Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 93

Ämne: Helsingborgs Modellflygklubb tar inte emot RCFF-medlemmar!

  1. #21
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Olle,fick du nån motivation VAR någonstans det står att det måste vara på det viset?
    Skulle vara intressant o veta för paragraf 37 i SMFF:s stadgar är inte direkt glasklar o det är den som jag antar används i detta fall eller nämndes något annat?
    Det var ju klubbens stadgar som sade det.. inte SMFF´s.. eller?
    / Christian Olsson

  2. #22
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Re: Helsingborgs Modellflygklubb tar inte emot RCFF-medlemma

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Jag fick svar från Helsingborgs Modellflygklubb idag och de har tagit ett styrelsebeslut på att INTE låta RCFF-medlemmar flyga på deras fält.

    Mvh
    Ove
    Även om jag är jävig så får jag nog säga att jag tycker att det här blev liiite vinklat...

    Jag är medlem i RCFF men får flyga på Helsingborgsfältet...
    Varför? Jo, jag är ju medlem i SMFF också.. och det är ju det som är kravet. Jag tycker att Ove får det att låta som om att jag inte skulle få flyga på Hbg fältet ENBART för att de ogillar ditt medlemskap i RCFF oavsett om du är medlem i SMFF eller inte. Så är väl inte fallet?
    / Christian Olsson

  3. #23
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Tråkigt att höra - SMFF:s stadgar tolkas på ett sätt som står i klockren kontrast till dess målsättning att bredda och göra modellflyget tillgängligt för alla...

    Läser man SMFF's paragraf 37 finns det dock inget hinder att en klubb har medlemmar som tillhör olika förbund:
    "
    Som modellflygklubb räknas:
    - fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
    - sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation
    ".

    Dvs. att det finns inga hinder i SMFF's stadgar att en klubb tillhör flera organisationer. Det går utmärkt att ha en klubb med både SMFF- och RCFF-medlemmar. Samma sak gäller om man läser SMFF's normalstadgar för klubb.

    Som det sagts tidigare. SMFF äger inga klubbar och inga fält. Det är den lokala klubben som bestämmer sin verksamhet - inte SMFF eller RCFF. Och det går alldeles utmärkt att vara med i flera förbund. Bollen ligger hos Er ute i klubbarna. Vill Ni öppna dörrarna för alla modellflygare finns det som sagt inget hinder enligt SMFF's stadgar.

    SMFF:s stadgar:

    http://www.airsport.se/modellflyg/fi...295141D9A}.pdf
    Normalstadgar för modellflygklubb:
    http://www.airsport.se/modellflyg/fi...B0DD476D9}.doc

    Mvh
    Ove

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Japp Cool men de flesta klubbar tror jag motiverar detta med en hänvisning till SMFF,det var därför jag undrade..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25

    Standard

    Hej!
    Det står inte i klubben stadgar Olle, utan i säkerhetsföreskrifterna.
    Men den som väntar på något gott kanske inte behöver vänta så länge!!
    /Magnus

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Precis...

    Säkerhetsförskrifter kan ändras - till det bättre...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  7. #27
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Såg just att detsamma har hänt i SRFK,,Nu behöver man inte cert längre
    (hoppsan! ops: ) men efter samtal mellan Herr säkerhetsansvarig i SMFF å ska jag gissa på signaturen M.H så måste man vara med i SMFF för att få flyga där..Eller utlänning,eller marsian eller liknande..
    Jisses... Nåja,tror nog att de kommer att rucka på reglerna,det finns nog något dom vill se där
    ..
    Ska bli intressant o skåda fortsättningen..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM

    Läser man SMFF's paragraf 37 finns det dock inget hinder att en klubb har medlemmar som tillhör olika förbund:
    "
    Som modellflygklubb räknas:
    - fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
    - sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation
    ".

    Dvs. att det finns inga hinder i SMFF's stadgar att en klubb tillhör flera organisationer. Det går utmärkt att ha en klubb med både SMFF- och RCFF-medlemmar. Samma sak gäller om man läser SMFF's normalstadgar för klubb.
    Mvh
    Ove
    Klippte du inte bort lite för mycket från paragraf 37 nu?

    Problemet kommer väl längre ner:
    Alla medlemmar, som bedriver modellflygsverksamhet, skall registreras av klubben i förbundet.

    Dvs, det är helt OK att ha en "frimärkssamlar och modellflygsförening", men alla modellflygare måste registreras hos smff.
    Eller?
    Hals- und Beinbruch!

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Hej!
    Det står inte i klubben stadgar Olle, utan i säkerhetsföreskrifterna.
    Men den som väntar på något gott kanske inte behöver vänta så länge!!
    /Magnus
    Hej, beskedet som vi fick på årsmötet från klubbens ordförande var:
    Att både klubbens stadgar och SMFFs stadgar var ”stötestenarna” och ett hinder för RCFF s medlemmar. Vidare sa ordföranden att det skulle behövas 2 st klubbmöten för att ändra på stadgarna. Säkerhetsföreskrifterna var bara att anpassa, så minns jag det. OBS! OBS! Nu måste jag korrigera mig ang. datum för mötet, detta hände INTE på decembermötet utan på ett extra klubbmöte i februari-07.

    Nu till verkligheten:
    När jag var hemma hos dig Magnus och frågade varför vi inte har fått medlemskort för år 2007 eftersom vi hade betalt vår gästmedlemsavgift.
    Ditt svar var följande:
    Det finns folk i styrelsen som tycker att ni inte skall få något medlemskort i år för att ni inte är medlemmar i SMFF.

    Visst väntar jag på något gott, därför kämpar jag för att RFK-Gripen skall tillåta även RCFF-medlemmar ATT NYTTJA FÄLTET.

    Jag menar att det skall vara fritt fram för medlemmar att få välja förbund hos alla klubbar, det är DEMOKRATI.
    (Jag har levt med diktatur under PAPPADOPOULOS-tiden i Grekland och jag vet vad som är DEMOKRATI.)
    Med vänlig hälsning Odysseas.

  10. #30
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Nu börjar jag bli sur!!!! Och då menar jag SUR!!!!!! Ni i klubbar som motverkar modellflygets utbredning borde börja spela Boule eller golf eller nått!!!

    För Hel....e! Skärp er! Vi har samma intresse och samma mål... Ni stöder på en massa gamla regler som ingen längre ens har tittat på!!!!

    HAR MAN EN FÖRSÄKRING(TYDLIGEN DENNA SOM MAN RELATERAR TILL SÅ SKALL MAN FÅ FLYGA PÅ VILKET FÄLT SOM HELST!!!!

    Resten är SKITSNACK för att bevara en gammal tradition! SMFF!

    Ovan är bara en liten del av det jag känner för de sk. klubbar som "portar" flygare för att de inte är med i "rätt " förbund!!!!


    Jag kan bli ännu argare...... men nog för nu.....

    Sosen...[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SgDADtoVICmo*Q5ALVOQJ*D5H0KrGkcxfYpU!pcsK2adhEQJI WYcBUZp4nCEnSc5VTe8R6frW63Ecjrtr5g0m1ixyP3zgdWuDYD 0LGih5Dfe4SNq0EG4aQ/Picture%200021.jpg[/img]
    Skäms faktiskt lite för bilden ovan numer.... MIN Radio!
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  11. #31
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Den skrivelsen Oddysseas borde få någon att haja till o lyssna..
    Jag gjorde det i alla fall..
    Det du skriver är ingen rolig läsning men förmodligtvis symtomatisk för resonemanget som är förhärskande inom det cementerade SMFF sverige...
    Tror att det finns i botten en viss skräck för att tappa pengar i slutändan.
    SMFF behöver ju medlemsavgifterna för att finansiera kansliet o lite till..
    Och så vitt jag kan se så sysslar väl de till 99% med tävlingsresultat m.m..
    Just det du skriver,valfrihet är demokrati verkar gå en del spårlöst förbi tyvärr men varken du eller jag tänker ge upp ,eller? :up:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #32

    Standard

    Hej!
    Nu måste jag få göra klart några saker! Jag var den förste i styrelsen/klubben som ville att även RCFF anslutna skulle få flyga på vårat fält! Jag är själv medlemm i RCFF och är själv föreståndare för fritt val mellan dom olika förbunden! Det som har hindrat att RCFF anslutna skall få flyga på vårat fält är våra säkerhetsföreskrifter, dom är skrivna INNAN RCFF bildades. Av den anledningen står det att i föreskrifterna att gästflygande piloter skall vara medlemmar i SMFF ansluten klubb, för försäkringens skull!!
    Som sagt så kan en ev ändring bli inom snar framtid.

    /Magnus

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Den skrivelsen Oddysseas borde få någon att haja till o lyssna..
    Jag gjorde det i alla fall..
    Det du skriver är ingen rolig läsning men förmodligtvis symtomatisk för resonemanget som är förhärskande inom det cementerade SMFF sverige...
    Tror att det finns i botten en viss skräck för att tappa pengar i slutändan.
    SMFF behöver ju medlemsavgifterna för att finansiera kansliet o lite till..
    Och så vitt jag kan se så sysslar väl de till 99% med tävlingsresultat m.m..
    Just det du skriver,valfrihet är demokrati verkar gå en del spårlöst förbi tyvärr men varken du eller jag tänker ge upp ,eller? :up:
    Vi kämpar vidare och förhoppningsvis leder detta till demokrati.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Hej!
    Nu måste jag få göra klart några saker! Jag var den förste i styrelsen/klubben som ville att även RCFF anslutna skulle få flyga på vårat fält! Jag är själv medlemm i RCFF och är själv föreståndare för fritt val mellan dom olika förbunden! Det som har hindrat att RCFF anslutna skall få flyga på vårat fält är våra säkerhetsföreskrifter, dom är skrivna INNAN RCFF bildades. Av den anledningen står det att i föreskrifterna att gästflygande piloter skall vara medlemmar i SMFF ansluten klubb, för försäkringens skull!!
    Som sagt så kan en ev ändring bli inom snar framtid.

    /Magnus

    Rätta mig om jag har fel, medlem är han/hon som har betalt avgift både till klubben och SMFF.
    Gästmedlem är: han/hon som har betalt avgift till klubben och SMFF-avgift genom en annan klubb.(Altså är gästmedlem likvärdig klubbmedlem, det ska inte vara någon skillnad).
    Gästflygande piloter är han/hon som besöker fältet för dagen.
    Det du nämner om säkerhetsföreskrifter och gästpiloter gäller inte medlemmar och gästmedlemmar.
    Mvh

  15. #35
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Se nedan
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  16. #36
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Ni håller på med hårklyverier!

    Vi (UMFK) har försäkring som gäller för flyg på där avsedd plats som godkänts av UMFK för att vår klubbförsäkring skall gälla...!!!

    Är inte er plats avsedd för modellflyg?

    Om vi godkänner er som avsedda för modellflyg...Är det OK dårå?

    Idiotsnack!!!!!

    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  17. #37
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard Fiender !!!????

    Hej Hej RCFF !!!

    Jag har läste del av era inlägg jag fattar inte att dom låta inte era åka dit till där som RCFF ???
    det låter som en fiender eller vad ???
    SMFF och RCFF är samma sak ???
    varför dom accptera inte alls det då ???

    jag var medlem SMFF också !!
    det spela inte roll vilken av detta klubben som känns ovälkommen dår jag begriper inte på dom nu !!

    MVH steve !!





    :evil: :evil: :evil: :evil:

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Lugn lugn, snäll Sosis...

    Tror inte Magnus vill någonting annat än att alla med en fullgod försäkring skall få flyga på fältet. Det "byråkratiska" får ta sin lilla tid, iochmed att detta nu är lyft har ju dom "byråkratiska" hjulen börjat rulla.

    Om jag nu går skulle gå ur SMFF - då har jag ju ändå kvar mitt RC-cert på livstid! Jag vill se den dagen någon går fram till en modellflygare, som flugit i 30 år och som på äldre dar börjat flyga "osäkert", och tar hans cert/utbildningsbevis från honom, samt förbjuder denne att flyga på fältet.

    Problemet kvarstår som sagt i mångas fältregler/(stadgar?) - detta kommer troligtvis(förhoppningsvis!) ändras hos flertalet klubbar framöver.

    Tala med varandra - för en dialog på fältet med era klubbkamrater. Fråga var skon klämmer ifall RCFF-anslutna skulle komma och hälsa på.

    Ta hänsyn och förbättra!

  19. #39
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Skickade ett litet mail till Bo Gårdstad.....(SMFF)
    Han har väldigt högt anseénde i mina ögon...

    Få se om det ger ngt....

    Mvh
    Sosen..
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  20. #40

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    1
    Jobb
    Leg. Optiker
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard Angående Helsingborgs modellflygklubb.

    Jag vet inte var Ni har fått det ifrån, att vi inte tar emot medlemmar från RCFF som modellflygare på vårt fält. Påståendet är helt felakatigt. Vår gamla bestämmelse har varit att man måste ha ett RC-cert för att få flyga på vårt modellflygfält, och detta har gällt i ca 12 år. Nytt beslut är tagit inför innevarande år 2007 (innan den infekterade debatten på Ert och SMFF forum), vilket lyder; att man skall vara SMFF ansluten för att få flyga på Helsingborgs modellflygfält. Beslutet är tagit för att RC-certet är under omarbetning. Det finns faktiskt de som har dubbelt medlemskap, medlemmar i dels RCFF och SMFF, och naturligtvis är de välkomna att flyga hos oss. Så påståendet att vi speciellt skulle utestänga medlemmar från RCFF är felaktigt.
    Vad som gäller är då, att också modellflygskunniga personer som inte är anslutna till någon modellflygklubb/organisation inte får flyga på Helsingborgs modellflygklubb. Undantag kan göras om man kontaktar styrelsemedlem och genom honom får gästflyga.
    Utländska gäster som kommer skall vara anslutna till sitt lands godkända organisation.

    Jan Lilja
    Medlem i både RCFF och SMFF

Liknande ämnen

  1. Midnight Sun Fly-In LULEÅ 2012 SMFF & RCFF medlemmar
    Av marell01 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 01:31
  2. God Jul öskas alla RCFF.s. medlemmar
    Av ivve i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 21:18
  3. Antal Medlemmar i RCFF
    Av Ludde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •