Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hävstångseffekten (Flytta TP)

  1. #1

    Standard Hävstångseffekten (Flytta TP)

    Jag har 700gr bly bakom brandväggen på min Extra för att balansera den.
    Efter testflygning kan jag konstatera att jag inte har den prestanda jag vill ha, och grämer mig att det åker med 700gr dövikt.
    Jag funderade på att flytta fram motorn 3-4cm för att bli av med blyet, är det nån som kan räkna om det är värt arbetet eller om effekten av att flytta motorn blir oväsentlig.

    tp --> spinner 40cm, planneras att flyttas till 43cm.
    Motorvikt 1100gr.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Mer data behövs...hur långt från spinnern sitter blyet idag dvs. motorskottet.? Längd på flygplanet kan också vara bra att veta, vart ligger TP (mätt från spinnern) om du tar bort blyet?

    Nu åker jag bort imorrn å kan inte svara förrän på fredag...men nån annan kan säkert räkna ut det åt dig.

  3. #3

    Standard

    Planet är 155cm från roder till spinner.
    700gr bly sitter precis bakom brandväggen, alltså så långt fram som möjligt inne i tankutrymmet.

    TP utan bly ligger ung. 5cm för långt bak.
    Jag förstår om det är svårt att räkna ut matematiskt, men jag vill gärna veta om det är värt arbetet att flytta motorn 3cm framåt för att slippa blyet, eller iaf det mesta av det?



    Förenklat:
    1. TP ligger 5cm för långt bak
    2. Kompenserar med 700gr bly bakom brandväggen
    3. Kan 1100gr motor som flyttas 3-4cm motsvara dessa 700gr bly eller blir det bara en marginell förflyttning av TP?


    "Problemet" är nog att motorn FT160 sitter monterat jättenära brandväggen på det medföljande aluminiumfästet.
    En singelcylindermotor hamnar ju på en utskjutande motorbock och vikten kommer då längre fram.

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Prova att räkna så här:

    Motor * TP-avstånd = 44000
    Motor * NyTPavstånd = 47300
    Skillnad = 3300

    Om det motsvarar 700 * cm från TP till Blyet du har i dag så bör det vara OK - eller kan du minska blyet....

    Säg att du nu har blyet på 32 cm från TP = 22400 gör att du kan ta bort ca 100 gram.

    Säg att du flyttar fram blyet till direkt under motorns nya placering
    32/43*700*44000/47300 = 480 gram i stället för 700.

    det ser alltså inte ut som att du vinner jättemycket :-(
    /Patrik

  5. #5

    Standard

    Allright, jag skiter i att flytta motorn då...Tack för hjälpen.

    ps. Ska ta bort 100gr bly.

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Innan jag skruvar ihop modellen (ARF) så brukar jag lägga upp den i TP-vaggan och placera ut allt som det är tänkt att de ska monteras i modellen. Om det då visar sig att jag behöver mer vikt i nosen så kan jag ju välja att: flytta fram motorn (om det går), flytta fram accet (& lägga till en cell), flytta fram servon, byta till ett tyngre motorfäste i metall, montera aluspinner, använda tyngre skruvar..osv.osv.. Allt det här gör jag INNAN jag skruvar ihop kärran och börjar skära i motorkåpor & dyl. Oftast slipper jag då obehagliga överaskningar som gör att man får börja från noll igen. Inte alltid så kul när planet står färdigt (tror man) för provflygning..
    / Christian Olsson

  7. #7

    Standard

    Det har du rätt i, men det här var en ARF och jag använde en motor som de rekommenderade i manualen, standardelektronik placerades som anvisat och ändå blev det 700gr fel... Tycker det är dåligt.

  8. #8
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja visst är det dåligt men tydligen inte helt ovanligt tyvärr.
    Matrixen som jag kraschade var en Black Horse ARF. Rek motor var en .91FS men då skulle man få blya den 350g i nosen. Jag valde då att gå upp till en 1.20FS motor och blya 25g i ändan på planet istället.
    Ibland undrar man hur konstruktörerna tänker.. :roll:
    / Christian Olsson

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mina två kronor i det här..
    Motagaracc,sub-c,placerade i kåpan under motorn (limmas fast med bröstutfyllning) eller på motorfästet.
    Vikter (bly tex) innanför hålet i noskåpan för proppen åsså limmar jag dit dessa med silicon..
    Jag är warbirdsfrälst vilket innebär att det mesta jag köper är baktungt,
    värst hittils är min seafury som jag manligt nog provflög i tron att en ROTO 25:a med acc längst fram skulle uppväga problemen med C.G utan att väga in den..
    Det var en flygtur det! 4 Hg bly i nosen,sen blev den som folk.
    Kan varmt rekomendera att blya på utsidan av motorfästen med vikter från gummiverkstäder,förklistrade o fina,sen strappar man dessa med buntband..att använda "brandväggen" fordrar för mycket,ju närmare cg den är ju värre blir det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det låter konstigt att du ska behöva så mycket bly till en modell med en redan tung motor.

    Du bör ha en tyngdpunkt som ligger ca 30% in från framkanten på vingen. Du kan också utgå från vingbalken - den brukar ligga på tyngdpunkten.
    För att slippa blyet:
    - Flytta fram mottagaracken till motorutrymmet
    - byt till tyngre ack
    - Flytta fram sidroderservot framför tyngdpunkten och montera det med draglinor
    - Montera blyvikterna i motorutrymmet.

    Annars kan du göra upp ett vägningsprotokoll i Excel och då väga av modellen. Börja med den tomma modellen utan radio, motor etc. Vingar och allt på plats. Mät avståndet från den tänkta spinnerspetsen (=referenspunkten) och bakåt till den punkt där modellen väger jämnt. Sedan fäster du moton och kåpan - tar fram "momentarmen" (från spinnern och bakåt där motorn väger jämnt om du skulle lyfta den i trådar). Motorns vikt multiplicerat med avståndet från spinnerspetsen till dess "jämviktspunkt" blir momentet.
    Du fortsätter på samma sätt med servona, acken, radion etc.
    Till slut lägger du ihop alla momenten du fått fram och delar det med totalvikten. Vips så har du tyngdpunkten.

    Du får fram momentet genom att multiplicera avståndet i mm med vikten i gram.

    På så sätt kan du sedan få fram hur tyngdpunkten flyttas när du monterar servon, radio, tank, motor osv.
    Så gör man på riktiga flygplan (jag räknade på så sätt om tyngdpunkten på en B737 när vi plockade bort den inbyggda trappan i bolagets maskiner för att spara 180 kg vikt).

    Objekt _______Vikt______Avstånd från ref.pkt_______Moment
    Modell tom_____1550 gr______720 mm_________________111600 (1550X720)
    Motor_________1100 gr_______70 mm__________________77000 (1100X70)
    Batteri_________230 gr______250 mm__________________57500 (230X250)
    Höjdservo 1______46 gr______ osv __________________ osv
    SUMMA________2926 gr_____________________________246100

    Tyngdpunkt = 841 mm (246100 delat med 2926 gr)

    Lycka till!

    Mvh
    Ove

  11. #11

    Standard

    Jag blyade innanför brandväggen därför att motorfästet på FT160'n är lite speciellt och inte har utrymme för bly.
    Att blya inne i kåpan tänkte jag på, men vågade inte.
    Då det handlar om så här tunga vikter funderar jag om kåpan kanske spricker eller skruvarna den är fäst med slits loss?

    Hmm, kanske skulle montera kåpan med blindmuttrar och M3'or så den verkligen sitter och sen testa att blya i kåpan?!?


    ps. Vill inte ha accen i kåpan, den vill jag ha fint inbäddad i skumgummi och kontakten säkrad med krympslang.

  12. #12

    Standard

    Tror jag börjar med att flytta bak TP 10mm från de anvisade 120mm.
    Testflygningen var stabil och kärran kändes snarare framtung än 'livlig'... 10mm borde man kunna flytta bak...

    Sen tar jag ut de 700grammen från tankutrymmet och balanserar om med vikter inne i kåpan.
    Med 10mm extra avstånd till TP + att vikterna nu hamnar längre fram hoppas jag kunna kapa en hel del blyvikter... 700gr är inte acceptabelt på en kärra som väger dryga 6kg.

  13. #13

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Kan varmt rekomendera att blya på utsidan av motorfästen med vikter från gummiverkstäder,förklistrade o fina,sen strappar man dessa med buntband...
    Kanske lite off-topic, men är det bara gummiverkstäderna som har dessa? Säljer dom verkligen bly "över disk", eller finns det också hos andra? Typ Biltema...

    Undrar en som snart behöver 3-400 gram till att väga av en Spitfire...

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Rätta mig gärna om jag har fel men det är inte bly längre i vikterna "har jag hört"!
    O över disk? Definitionsfråga Christer..Är det redan dags o blya?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Standard

    300gr i kåpan och Extran väger av på 130mm bakom LE.
    Eliminerade 400gr dövikt genom förflyttningen, test imorrn!

  16. #16
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Rätta mig gärna om jag har fel men det är inte bly längre i vikterna "har jag hört"!
    O över disk? Definitionsfråga Christer..Är det redan dags o blya?
    Bly över disk? Blysänken för mete? Blydiaboler för luftvapen.. Blyplåt hos en plåtfirma.
    / Christian Olsson

  17. #17

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    O över disk? Definitionsfråga Christer..Är det redan dags o blya?
    Visst seru, här går det i blixtens fart!

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Bly över disk? Blysänken för mete? Blydiaboler för luftvapen.. Blyplåt hos en plåtfirma.
    Hmm.. Fick en mindre säck hagel av en kompis som laddade egna patroner för många år sen. Undrar om den finns kvar i garaget?
    Annars finns det att införskaffa i hobbybutiker för en massa pengar: KAVAN Blyvikter

  18. #18

    Standard

    Köp blysänken på fiskeaffären!
    5-10-15-20-30-50-100gram. Enkelt att komponera ihop en laddningen som väger exact.
    Jag hade päronformade sänken, men med några välriktade slag med en tung hammare blir de platta och enkla att installera.

  19. #19
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ta lite blandat blyskrot och smält i en gammal konservburk (utan plastbeläggning på insidan) Häll sen ut blyet i en form eller på en plåt så att ni får lagom tjocklek. Sen är det bara att klippa den i lagom bitar när den stelnat.
    / Christian Olsson

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Bly ska också finnas i dyk-affären, dom har hagel-bly i lösvikt för att göra viktbälten.

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  2. Flytta ut kameran från kretskortet??
    Av Skrotiz i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 19:48
  3. Flytta ämne till ett annat forum ??
    Av teamfj i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 21:32
  4. Kan man flytta en tråd...
    Av harmon i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •