landningsbanan. Då är publik, bilar och övriga piloter som står bredvid trygga.
    Beroende på vindriktning och tidpunkt (var solen befinner sig) kan vi nog ha andra "flygområden" på fältet, men principen är alltid den samma. Den som är först på fältet väljer "pilotruta".

  4. #84

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det har kanske sagts tillräckligt om säkerhet - och det är viktigt.
    MEN - man kan aldrig försäkra sig om att det inte går snett ens om man har dubbelkommando.
    Här var det förstås en kombination av nybörjare och ett plan som ville annorlunda och det kanske man skulle kunna förutse var farligt.
    För inte var det 3D-träning som var avsikten över depån.......
    Det är erfarenheten som kanske saknas men de glada grabbarna får den snart nog och ibland får man ta någon risk för att lära sig något.
    Det är nog undantagen av modellflygare som inte någon gång fått sig en riktig smäll så att blodet har flutit.

    Sådant här kan tyvärr hända även dem som har mycket stor erfarenhet och har flugit massor med timmar.

    Det är inte självklart att en liten nybildad klubb har möjlighet att sätta upp stängsel mellan depå och fält och i detta fallet hade nog planet passerat ett stängsel gissar jag.

    Säkert mynnar detta ut i något bra för flygarna som kommer att fundera över regler eller kanske utan skrivna regler ändå hittar ett säkrare sätt att skydda sig och sina plan.

    Med vänligaste hälsningar
    Patrik

  5. #85
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag var under RCFF meetinget och tittade på Eslövsklubben fält och blev mycket förvånad över hur de flyger där..

    Bilarna parkeras i en lång rad längs fältkanten "A"
    Piloterna taxar ut på fältet "B", flyger över sina bilar och ut på flygområdet "C"
    När jag frågade ett antal personer om varför man inte parkerar sin bil vid "D" och sen har fältet och hela flygområdet framför sig, fick jag till svar " - vet ej, så här har vi ju alltid gjort"

    Jag tycker det är synd på ett sånt fint fält att man inte kan lösa det smidigare. Det handlar ju bara om att flytta bilarna..
    När jag var där flög en 3m bensinkärra över publik/bilar och flera av åskådarna påtalade att de upplevde situationen som obehaglig.

    Hade jag varit i aktiv i Eslövsklubben så hade jag köpt en burk med linjefärg för gräs och helt sonika målat en parkering vid bankanten "D" så är ju saken klar sen.

    Nu får ni lov att svara, eslövsflygare!


    / Christian Olsson

  6. #86
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Jag var under RCFF meetinget och tittade på Eslövsklubben fält och blev mycket förvånad över hur de flyger där..

    Bilarna parkeras i en lång rad längs fältkanten "A"
    Piloterna taxar ut på fältet "B", flyger över sina bilar och ut på flygområdet "C"
    När jag frågade ett antal personer om varför man inte parkerar sin bil vid "D" och sen har fältet och hela flygområdet framför sig, fick jag till svar " - vet ej, så här har vi ju alltid gjort"

    Jag tycker det är synd på ett sånt fint fält att man inte kan lösa det smidigare. Det handlar ju bara om att flytta bilarna..
    När jag var där flög en 3m bensinkärra över publik/bilar och flera av åskådarna påtalade att de upplevde situationen som obehaglig.
    Det tillhör faktiskt inte normaliteten. Visst, det var dumt av dom att flyga över bilarna, men det va ju faktiskt gäster som flög där med den kärran. Sen är det ju såklart dumt av folket från eslövsklubben att inte uppysa om reglerna bättre. Jag har själv råkat komma ut över bilarna på eslövsklubben och då fick jag mig en rejäl tillsägelse.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #87

    Standard

    Vi har regler att inte flyga över depån men alla är nybörjare och flygen går lite vart dom vill.
    Tycker att man inte ska förstöra en rolig hobby med en massa regler utan vi flyger och gör det bästa av saken.
    Bilarna ska inte vara på fältet men vissa är lata och orkar inte gå så egen risk gäller där.

    Om man inte ser en stor skog hur ska man då undvika en liten depå undrar jag?
    Jag lovar att efter några trainers och två månader flyger vi och landar bara på fältet och inte i skogen.
    Alla är vi nybörjare någon gång men det går ju åt rätt håll och jag lovar att vi har tusan så roligt på vårt fält.
    Vi flyger på kvällen och bygger/rep flygen på natten.

    Tänk när vi får lite fart på flygen och börjar med warbirds och combat.
    Hälsa på någon gång till Åland och jag lovar att ni får flyga på det Åländska viset.

    Just nu lättar vi varje gång men det blir hårda landning vill jag lova.
    Hälsningar från ett gäng där ingen kan flyg.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #88

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Nu har Bernt tagit livet av min Alpha trainer
    http://www.motorportalen.net/filmer/2007/kortfilm.wmv ops:
    Å fy f*n..Jag ligger å asgarvar på golvet :-) :-) :-) :-)

    "Tur att man är gammal målvakt"

    :-) :-) :-)

    /Håkan

  9. #89
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Å ni ålänningar.....

    Man blir ju mörk rädd när man ser filmen... 8) Samtidigt så känner jag igen mig !!!
    Ni lär er alla att flyga den hårda vägen via mängder av balsa och araldit vilket är beundransvärt ! Bara ni inte ledsnar.....
    Goda råd har ni säkert fått i massor, men jag skulle i alla fall rekommendera några turer med en simulator, FMS duger, kopplad till den egna radion...det gjorde jag och det hjälpte mycket. Sedan kunde jag flyga min SkyRaider utan besvär !!
    Kört hårt ålänningar !

  10. #90
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard Re: Å ni ålänningar.....

    Citat Ursprungligen postat av Irokee
    Man blir ju mörk rädd när man ser filmen... 8) Samtidigt så känner jag igen mig !!!
    Ni lär er alla att flyga den hårda vägen via mängder av balsa och araldit vilket är beundransvärt ! Bara ni inte ledsnar.....
    Goda råd har ni säkert fått i massor, men jag skulle i alla fall rekommendera några turer med en simulator, FMS duger, kopplad till den egna radion...det gjorde jag och det hjälpte mycket. Sedan kunde jag flyga min SkyRaider utan besvär !!
    Kört hårt ålänningar !
    Vi kör så balsan ryker Vi tränar i simulator! Realflight 3.5! Men vissa av oss borde nog återvända till simmen igen ett tag innan dom flyger :badgrin: Själv har jag nu mina flyg hela när jag kommer hem från fältet! Så det känns himla skönt 8) I dag premiärade jag min nya trainer!

  11. #91
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hehe nu har jag också gjort min första krash för i år, förhoppnings vis den sista.
    jag landade upp och ner på utanför fältet.
    det hände dock inte så mycket och det vissar väll att calmaton är en ganska hållbar maskin men även det mest hållbara kan bli kaffeved.

    motorn blev smutsig.

  12. #92

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Du ser ju förhållandevis glad ut ändå!

    Härlig inställning!

    MVH/

  13. #93
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    krashen var ganska komisk och det hände ju inte så mycker mer än att ett servos kuggar gick sönder och att fenan gick av.
    jag vet inte riktigt varför jag tyckte det vat så roligt igentligen men jag antar att det var någon form av lätt chock :?

  14. #94
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    har nu lagat min calmato.
    så nu är det bara att tuta och köra

  15. #95

    Standard

    Hmm,, ja o när man ser diverse video och ett par inlägg med flygning över åskådare/bilar så kan man undra varför de blev ramaskri om Södra Länken igentligen..
    Trött blir man.

  16. #96
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard Re: Årets första krasch...

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Lördag, stålande sol och vindstilla.. Premiärflygning med Matrixen..
    Kommer ut på fältet, tankar upp, justerar alla roder osv.. och så taxar ut. Lite gas på snurran och så upp i det blå... Lite trim på skeven och höjden det är allt som behövs. Bra drag i motorn och modellen flyger väldigt rent och fint.. Flyger ett par vändor över fältet, landar och pustar ut! En kompis kommer ut på fältet och vill så klart se den i luften.. Upp igen, och fullt skaft upp på höjd. Vänder runt modellen, slår av gasen och dyker rakt ner..... Dra på gas igen och nu helt plötsligt början skevrodren fladdra helt okontrollerat! jag ligger fortfarande i dyk med nosen mot moder jord och jag slår av gasen helt för att få ner farten och kunna räta upp den.. inget händer! Jag ger försiktigt mer höjd för att räta upp den...inget händer... PANG! Det var det.....

    Bara kaffeved av planet.... motorfästet i aluminium knäckt på två ställen, ett servo helt kass, Aluspinnern är total förstörd, Motorns gängade fäste för ljuddämparen är helt avknäckt ur toppen.

    Det var kul så länge det varade..


    Nu ska jag slå upp en grogg till... hejsan svejsan
    Oj vad jag vet hur det känns lider med dig själv har jag smällt ett antal tusenlappar i backen bara denna sommar så jag varvar ner med tokiga elbyggen o önskar egentligen börj med riktigt flyg igen men vi får se plan o motorer ligger i träda nu fast om du gör comback då kan nog jag o så va det det där med groggen själv brukar jag klippa en big pack låda med glass det hjälper för mig kan ju bero på att jag är nykter alkoholist o får då låta groggen stå så du får min ranson med om det behövs ...

    blir det kris för dig så kan jag sända dig en tröstmodell som liknar bokis utan kostnad..

    lev väl

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #97

    Standard Re: Å ni ålänningar.....

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Citat Ursprungligen postat av Irokee
    Man blir ju mörk rädd när man ser filmen... 8) Samtidigt så känner jag igen mig !!!
    Ni lär er alla att flyga den hårda vägen via mängder av balsa och araldit vilket är beundransvärt ! Bara ni inte ledsnar.....
    Goda råd har ni säkert fått i massor, men jag skulle i alla fall rekommendera några turer med en simulator, FMS duger, kopplad till den egna radion...det gjorde jag och det hjälpte mycket. Sedan kunde jag flyga min SkyRaider utan besvär !!
    Kört hårt ålänningar !
    Vi kör så balsan ryker Vi tränar i simulator! Realflight 3.5! Men vissa av oss borde nog återvända till simmen igen ett tag innan dom flyger :badgrin: Själv har jag nu mina flyg hela när jag kommer hem från fältet! Så det känns himla skönt 8) I dag premiärade jag min nya trainer!
    Du har nog så rätt Zalman_Water om att köra så balsam ryker. Här är senaste rapporten
    Zalman_Waters flyg:
    Tiger Traner död
    Skyrider död
    Calmato Sport död
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #98

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    37
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Har släktingar på Åland, man kanske skulle ta och besöka dem med ett plan under sommaren. Verkar ju hända en hel del ute på erat fält..

  19. #99

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Tips till grabbarna som konsumerar 4-5 kärror i veckan:
    http://www.peakmodel.com/index.php?m...&products_id=2

    Billigt! snyggt? nja

  20. #100

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du nämnde som kraschorsak att skevroderen kom i självsvängning.
    Detta är ett vanligt problem när man har glapp i rodren.
    Flutter kallas det på amerikaniseratflygspråk.

    Att servona gick sönder har inget med deras kvalitet att göra då krafterna vid fluttter är så stora att inget, åtminstone väldigt få, servon orakar hålla emot.

    För att förhindra flutter gör man på följande sätt.
    1. Se till att rodren är bra monterade med minimalt avstånd (tiondels mm, inte mm) mellan vinge, stabbe och roderyta.

    2. Se till att planet har tyngdpunketen placerad så långt bak det bara går utan att flygegenskaperna försämras. Med tyndpunkten långt bak kan man använda sig av mindre höjdroderutslag vilket minskar risken för flutter.

    3. Se till att linkaget är styvt! Man ska i praktiken inte kunna pressa ner höjdrodert eller skevrodren med fingret när man trycker på dem (gäller "vanliga" servon, ej coreless servon).

    4. Se till att du har linkaget monterat så långt in på servoarmen som möjligt och att armen på roderytan är så lång som möjligt. Detta är mycket viktigt för att få en stum och styv set-up!

    5. Se till att det inte är glapp i någon av linkarna. Piano trådar med Z-böjar funkar bra liksom vanliga snappkeepers av plast.

    6. Se till att du använder dig av 100% eller 150% av totala servoutslaget i radion.

    7. Använd om möjligt aldrig elektronisk minsakade servoutslag då glappet i servots växellåda procentuellt då blir större vilket ökar glappet i styrsystemet.

    Följer man dessa regler är chanserna att få flutter minimalt.
    Annars gäller regeln att så fort man hör ett konstigt "brummande" i luften: Dra snabbt gasen och ta ner farten ...och landa!

    Kom också ihåg att flutter bara uppkommer på skev och höjdroder.
    Alltså på roderytor där det uppkommer tryckskillnader.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby MF

Liknande ämnen

  1. Första turen slutade i krasch
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 11:58
  2. Polarn testar rc flyg för första gången med en krasch
    Av staflaraf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 19:44
  3. Årets första termik.
    Av pilotkalle i forum Segel och Hang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 13:11
  4. Årets första vettiga tips
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 09:43
  5. Årets första video på Bj's Modellflyg 1/3 skala Turbulent
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •